Hoewel origineel genoeg het cijfer in de titel van TimeSplitters: Future Perfect ontbreekt, betekent dit niet dat we met een gloednieuwe game te maken hebben. Future Perfect is namelijk het derde spel in de TimeSplitters serie van ontwikkelaar Free Radical Design. De eerste TimeSplitters zag in 2000 het levenslicht en deel twee verscheen twee jaar later, in 2002. Wij doken de geschiedenisboeken in en blikken nog eens terug op de twee knotsgekke shooters.

We schrijven het jaar 2000. Sony heeft zojuist de opvolger op de immens succesvolle PSX op de markt gebracht. Het op dat moment nog onbetaalbare product wordt nog maar door een handvol titels vergezeld in de schappen. Kort na de release van de Playstation 2 introduceert de anonieme ontwikkelaar Free Radical Design diens ietwat vreemde First Person Shooter: TimeSplitters.

Vage screenshots van TimeSplitters uno

In de eerste TimeSplitters nam de speler niet één speciaal persoon aan, maar werd er gevarieerd tussen een aantal personages. De game wist zich vooral te onderscheiden door de gevatte, typisch Engelse humor en de verbluffende multiplayer mode. Hoewel het spel ook een singleplayer mode aan boord had, diende deze eigenlijk enkel als opwarmertje voor de multiplayer optie. Deze multiplayer kon met maar liefst vier mensen gespeeld worden en wist in een vroegtijdig stadium van de Playstation 2 al flink wat uit de machine te trekken.

Dat de multiplayer zo goed uitpakte, was echter niet zo verwonderlijk. Een flink deel van het ontwikkelteam van Free Radical Design bestond, en bestaat nog steeds, uit oud-medewerkers van Rare. Juist ja, de ontwikkelaar van GoldenEye en Perfect Dark. De personen verlieten Rare omdat ze “alles wat ze wilden bereiken al bereikt hadden” en graag een eigen studio op wilden zetten. Free Radical Design werd deze studio en TimeSplitters diens eerste project.

Naast de humor en multiplayer, viel TimeSplittes toch ook wel op door het thema waar het mee aan de haal ging: tijdreizen. In het spel deed de speler verschillende tijdsperiodes aan, waarbij steeds compleet verschillende wapens, vijanden en speelwerelden de revue passeerden. Het spel bleef hierdoor wat langer fris dan de dertien in een dozijn shooter. Ook deel twee en drie borduren verder op dit thema en het kan dan ook wel één van de kenmerkende facetten van de serie genoemd worden.

De schare groep PS2 gamers konden TimeSplitters wel waarderen en de schreeuw om meer ontstond. Free Radical Design honoreerde de vraag van de gamers en startte de ontwikkeling van TimeSplitters 2. In de herfst van 2002 werd er een punt achter het project gezet. TimeSplitters 2 bezocht naast de Playstation 2 ditmaal ook de Xbox en GameCube en breidde hiermee ook diens multiplayer mode uit van vier naar zestien personen, mits je een system link optie in huis had.

Waar uitgever Eidos met de eerste TimeSplitters al op positieve kritieken en verkopen kon rekenen, werd het succes met deel twee nog eens dubbel en dwars overgedaan en ging het spel zelfs over diens voorganger heen. De pers was lyrisch over de titel en het toen al in nood verkerende Eidos prees onze lieve heer dat Free Radical Design voor de Engelse firma als uitgever gekozen had.

Timesplitters 2

TimeSplitters 2 bood de gamer meer van hetzelfde, maar dan beter. Het speltempo werd nog een tandje hoger gezet en er waren ditmaal maar liefst negen tijdsperiodes om te bezoeken. Deze periodes varieerden van de Notre Dame in Parijs van 1895, tot een spacy planeet genaamd Planet X uit het jaar 2280. De graphics van het spel waren strakker, de animaties diverser en het aantal speelbare characters in de multiplayer was gerezen tot negentig. De gemiddelde cijfers voor het spel lagen rond de negen, waardoor we toch echt wel van een vrij onbekende klassieker kunnen spreken.

TimeSplitters: Future Perfect

Na TimeSplitters 2 besloot Free Radical Design het contract met uitgever Eidos te verbreken en schoof men de TimeSplitters serie door naar het grote Electronic Arts. De ontwikkelaar is echter niet pas na de breuk met Future Perfect begonnen, zelfs al tijdens de ontwikkeling van deel twee werd er in pre-productie gewerkt aan deel drie. Dat is nog eens zeker van je zaak zijn.

Na een ontwikkeltijd van een dikke twee jaar, ligt TimeSplitters: Future Perfect deze week eindelijk in de winkel. Aan het eind van de week zullen we zien of men het vak genaamd “First Person Shooters maken” nog niet verleerd is.