De positieve kwartaalcijfers van THQ geven aan dat de uitgever de broekriem strak heeft aangetrokken, waarbij harde beslissingen worden gemaakt. InSane, dat Volition in samenwerking met regisseur Guillermo del Toro voor THQ ontwikkelde, is geannuleerd. Dit jaar werd ook al afstand genomen van de UFC-licentie, nam THQ het uDraw-tekenbord na enkele rechtszaken en fikse kritieken uit productie en werd de studio achter Homefront opgedoekt. Het gaat blijkbaar nu beter met de uitgever als je de cijfers ziet, maar dat lees je aan de laatste actualiteiten niet direct af.

De wijzigingen in het lanceringschema van THQ dienen een hoger doel. Ze maken onderdeel uit van een hernieuwde bedrijfsvisie en staan in die zin dus aan de basis van het recente succes. “THQ is nu een volledig andere organisatie tegenover een jaar geleden. Dat was een moeilijke oefening, maar ze heeft er wel voor gezorgd dat we met Darksiders bijvoorbeeld kwaliteit kunnen leveren”, zegt Van Gaever.

Beperken tot kwaliteit

Die oefening is het beperken van het spellenaanbod tot titels waarvan THQ overtuigd is dat ze succesvol zullen zijn. “Bigger, fewer, better, denk ik. Kwaliteitsgames brengen naar de core gamers, daar gaat het voor ons nu om. Waarom zou iemand één van onze games willen kopen? Bijvoorbeeld omdat Darksiders belachelijk veel uren gameplay biedt, zich afspeelt in een fantastische setting en een onwaarschijnlijke badass held kent”, legt de PR-manager uit.

THQ-directeur Jason Rubin gaf eerder vandaag al in gesprek met GamesIndustry aan dat er vier nieuwe titels in ontwikkeling zijn bij vier interne THQ-studios, zijnde Relic Entertainment, Vigil Games, Volition en Studio Montreal. Ook wil de uitgever zich meer gaan focussen op mobiele en sociale platformen. THQ is volgens Van Gaever in die zin op alles voorbereid: “De markt verandert heel snel en het is duidelijk dat publishers een serieuze uitdaging voor de voeten krijgen geworpen. Maar we hebben er vertrouwen in dat we ons nu in een goede positie bevinden om die ook aan te pakken.”

Het gaat om de games

THQ heeft op dit moment genoeg grote titels in de planning staan om deze nieuwe, op kwaliteit beruste filosofie voort te zetten. Zo verschijnt halverwege deze maand Darksiders II en Company of Heroes 2, WWE ‘13 en Metro: Last Light liggen dit fiscale jaar nog in het verschiet. Crytek werkt daarbij aan een nog niet ingepland vervolg op Homefront. Kortom: het lijkt er inderdaad op dat THQ zijn kwalitatieve aspiraties waar wil maken. Of dat gaat lukken, hangt geheel van de games af. Zo hoort het in deze industrie ook.