Twee jaar later kwam deel twee op de markt, dat voor een zelfde hype zorgde. Looking Gla Studios had goed naar de fans geluisterd en alle minpunten uit de vorige game veranderd, waardoor ook The Metal Age een kla ieker werd. Jammer genoeg is Looking Gla Studios in 2000 ter ziele gegaan en moest uitgever EIDOS voor het derde deel op zoek gaan naar een nieuwe ontwikkelaar. Men vond heil bij ION Storm, dat met Warren Spector iemand aan boord had die ook al aan de vorige Thief games meegewerkt had. Spector nam de Thief-formule onder handen, vormde het naar zijn inzicht en zette zijn medewerkers aan het werk aan het derde deel, vanaf toen Thief: Deadly Shadows geheten.
In Garrett derde avontuur dient de meesterdief een duister complot tu en de Keepers en de geestelijken van The City (de stad waar Thief zich afspeelt) te ontrafelen. Garrett komt naar loop van tijd echter meer te weten dan de twee partijen hem lief zijn, waardoor hij zelf ook in gevaar komt. In plaats van heftige AK 47's en 'double pistols' vertrouwt de meesterdief op zijn sluip-, kruip- en steelwerk, waardoor Thief: Deadly Shadows een geheel andere ervaring biedt dan de meeste hedendaagse games.
Deze week is ION Storm's meesterwerk onderwerp van aandacht op Gamer.nl en hebben we enkele leuke en informatieve features gebaseerd op de wereld van Thief voor je klaarstaan, met afsluitend natuurlijk de review. Sluip deze week dus af en toe eens naar Gamer.nl, mocht je geïntere eerd zijn in de onzichtbare held!
Om je Thief honger voor het eerste artikel alvast te stillen zijn in dit artikel alvast 10 wallpapers van Thief: Deadly Shadows te vinden.