The Witness: Wat je moet weten voordat je begint | Gamer.nl

The Witness: Wat je moet weten voordat je begint | Gamer.nl

Urenlang ronddolen. Het kan ontzettend frustrerend zijn, ook in The Witness. Om het puzzelen en rondbanjeren net een klein beetje draaglijker te maken, sommen we enkele praktische tips en tricks op waarvan we hadden gewild dat wij ze wisten voordat we begonnen met spelen.

Let wel, hoewel deze tips en tricks je iets beter wegwijs maken in Jonathan Blows’ puzzelgame, is dit artikel allerminst een concrete walkthrough. Hieronder tref je geen spoilers voor The Witne . Nee, we zouden niet durven om dit langverwachte hersenensmeltende avontuur voor je te verpesten.

Toch zijn we het aan je verplicht het volgende te melden: The Witne gooit je in het diepe en laat je zwemmen in je eigen onkunde. Wil je écht niets weten over The Witne , geen gameplaydetails, geen concrete hints naar puzzels, niets; dan doe je er beter aan weg te klikken. Verder doen wij ons best dit artikel zo spoilervrij mogelijk te houden.

The Witne

Leer de puzzels, niet de oplo ing

En daarmee is bovenstaande ook gelijk een pa ende introductie voor onze eerste tip: laat je niet verleiden om het antwoord op een puzzel op te zoeken. Als je écht niet meer verder komt en je wordt er gek van, zoek dan louter de manier om een puzzel te doen, niet enkel diens oplo ing.

Het waarom is hier belangrijk, want The Witne is een leergame pur sang. Je moet de taal leren waarin de puzzels communiceren, omdat latere puzzels terugkoppelen naar eerdere puzzels. Wanneer je een puzzel niet kunt lezen en je niet weet waar bepaalde tekens op een puzzelpanel naar hinten, is The Witne een kansloze en extreem ergerlijke mi ie.

The Witne

Ga iets anders doen

Lukt het even niet? Zit je vast? Ga iets anders doen. ‘Leren loslaten’ is wellicht de meest clichématige tip op dit lijstje, maar het is ook de allerbeste methodiek om niet gek te worden van de game.

The Witne lijkt af en toe extreem moeilijk en overweldigend, maar het concept van de puzzels, die je meestal tekent op een panel, is altijd behapbaar. Toch wil je dat zelf niet altijd geloven. Als je ergens lang genoeg naar staart, maak je jezelf wijs dat er maar één manier is om iets te doen. Maar je eigen regels tellen niet in The Witne . Alleen de regels van The Witne tellen in The Witne .

We hebben het talloze keren meegemaakt dat we urenlang naar een puzzel staarden, we onszelf van alles wijsmaakten en we zelfs dachten dat we in een bug zaten, om vervolgens na acht uur slaap diezelfde puzzel binnen een minuut op te lo en. Dat is overigens een concrete kwaliteit van The Witne : de game laat je je afwi elend zowel een extreme idioot als een weergaloos genie voelen. 

The Witne

Loop rond

We kaartten het eerder al aan: The Witne gooit je in het diepe en laat je zwemmen in je eigen onkunde. Af en toe heb je echt het idee dat iets simpelweg onmogelijk is. Dat is mi chien het geval omdat je, wederom zoals eerder aangekaart, nog niet bekend bent met de taal van de puzzel. Oftewel: het kan verkeren dat The Witne bepaalde dingen nog niet aan je heeft uitgelegd.

Loop daarom vooral rond in The Witne , want er is genoeg te ontdekken. Vergeet ook niet om rond te kijken: soms schuilt een hint naar de oplo ing van een puzzel letterlijk in het perspectief waarmee je naar die puzzel kijkt.

Oh, en zie je in een nieuw gebied meerdere schermen naast elkaar, waarvan enkel de eerste monitor beeld geeft: dat zijn meestal simpele puzzels die je het plan van aanpak van een puzzel leren. Je doet er dus altijd goed aan zo’n reeks met oefenpuzzels op te lo en. Sterker nog, vaak keerden we even terug naar die oefenpuzzels, simpelweg om ons aan diens regels te herinneren. 

The Witne

Gebruik alle mogelijke hulpmiddelen (irl)

Daarover gesproken: soms heb je geen zin om terug te lopen. Een simpele manier om daarop te anticiperen is door een foto van je scherm te maken, bijvoorbeeld met een printscreen, een foto met je telefoon of (op de PlayStation 4) een screenshot met de Share-knop.

Met hulpmiddelen is The Witne een stuk gemakkelijker uit te spelen. Omdat heel veel puzzels zich op panels met rasters afspelen, is een kladblok inmiddels onze beste vriend geworden. Sterker nog, soms zijn we louter bezig om bepaalde puzzels op een kladblok uit te tekenen, zelfs nog alvorens we oplo ingen voor die puzzels hebben uitgeprobeerd in de game zelf. 

The Witne

Vul puzzels sneller in

Wellicht ben je er zelf al achter dat je met de L1 en L2-knop van je DualShock-controller (of met welke gemapte toets dan ook in de pc-versie) sneller rond kunt lopen. Wel zo handig, want het eiland waarop je verkeert is, ondanks de dichtheid van de puzzels, behoorlijk groot.

Wijzelf kwamen er echter pas heel laat achter dat je met de L2-toets sneller lijntjes kunt trekken in de rasters van de puzzels. Aanvankelijk lijkt dat een kleinigheidje, maar uiteindelijk scheelt het een hoop gedoe, zeker in sommige puzzels die teren op trial & error. Overigens kun je tu en puzzels schakelen met de R1- en L1-knoppen. Met het rondje wis je alle gegeven input.

Succes!

Gamer.nl werkt ondertu en hard aan de recensie van The Witne , die waarschijnlijk begin volgende week verschijnt.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou