Achtergrond
The Witness

The Witness: Wat je moet weten voordat je begint

Geen spoilers!

Geschreven door Ron Vorstermans op

Urenlang ronddolen. Het kan ontzettend frustrerend zijn, ook in The Witness. Om het puzzelen en rondbanjeren net een klein beetje draaglijker te maken, sommen we enkele praktische tips en tricks op waarvan we hadden gewild dat wij ze wisten voordat we begonnen met spelen.

Let wel, hoewel deze tips en tricks je iets beter wegwijs maken in Jonathan Blows’ puzzelgame, is dit artikel allerminst een concrete walkthrough. Hieronder tref je geen spoilers voor The Witness. Nee, we zouden niet durven om dit langverwachte hersenensmeltende avontuur voor je te verpesten.

Toch zijn we het aan je verplicht het volgende te melden: The Witness gooit je in het diepe en laat je zwemmen in je eigen onkunde. Wil je écht niets weten over The Witness, geen gameplaydetails, geen concrete hints naar puzzels, niets; dan doe je er beter aan weg te klikken. Verder doen wij ons best dit artikel zo spoilervrij mogelijk te houden.

The Witness

Leer de puzzels, niet de oplossing

En daarmee is bovenstaande ook gelijk een passende introductie voor onze eerste tip: laat je niet verleiden om het antwoord op een puzzel op te zoeken. Als je écht niet meer verder komt en je wordt er gek van, zoek dan louter de manier om een puzzel te doen, niet enkel diens oplossing.

Het waarom is hier belangrijk, want The Witness is een leergame pur sang. Je moet de taal leren waarin de puzzels communiceren, omdat latere puzzels terugkoppelen naar eerdere puzzels. Wanneer je een puzzel niet kunt lezen en je niet weet waar bepaalde tekens op een puzzelpanel naar hinten, is The Witness een kansloze en extreem ergerlijke missie.

The Witness

Ga iets anders doen

Lukt het even niet? Zit je vast? Ga iets anders doen. ‘Leren loslaten’ is wellicht de meest clichématige tip op dit lijstje, maar het is ook de allerbeste methodiek om niet gek te worden van de game.

The Witness lijkt af en toe extreem moeilijk en overweldigend, maar het concept van de puzzels, die je meestal tekent op een panel, is altijd behapbaar. Toch wil je dat zelf niet altijd geloven. Als je ergens lang genoeg naar staart, maak je jezelf wijs dat er maar één manier is om iets te doen. Maar je eigen regels tellen niet in The Witness. Alleen de regels van The Witness tellen in The Witness.

We hebben het talloze keren meegemaakt dat we urenlang naar een puzzel staarden, we onszelf van alles wijsmaakten en we zelfs dachten dat we in een bug zaten, om vervolgens na acht uur slaap diezelfde puzzel binnen een minuut op te lossen. Dat is overigens een concrete kwaliteit van The Witness: de game laat je je afwisselend zowel een extreme idioot als een weergaloos genie voelen. 

The Witness

Loop rond

We kaartten het eerder al aan: The Witness gooit je in het diepe en laat je zwemmen in je eigen onkunde. Af en toe heb je echt het idee dat iets simpelweg onmogelijk is. Dat is misschien het geval omdat je, wederom zoals eerder aangekaart, nog niet bekend bent met de taal van de puzzel. Oftewel: het kan verkeren dat The Witness bepaalde dingen nog niet aan je heeft uitgelegd.

Loop daarom vooral rond in The Witness, want er is genoeg te ontdekken. Vergeet ook niet om rond te kijken: soms schuilt een hint naar de oplossing van een puzzel letterlijk in het perspectief waarmee je naar die puzzel kijkt.

Oh, en zie je in een nieuw gebied meerdere schermen naast elkaar, waarvan enkel de eerste monitor beeld geeft: dat zijn meestal simpele puzzels die je het plan van aanpak van een puzzel leren. Je doet er dus altijd goed aan zo’n reeks met oefenpuzzels op te lossen. Sterker nog, vaak keerden we even terug naar die oefenpuzzels, simpelweg om ons aan diens regels te herinneren. 

The Witness

Gebruik alle mogelijke hulpmiddelen (irl)

Daarover gesproken: soms heb je geen zin om terug te lopen. Een simpele manier om daarop te anticiperen is door een foto van je scherm te maken, bijvoorbeeld met een printscreen, een foto met je telefoon of (op de PlayStation 4) een screenshot met de Share-knop.

Met hulpmiddelen is The Witness een stuk gemakkelijker uit te spelen. Omdat heel veel puzzels zich op panels met rasters afspelen, is een kladblok inmiddels onze beste vriend geworden. Sterker nog, soms zijn we louter bezig om bepaalde puzzels op een kladblok uit te tekenen, zelfs nog alvorens we oplossingen voor die puzzels hebben uitgeprobeerd in de game zelf. 

The Witness

Vul puzzels sneller in

Wellicht ben je er zelf al achter dat je met de L1 en L2-knop van je DualShock-controller (of met welke gemapte toets dan ook in de pc-versie) sneller rond kunt lopen. Wel zo handig, want het eiland waarop je verkeert is, ondanks de dichtheid van de puzzels, behoorlijk groot.

Wijzelf kwamen er echter pas heel laat achter dat je met de L2-toets sneller lijntjes kunt trekken in de rasters van de puzzels. Aanvankelijk lijkt dat een kleinigheidje, maar uiteindelijk scheelt het een hoop gedoe, zeker in sommige puzzels die teren op trial & error. Overigens kun je tussen puzzels schakelen met de R1- en L1-knoppen. Met het rondje wis je alle gegeven input.

Succes!

Gamer.nl werkt ondertussen hard aan de recensie van The Witness, die waarschijnlijk begin volgende week verschijnt.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Insomniac kondigt Song of the Deep aan Guild Wars 2-update maakt gliden mogelijk
3

Reacties op: The Witness: Wat je moet weten voordat je begint

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Wormpaul

    • 28 januari 2016 16:13
    Dank, ben super nieuwsgierig naar dit spel!!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 28 januari 2016 21:15
    Typisch zo'n geval waarvan ik niet weet of ik 'm ga halen.. Ik ben aan de ene kant dol op dingen als Portal of Mirror's Edge, maar het zou best eens kunnen dat de puzzeltjes wat te abstract zijn naar mijn smaak. Het komt iets teveel over als een soort competentietest ofzo. Ik wacht sowieso de review ff af.

    Hoe groot is de download overigens (Ps4)?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Flaming

    • 29 januari 2016 21:21
    Heb momenteel een paar uurtjes in de game gestoken. Het ene moment denk je "ben ik nu achterlijk"waarna je meestal een ureka momentje heb. Je kan het spel het beste vergelijken met Myst achtige games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.