Achtergrond

The Witcher 3: Wild Hunt review-in-progress

Super Sized Sequel

Geschreven door Gillian De Nooijer op
The Witcher 3: Wild Hunt is met recht dé game om naar uit te kijken dit jaar. Schrijver Andrzej Sapkowski had zich geen betere weergave van zijn Game of Thrones-achtige wereld kunnen wensen. De wereld is groot en grauw, de personages zijn interessant, het vechten als monsterjager is uitdagend en gevarieerd, en de game zit bomvol verhalende quests. Verwacht alleen niet de toegankelijkheid van Skyrim; Wild Hunt is in alles een directe sequel op de vorige The Witcher-games.

Notitie: The Witcher 3: Wild Hunt is gespeeld op de PlayStation 4. Gamer.nl plaatst vandaag nog geen definitieve versie van de The Witcher 3-review. We hebben nog niet de speeltijd gehad die we nodig achten met een game van dit formaat. Daarom bij dezen een tijdelijke indruk; het definitieve cijfer en eventuele aanpassingen volgen later in de week.

Previously on The Witcher…

Traditiegetrouw opent The Witcher met een naaktscène en dat is dit keer niet anders. In een sight-gag zien we alleen nu niet de bevallige lijnen van een vrouwelijke magiër, maar de strakke kont van hoofdpersoon Geralt of Rivia glinsteren in het kaarslicht. Dit stukje meta-humor in het begin is behoorlijk kenmerkend voor de rest van het spel, dat je in vrijwel ieder gesprek herinnert aan zaken waarvoor je de rest van de serie moet kennen. Fantastisch voor degene die The Witcher 1 en 2 hebben gespeeld, voor de nieuwkomers hopen we dat ze minstens even onze gids van tevoren hebben gelezen.

De rpg-serie, gebaseerd op de boeken van ‘de Poolse George RR Martin’ Andrzej Sapkowski, is tot dusver een redelijk underground succes geweest. De avonturen van monsterjager Geralt staan bekend om hun moeilijke gevechten, occulte Slavische middeleeuwse wereld en een relatief hoge hoeveelheid bloed en seks. Voor zo’n ontoegankelijke game is het vrij plotseling in de schijnwerpers als potentiële Game of the Year 2015 gekomen. Ontwikkelaar CD Project Red doet zijn best om alle voorgeschiedenis te vatten in filmpjes en geleidelijke introducties, maar het is een hoop vreemde informatie om te verwerken voor nieuwkomers.

Is de game wel leuk als je nog nooit een The Witcher hebt gespeeld? Jazeker

Is de game wel leuk als je nog nooit een The Witcher hebt gespeeld? Jazeker, maar het voelt alsof je pas bij seizoen 2 van Game of Thrones de serie begint te kijken. De verhalen blijven boeiend, maar er is een groot emotioneel verschil tussen ‘in een wereld belanden in oorlog tussen een stel koningen, magiërs en wezens’ en ‘in een wereld belanden in oorlog tussen mensen die je persoonlijk ontmoet hebt en de levens van hebt beïnvloed’. Wanneer Geralt bijvoorbeeld zijn ex-vriendin Triss ontmoet, hebben ze een zeer emotioneel geladen gesprek. Waarom ze zich zo weifelend gedragen wordt niet expliciet gezegd, dat zou het subtiele motion-captured acteerwerk onderuithalen. Veteranen weten van Geralts door geheugenverlies ingegeven misstappen in The Witcher 1 & 2, maar nieuwelingen missen deze klik.

De keuzes die spelers in de laatste game moesten maken, krijg je in Wild Hunt nogmaals voorgelegd tijdens een gesprek; de consoleversies hebben per slot van rekening geen save transfer. Hierbij wordt voor nieuwelingen geen uitleg gegeven over wiens lot je tussen neus en lippen door beslist, wat de impact van de keuzes duidelijk vermindert. Ook zijn de keuzes die je krijgt voorgelegd (in ieder geval in de door ons gespeelde PlayStation 4-versie) een stuk minder gedetailleerd dan in de oorspronkelijke pc-versie van het tweede deel.

Vechten en jagen

Vechten in The Witcher is niet moeilijk, maar een kwestie van voorbereiding. Van begin af aan heb je al je skills tot je beschikking, wat even wennen kan zijn voor veel spelers. Een Witcher is ook geen soldaat die hakt op alles dat beweegt, maar een jager die ieder gevecht serieus behandelt met kennis van de vijand, hoe klein of groot deze ook is. Even nalezen wat de zwakte is van ieder nieuw monster is een wezenlijk onderdeel van de serie.

Vechten in The Witcher is niet moeilijk, maar een kwestie van voorbereiding

Tenzij je op de Story-moeilijkheidsgraad speelt, is je een weg door het spel button-bashen levensgevaarlijk. Je komt er een heel eind mee, maar de meeste vijanden zullen je binnen een paar slagen kapot krabben. Geralt is een briljant atletisch vechter, maar blijft een mens en geen tank. Vechten in The Witcher 3 is een ritme waar je even in moet komen: pak je zilveren zwaard en Igni-spreuk tegen watermonsters, gebruik je normale zwaard en counters tegen soldaten, rol rond als een dolfijn na iedere twee slagen, steek in de rug, ga zo maar door. Deze variatie is een van de sterkste eigenschappen van de serie.

Vijanden schalen ook niet mee met je eigen level. Is een beest te sterk, dan zul je moeten wachten tot jij hetzelfde level bent. Wild Hunt plaatst je in het begin in een soort groot oefengebied waar vijanden tot een maximum van level 10 gaan, daarna kun je los in de grote wereld waar je niet de verkeerde bosjes in moet wandelen. Die wereld is overigens prachtig weergegeven. Verzonken boerderijen, realistische middeleeuwse steden, modderig in de regen, bossen die meebuigen met wind en storm; alles voelt alsof er echt mensen in hebben geleefd. Graphics op de PlayStation 4 zijn niet zo goed als je wellicht op sommige screenshots hebt gezien; die komen overduidelijk van de pc. Op de console ziet The Witcher 3 er mooi uit, maar de beelden gaan daar niet veel verder dan de pracht van het tweede deel.

De open spelwereld van the Witcher 3 is qua formaat bij lange na geen Skyrim. Denk aan de enorme levels van Dragon Age: Inquisition bij elkaar opgeteld en je zit hebt ongeveer een goed beeld. Ondanks de uitvergroting zijn de omgevingen nog even gedetailleerd als die van The Witcher 2. Er zit nu alleen veel meer ruimte tussen de verschillende quests, die je te paard zult moeten overbruggen. De vreemdste bugs die we tegenkwamen, komen alle op naam dat paard overigens. Deze kan automatisch de weg volgen naar je volgende opdracht, maar de GPS van dat beestje slaat regelmatig op hol en rent gerust de verkeerde kant uit. Daarnaast weigert hij op momenten om te sprinten en zijn we een deel van de missies als gevolg maar te voet gaan voltooien.

Net als in de boeken

Naast het gevarieerde vechten en de gedetailleerde wereld zijn deze missies de derde poot waar de serie op staat. Hoewel je het grootste gedeelte van de tijd aan het rondreizen bent, zit de game bomvol met verhalende stukjes. Iedere quest, side of main, wordt ingeleid door een scène gespeeld door ge-motion-capturede acteurs. Hoewel de personages meestal lompe boeren zijn met het IQ van een aardappel, is dit vaker toepasselijk voor het middeleeuwse universum dan slecht acteerwerk, en dus prima op zijn plek.

The Witcher 3 onderscheidt zich van de concurrentie met sterke stukjes acteerwerk

Waar Skyrim uitblinkt met zijn oneindige wereld en Dragon Age met zijn wereldwijde conflict, zijn deze stukjes acteerwerk het gebied waar The Witcher zich onderscheidt van de concurrentie. We zijn benieuwd hoe het verhaal van Geralt zich verder ontwikkelt, maar daarvoor zullen we nog meer van de enorme game moeten spelen. We komen hier later deze week op terug in de definitieve review op Gamer.nl. Verwacht dan een compleet oordeel, met onder andere een uitgebreider inzicht in de gameplay van het tweede speelbare personage, Ciri.

Dit artikel delen:

Lees meer

Assassin's Creed: Syndicate verschijnt op 23 oktober Bekijk hier om 18:00 uur live de Assassin's Creed-onthulling
36

Reacties op: The Witcher 3: Wild Hunt review-in-progress

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Wormpaul

    • 12 mei 2015 16:49
    Waarom zo jagen om zo vroeg mogelijk review te hebben? Beetje jammer van een site die pretendeert kwaliteit boven snel scoren te hebben….|

    Had gewoon uitgebreide goede review geplaatst wanneer jullie er echt klaar voor waren, voelt een beetje als PU stijl aan dit :(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • arthurvv

    • 12 mei 2015 17:00
    Dat is exact waarom we nog geen cijfer geven, maar een eerste indruk, op basis van de tientallen uren die Gillian tot nu toe in de game heeft gestoken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 12 mei 2015 17:10
    Aye, we hebben echt veel tijd hierin gestoken, maar die game is grooooooooot.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hybr1d

    • 13 mei 2015 10:51
    Ik vind het juist wel leuk dat het pad naar de review ook al een beetje beschreven wordt. Review kan dan gewoon een apart document worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Major Zodiac

    • 12 mei 2015 16:54
    Waarom wordt dit spel niet gereviewd op het krachtigste platform waar het op te krijgen is? Beetje amateuristisch vind ik. Verder kijk er naar uit om deze game te gaan spelen op me pc uiteraard.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wormpaul

    • 12 mei 2015 16:59
    De markt voor de PS4 is misschien wel iets groter dan de PC? In elk geval snap ik alleen 1 ding niet in de review, want dat de graphics tegenvallen was te verwachten maar de speelwereld veel kleiner dan Skyrim is iets wat ik niet zag aankomen.

    Ze hadden toch juist geroepen dat dit veel groter / net zo groot zou worden?

    Zie ook dit artikel;

    (link plaatsen mag niet, maar gaat om volgende tekst: )

    That means The Witcher 3 is at least 3.7 times bigger than GTA: San Andreas (36 km2), 1.5 times bigger than GTA 5 (81 km2), 3.3 times bigger than Red Dead Redemption (41), 3 times bigger than Far Cry 4 (46 km2) and 3.5 times bigger than Skyrim (39 km2). In short, the final map will be absolutely massive in scale.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • arthurvv

    • 12 mei 2015 17:06
    We kregen de PlayStation 4-versie van The Witcher 3 vroeg binnen; op de pc-versie wachten we nog. Dat betekent uiteraard niet dat we niet los naar de pc-versie gaan kijken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 12 mei 2015 17:07
    Zijn ook erg benieuwd naar de verschillen die je kunt krijgen tussen de PS4 wereld en de PC wereld. PS4 gaat uit van de canon van CD Projekt Red, maar op de PC kun je een aantal mensen laten leven die op de console gewoon dood zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 12 mei 2015 17:49
    Grote zegt niks. Oblivion en Skyrim zijn de meest levensloze werelden die ik ooit heb gezien in games. Overal hergebruikte assets, characters met zielloze voice-overs die animeren als houten borden en de expressie hebben van Marijke van Helwegen, oer- en oersaaie quests. Dan liever een kleine wereld waarin veel te doen is en alles levendig overkomt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chemicalscum

    • 12 mei 2015 18:14
    Grootte*

    Overdrijven kan ook te opzichtig: " de meest levensloze werelden die ik ooit heb gezien". Tuurlijk jongen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RavenMMG

    • 12 mei 2015 18:36
    Markt ps4 groter dan pc rofl

    Veel kleiner deel 3 zonder de andere delen wie koopt dat?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RavenMMG

    • 12 mei 2015 18:33
    Skyrim is ook leeg en levenloos
    Alleen maar groot om groot te zijn

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 12 mei 2015 19:07
    Ben de game nu aan het preloaden via Steam :)

    Hopen dat ik volgende week klaar ben met deeltje 2, ben hem weer opnieuw aan het spelen voor de 3e keer. Even mijn geheugen opfrissen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • G.T

    • 12 mei 2015 19:59
    Op Insidegamers krijgt Dragon Age Inquisition een 9+ en Witcher 3 een 8 1/2, ik vind dit zo lachwekkend niet normaal. Gamer.nl wacht iets langer, hopelijk op de daadwerkelijk release + patch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 12 mei 2015 22:38
    Waarom zou dat bij voorbaat niet kloppen? Heb jij Dragon Age en Witcher 3 beide gespeeld om hier een objectief oordeel over te vellen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • G.T

    • 12 mei 2015 23:19
    Ik heb dragon age inq gedaan met patch 2, wat een verschikkelijk buggy game is het, en ik weet van mensen dat het nog veel erger was, dan het zogenaamde 'open' world, facebook table of war, graphics mwa, horrible controls voor pc etc, dat krijgt dan een 9+. Ik kan me haast niet voorstellen dat deze game ooit lager zou kunnen scoren. Want anders zou het nog veel erger moeten zijn dan Inq.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 13 mei 2015 03:13
    Lachwekkend lol, een review is een mening van een bepaald persoon kan zijn dat deze persoon op Insidegamer misschien DA3 beter vond dat kan en daar is niks mis mee.

    DA3 was een geweldige game waar ik op de PS4 geen bugs ben tegen gekomen, enige wat in kakte was de framerate af en toe.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 13 mei 2015 10:49
    Dragon Age buggy? Ik zit halverwege de game, ik ben geen bug tegengekomen.
    wellicht mij niet opgevallen.
    Ik heb hier een troll-badge, ben je eigenlijk daarnaar op zoek?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • G.T

    • 14 mei 2015 10:53
    Generaties voor mij zijn vaak blind voor bugs, of denken dat het normaal is. Helaas een feit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aquemini

    • 12 mei 2015 20:50
    alleen jammer dat er niks over is van de gameplay uit 2013:


    los daarvan, gaat het nog steeds een topper worden. Zie nu al meerdere 9+ op verschillende sites staan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.