The Steam Global Stats Project - We spelen 22% van onze games niet | Gamer.nl

The Steam Global Stats Project - We spelen 22% van onze games niet | Gamer.nl

EA Sports heeft een gratis FIFA 14 Ultimate Team: World Cup-modus aangekondigd voor FIFA 14.

Ongespeelde en uitgespeelde games: de cijfers

In vier infographics het antwoord op onze vraag en nog wat extra's.

Gevolgen voor de markt

De berekening voor het backlog-gemiddelde is mogelijk gemaakt door een 'Beginners/Starter-groep' te kwantificeren. Dit zijn alle spelers die een teken van leven hebben gegeven vanuit de game doormiddel van een achievement. Dat kan voor het eerste level zijn, een tutorial, een eerste kill, power-up, et cetera. Als het maar duidelijk is dat iemand meer heeft gedaan dan het spel gekocht en geïnstalleerd. Sommige games geven geen achievements in het eerste speeluur, dus die hebben we uit de lijst van de berekening gehouden. Max Payne 3 geeft bijvoorbeeld pas halverwege de game zijn eerste achievement weg, dus die kan geen goede indicatie leveren van zijn startende spelers.

Free-to-play games zijn ook opzij gezet omdat deze de cijfers onterecht zouden beïnvloeden (gemiddeld de helft heeft hun kopie nog niet gespeeld). Games waarbij pas later achievements zijn toegevoegd, BioShock 2 bijvoorbeeld, tellen ook niet mee. In totaal zijn zo meer dan 100 Steam-titels onderzocht en hebben we 80 goed verantwoordbare games geselecteerd. Zelfs met het blote oog zagen we al dat het backlog-gemiddelde rond de 20% ging liggen, zo duidelijk zijn de cijfers.

Iets meer dan een op de vijf games in onze collectie hebben we dus nog niet aangeraakt. Dat is best een schokkend aantal, zeker als je berekent hoeveel geld dit in totaal waard is. We moeten tot onze schaamte bekennen dat het perfect overeen komt met onze eigen collecties. Is dat bij jullie ook het geval? Hebben PC-gamers een gat in hun handen of zijn we gewoon erg actief in koopjes spotten? We hebben nu puur PC-gamers getest, omdat dit het enige platform is waarvan de wereldwijde cijfers publiekelijk beschikbaar zijn.

Deze resultaten zijn echter ook relevant voor de toekomstige consolemarkt. Microsoft en Sony hebben goed naar Steam gekeken en hun nieuwe consoles ook geschikt gemaakt voor digitale stapels met spellen. Equivalenten van de beruchte Steam Sales zullen ongetwijfeld steeds vaker voorkomen op Xbox Live en PlayStation Network. Dit is slecht nieuws voor winkeliers, die niet kunnen concurreren met zulke regelmatige, blijkbaar zeer invloedrijke, lage aanbiedingen.

Terugslag door backlog

Het is ook intere ant om te zien wélke games nu feitelijk in onze ongespeelde stapel verdwijnen. Het zijn duidelijk de 'B'-titels die ons wel intere eren, maar waar we geen tijd voor vrij willen maken. Iedereen wil Dead Island wel een keertje spelen, dus we kopen het ma aal voor een paar euro tijdens een Steam Sale, maar vervolgens speelt 44,1% het toch niet. Dit gaat niet meer over een paar stuks, dit zijn in de praktijk miljoenen verkochte, ongebruikte PC-exemplaren. 

Het wordt extra boeiend als je vervolgens naar de gevolgen voor een franchise gaat kijken. Waarom zou je deel 2 kopen als je deel 1 nog niet hebt gespeeld, laat staan uitgespeeld? Dead Island: Riptide is nog veel minder gespeeld dan deel 1. We kopen het nog wel, want: ''Hey een vette aanbieding, er komt vast nog wel een vakantie waarin twee games pa en''. Maar hoe zit het met deel 3 in de serie? Deel 4? Wanneer gaat het lampje branden dat we toch geen tijd en werkelijke intere e hebben in die serie?

Als we kijken naar Call of Duty dan zie je dit effect heel erg sterk. PC-gamers zijn opgegroeid met de Modern Warfare-serie. We willen heel graag weten hoe het afloopt met Soap en Captain Price. Maar Black Ops? Tja...ziet er wel spannend uit denken we, dus we kopen het in een aanbieding, maar ieder volgend deel blijft relatief vaker ongespeeld liggen en de twijfel over een volgende aankoop groeit. Helaas hebben we geen toegang tot de data van Ubisoft en EA, want dan hadden we de verkoopcijfers & participatiecijfers van een aantal jaarlijkse series eens naast elkaar kunnen leggen en het terugslageffect van backlogs kunnen berekenen.

Adventure-trilogie Deponia zit ook in onze resultaten en ondersteunt op subtiele wijze de theorie. Chaos on Deponia (deel 2) ligt bij de meeste spelers op de ongespeelde stapel, Goodbye Deponia (deel 3) bij de minste en is ook veel, veel vaker uitgespeeld. Dit wijst er op dat een grote groep mensen deel 1 heeft gekocht en nog niet uitgespeeld, vervolgens deel 2 wel gekocht heeft maar op de stapel gegooid en deel 3 maar niet meer gekocht. De overgebleven kopers van deel 3 zijn dus vrijwel alleen mensen die precies weten wat ze kopen en de vorige delen hebben uitgespeeld. Het terugslageffect in het klein.

We spelen meer uit dan gedacht

De hoeveelheid cijfers die we ter beschikking hadden was zo groot, dat we tevens hebben gecalculeerd hoe vaak games gemiddeld worden uitgespeeld. Twee jaar geleden riep Hitman Absolution-maker Tore Blystad nog dat slechts 20% van alle consumenten het laatste level ziet. Het aantal ligt echter 1,5x hoger. Blystad baseerde zijn aantal op interne cijfers, dus we hebben nog even naar andere (wel modernere) Square-Enix games gekeken. Deze lagen echter zelfs nog hoger, met als toppunt Tomb Raider dat door bijna de helft van alle spelers is uitgespeeld!

Tijdens het onderzoek hebben we een derde statistiek bijgehouden dat berekende hoeveel mensen tot ongeveer 50-60% van het spel kwamen. Iedere game beloont spelers op andere momenten en zonder de nodige spelkennis is het moeilijk te bepalen welke achievement op welk moment van het spel unlocked. Hoewel het onderzoek hiernaar behoorlijk consistent was (tu en spelers die tot 50% of tot 60% van een spel komen zit amper verschil), hebben we besloten niet al te veel te focu en hierop om subjectieve resultaten te vermijden. Voor ons was het echter een handige extra check om opvallende resultaten te verklaren.

Afsluitend

Omdat er op internet vaak wordt geroepen dat sommige online games -alleen- in multiplayer gespeeld worden en dit mogelijk de cijfers zou kunnen beïnvloeden, hebben we daar ook naar gekeken (dit gaat uiteraard niet om multiplayer-only games als Left 4 Dead). Alle publiekelijk beschikbare stats ondersteunen echter dat de gemiddelde consument singleplayer-campagnes significant meer speelt in online games dan enige vorm van multiplayer. Of minstens deze even uitprobeert náást de multiplayer. In de Call of Duty-serie geeft gemiddeld 78% van de totale spelers een teken van leven uit de single-player campagne, en daar komt geen enkele multiplayer achievement bij in de buurt (40% is het hoogste dat we zagen).

En dat is Call of Duty, met de meest populaire multiplayer-mode ter wereld. Populaire strategische  games bereiken slechts zo'n 20% van de spelers met multiplayer, de multiplayer-modi van populaire singleplayer series (Max Payne en Tomb Raider bijvoorbeeld) zijn niet eens noemenswaardig. Vrijwel alles blijft daarvan onder de 10%. Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat onze metingen beïnvloed zijn door multiplayer-only gamers en geven het beste beeld van de werkelijkheid dat we in cijfers kunnen uitdrukken. Maar uiteindelijk gaat het ons om één ding: klopt het backlog- en uitspeel-gemiddelde met jouw collectie?


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou