Electronic Arts is de filmgame ontwikkelaar bij uitstek. 's Werelds grootste uitgever en ontwikkelaar van games helpt filmbedrijven maar al te graag aan de games die bij hun grote bioscoopfilms passen. Zo zagen we vorig jaar de games gebaseerd op Batman Begins en Harry Potter en de Vuurbeker verschijnen en bracht men ons ook nog de digitale versie van James Bond escapades in From Russia With Love. In 2006 neemt Electronic Arts ongelooflijk veel hooi op de vork door zich te storten op de game in het epos van The Godfather.

Een game ontwikkelen gebaseerd op The Godfather is niet een kwestie van de films overtreffen. Het is een kwestie van de kwaliteit van de films proberen te benaderen. Electronic Arts heeft zich volledig ingezet om dit doel te bereiken. Dit uit zich niet alleen in het feit dat het spel het grootste gamebudget ooit heeft, maar ook in de gameplay die The Godfather kent. Het spel legt zich namelijk niet toe op één genre, maar probeert allerlei genres in één overvolle gameplaybom te stoppen. Schieten, praten, racen en sluipen, het zit er allemaal in.

The Godfather slingert qua verhaal door de eerste film heen. De game is meer gebaseerd op het universum en de karakters, dan op de pure filmverhaallijn zelf. Je komt wel sequenties uit de film tegen, maar je vertoeft meestal in nieuwe situaties. Een slimme zet van Electronic Arts, want men behoud hierdoor de artistieke vrijheid en beperkt zich niet tot enkel tot de onwijs moeilijk te digitaliseren filmgebeurtenissen. Als speler sluit je je net aan bij de familie Corleone. In het begin van het spel voer je allerlei kleine klusjes uit en naarmate de game vordert, kom je hoger in de familie te staan. Het uiterlijk van je maffioso bepaal je zelf met behulp van de uitgebreide MobFace optie, die we onder andere kennen uit EA Sports' Tiger Woods serie.

Zoals gezegd presenteert The Godfather zich heel breed. Het New York van de jaren '45 – '55 is realistisch vertolkt, wat betekent dat er een enorme stad op je staat te wachten. In de stad is van alles te doen. Je kunt er zomaar wat rondrijden, maar ook allerlei opdrachten oppikken. Deze opdrachten worden gegeven door mensen uit de Corleone-familie en variëren van het koud maken van rivaliserende bendeleden tot het afpersen van winkeleigenaren. Afpersing is één van de manieren om aan geld te komen in The Godfather. Je vraagt winkeleigenaren vriendelijk om je te betalen in ruil voor winkelprotectie. Zeggen ze nee, dan kun je het geld afdwingen door de eigenaren tot hun pijn- en onderhandelingsgrens te slaan. Wel oppassen dat er geen andere maffialeden in de buurt zijn.

In de wereld van The Godfather ben je namelijk niet alleen. De overige vier families, bestaande uit de Tattaglias, de Straccis, de Cuneos en de Barzinis, beheersen ieder een gebied van New York en in deze gebieden moet je extra op je hoede zijn. Al je acties worden bijgehouden in een speciale meter, de Vendetta-meter. Raas je als een gek door de stad heen, rijd je mensen over en schiet je iedereen op je pad direct dood, dan stijgt je Heat of Vendetta niveau. Heat zorgt voor politie op je broek en Vendetta voor je status als gangster. In het slechtste geval zorgt een hoge Vendetta voor een bendeoorlog, waarin vele levens en veel geld verloren gaat. Gelukkig is er met wat groene biljetten op zak altijd wel een FBI agent om te kopen die je weer van een bendeoorlog afhelpt.

Je doel in The Godfather is uiteindelijk de Don van de familie te worden en daarmee de hele stad in controle te krijgen. Voordat je dit bereikt heb ben je echter flink wat uurtjes verder. Wat er precies in deze uurtjes gebeurt gaan we niet vertellen, maar deze week hopen we met enkele extra artikelen de boel wel iets te verduidelijken. Godfather-fans houden Gamer.nl deze week extra goed in de gaten.