Door Erwin Vogelaar en Frans Coehoorn Creëer je eigen hoofd

Het eerste waar je mee geconfronteerd wordt in Oblivion, is het creëren van een hoofd. Je neem een rol aan, en daar hoort dan natuurlijk wel bij dat je het personage zo goed mogelijk aan kan passen naar jouw wensen. Bethesda heeft zijn best gedaan, want werkelijk alles is te veranderen. Sowieso heeft elk van de tien rassen een uniek uiterlijk, maar alle kleine aspecten kunnen ook tot de laatste haartjes aangepast worden.

Eerst mag je beginnen met de vorm van het hoofd. Je kunt een standaard hoofd kiezen, maar als je de mogelijkheid krijgt om iets geheel unieks te maken grijp je die kans natuurlijk. Via een aantal meters kun je alle maten van het hoofd aanpassen. De grootte, de dikte, de kin, de neus en zelfs de jukbeenderen zijn aanpasbaar. En als je dan nog niet helemaal tevreden bent, kun je ook nog op microniveau verder gaan.

Met alle aspecten van het hoofd bedoelt Bethesda ook echt álle aspecten. De huidskleur kan volledig aangepast worden, baardgroei kan op verschillende punten groeien en zelfs de wenkbrauwen zijn op verschillende niveaus te veranderen van kleur. Al deze kleine dingen zijn natuurlijk grappig, maar veel heb je er niet aan. Het spel is wel in third-person te spelen, maar dat speelt behoorlijk matig en dan nog is je hoofd zelden te zien. Een leuke gimmick, maar wees niet getreurd als je hoofd mislukt.

Rassen en klassen

Het hoofd is niet eens de grootste beslissing die je moet nemen aan het begin van het spel. De echte keuzes zitten in je ras en de klasse die je kiest. Je ras bepaalt voornamelijk je uiterlijk en de voordelen waarmee je het spel begint. Zo kunnen Argonians ademen onder water en zijn Nord het beste in het vechten. Toch komen de echte voordelen pas door je klasse.

Je klasse maakt voornamelijk uit waar je in het begin voordelen mee hebt. Er kan gekozen worden uit een aantal vaststaande klassen, bijvoorbeeld specifiek voor magie of specifiek voor het pijl en boog-werk. Het is echter ook mogelijk je eigen klasse samen te stellen. Voor elke klasse mag je dan een specialisatie kiezen (Combat, Mage, Stealth), twee attributen en zeven skills. Vooral die skills zijn erg belangrijk. Je levelt in Oblivion namelijk enkel wanneer je deze skills gebruikt. Let wel: je kunt in het spel nog alle andere skills trainen om daar goed in te worden, alleen zijn die skills niet van invloed op je algehele level.

De laatste keuze die je moet maken (hierna kan het spel pas eindelijk echt beginnen!) is je sterrenbeeld. Lijkt misschien onbenullig, maar het kan je zo'n riante bonus geven dat het je regelmatig uit lastige situaties kan helpen. Zo kun je bijvoorbeeld met het sterrenbeeld The Shadow per dag 60 seconden onzichtbaar worden. Ieder sterrenbeeld biedt een unieke bonus.

De verschillende Guilds

Net als de voorgaande delen, heeft Oblivion ook weer een aantal Guilds waar je je, indien gewenst, bij aan kunt sluiten. De volgende Guilds zijn in Oblivion beschikbaar: The Fighters Guild, The Mages Guild, The Thieves Guild, The Dark Brotherhood en The Blades. Elke guild heeft zijn eigen normen en waarden. Zo zul je bij de eerste twee jezelf in moeten schrijven en kun je bij de anderen alleen op uitnodiging erbij komen. Ook zal de ene Guild het niet waarderen dat je steelt, terwijl de ander het juist weer toejuicht. Welke Guild voor jou geschikt is, ligt dus helemaal aan hoe jij het speelt.

De echte vechtersbazen zullen zich prima thuis voelen bij de Fighters Guild, waar, de naam zegt het al het allemaal om vechten en harde actie gaat. De echte ambitieuze krachtpatser kan zich zelfs opwerken tot Guildleader, om uiteindelijk groentjes eens lekker af te ronselen. Fun! De wijzere tovenaartjes-in-spe onder ons zullen zich wellicht meer verwant voelen met de Mages Guild, waar, logisch, magie centraal staat. Uiteindelijk krijg je de mogelijkheid om je aan te sluiten bij de Arcane University. Ben je echt goed bezig, dan bestaat er een klein kansje dat je als Arch-Mage door het leven mag gaan. En dat is mooi, zoals je weet heeft men altijd respect voor Wijze Tovenaars.

Mensen die niets zien in hersenloos gebash of fancy toverspreukjes en liever voor het snelle geld gaan, zijn perfect voor de Thieves Guild. Om hier bij te komen zul je je verbazingwekkend genoeg wel eens moeten laten betrappen op een diefstal. Nadat je de tijd in de gevangenis uit hebt gezeten, zal er op een gegeven moment iemand je doorverwijzen naar The Thieves Guild, waar je overigens al je gestolen goederen kwijt kunt en het als hoofd van de dieven kunt schoppen.

Ten slotte zijn er nog de Dark Brotherhood en The Blades. Waar de één oer- en oerslecht is en niets lievers zien dan mensen vermoorden, is de andere Guild bestemd voor de good guys die zich in willen zetten voor het beschermen van de nieuwe keizer en het keizerrijk van Tamriel. Waar ga jij bij zitten?