En zo geschiedde. De PlayStation Portable was geboren en wilde Sony wat gamers wegpikken van Nintendo, dan kon het maar beter snel met draagbare iteraties van de PlayStation-helden komen. Dus kwam daar in 2005, hetzelfde jaar dat de PSP in het Westen verscheen, Daxter. Niet Jak & Daxter, maar slechts Daxter. De zogenaamde ‘ottsel’ had de eer om de hoofdrol in zijn eigen avontuur te vervullen. Een eer die het kleine beestje te beurt valt op een kleinere gameconsole, zullen we maar zeggen.
Spuiten en springen
Daxter is een klassieke third-person platformer en wat dat betreft verschilt-de game niet zoveel van de Jak & Daxter-reeks, of van bijvoorbeeld PlayStation-broertjes Ratchet & Clank en Sly Cooper. Springen, klimmen, soms eventjes vliegen, verzamelen en beestjes uitschakelen zijn de hoofdtaken. Het verhaal komt erop neer dat held Jak gevangen zit, iets wat voorafgaand aan Jak II gebeurd is, en dat Daxter ondertussen moet zien te overleven in de grote boze buitenwereld. Om erachter te komen waar toch die vreemde plaag van metalen insecten vandaan komt, besluit Daxter aan de slag te gaan als insectenverdelger.
Daarmee komt meteen hét gereedschap van het spel tevoorschijn: de insectenspuit. Spuit wat groene substantie naar een insect en sla erop los met je elektronische vliegenmepper om de plaag in te dammen. Vervolgens wordt je spuit ook nog eens geüpgraded, om te kunnen dienen als vlammenwerper of zelfs om ultrasone projectielen af te schieten. Het inventieve van Daxter is dat de spuit multifunctioneel is. Zo kun je er namelijk ook mee vliegen.Een beetje volgens standaard cartoonlogica schiet je jezelf simpelweg omhoog met het ding. En met de vlammenwerper-upgrade kun je natuurlijk nog hoger vliegen.
Verborgen simplisme
Het knappe van Daxter is dat het spel wellicht net iets simpeler in elkaar steekt dan games voor op je televisie, je dit amper merkt terwijl je speelt. Je scala aan opties om insecten te verdelgen is alleen niet zo groot en je wapens zijn simpelweg dezelfde als je platformtechnieken De variërende levels en dito vijanden weten er echter voor te zorgen dat het voelt alsof er geen enkele concessie is gedaan op de handheld – één van de eerste PSP-games die dit voor elkaar wist te krijgen. De doeltreffende besturing, vaak een groot probleem bij zelfs de betere games op het platform, maakt het geheel compleet.
Agent Smith
Humor is altijd een kenmerk geweest van de Jak & Daxter-serie en ook hier probeert de ottsel af en toe een komische noot aan te slaan. Omdat de humor soms misschien net wat te flauw is, wordt het doel niet altijd bereikt. Wat wel een grote glimlach op het gezicht tovert, zijn de zogenaamde droomsequenties. Als je een x aantal precursor orbs (eieren) verzamelt, dommel je weg en zie jij jezelf als superheld uit een bekende blockbusterfilm: Braveheart, The Matrix, Lord of the Rings en Indiana Jones zijn van de partij. In de minigames die volgen dien je een zo hoog mogelijke score te halen om bonussen te krijgen. Zo moet je bij de Lord of the Rings-minigame zoveel mogelijk ladders omtrappen terwijl de orks je kasteel aanvallen en bij de Matrix-minigame op ritmische wijze de Agent Smiths van je af slaan. Het is simpel vermaak, maar het brengt de nodige variatie en de over-the-top filmverwijzingen zijn erg lollig.
De game werd kritisch en commercieel een groot succes. Scores zaten tussen de 8 en 9 in en het spel ging meer dan 2 miljoen keer over de toonbank: het bewijs dat een net iets kleinere, maar amper gedowngrade versie van een PlayStation2-serie absoluut werkt op de PSP. Het zegt ook wat dat Jak & Daxter: The Lost Frontier, het ‘volwaardige’ PSP-deel van de serie dat tegelijkertijd op de PS2 uitkwam, veel minder enthousiast ontvangen werd. Die game werd gezien als een ‘moetje’, waarbij de inspiratie ver te zoeken was. Dat kan absoluut niet gezegd worden van Daxter, een game die in alle opzichten ideaal bij de PlayStation Portable past. Nu maar hopen dat we op de PlayStation Vita het volgende avontuur van deze ottsel mee mogen maken.
Reacties op: Terugblik: Daxter
eagle-eye
EDIT: waarom word dit gemint of zijn er nu ook al psp fanboys actief op gamer.nl.
MikkelE30
.
Modnation en Little Big Planetzijn ook zulke spellen.. Allemaal redelijk goede spellen, maar eigenlijk gewoon gebasseerd op andere spellen die veel beter zijn.
Sony dat hun ontwikkelaren wel origineel laat zijn leverde ons toch betere spellen op: Killzone, Resistance, God of War, Uncharted.. dat is de Sony die ik liever zie dan de sub-Nintendo die ze met bovengenoemde spellen proberen te zijn.
Edit: het wat anders verwoord want het kwam wat te sterk over, en het wat meer genuanceerd omdat er de toon in zat dat mijn mening feit zou zijn.
Wesshole
coola
en de vergelijking tussen mario kart en modnation is ook ver te zoeken
en jax & daxter is ook geen ripoff ( ja een rip off van crash bandicoot oftewel sony heeft zich zelf geript oh wacht effe je kan je zelf niet rippen )
Wesserd
coola
JB1
Je kan dan wel zeggen dat crash bandicoot een rip-off is van mario 64 maar dat lijkt me onwaarschijnlijk omdat de eerste crash amper een maand na super mario 64 gereleased werd. en ja crash bandicoot heeft wel inspiratie gehaald uit de 2d mario games maar dat maakt het nog niet gelijk een rip-off.
importeddutch
JasonStatham1234
MikkelE30
Hetzelfde heb ik met Modnations, vanwege de powerups etc. Modnation heeft ze alleen wel dik ge-one-upped (lol) door alle creatieve editor functies er in te bouwen.
En in Jak & Daxter herken ik dan weer heel erg een Rare game. Tuurlijk, er zitten wat andere elementen in, maar het is er wel.
Het is niet eens zo heel erg, ik zie alleen veel liever dat Sony zijn ontwikkelaars zelf dingen laat bedenken want dat komt 9 van de tien keer beter uit de verf en levert ook echt memorabele spellen op.
Infamous, Kllzone, God of War, Uncharted, Resistance.. allemaal spellen die geen gelijke hebben en een reden zijn om een PS3 aan te schaffen.
MikkelE30
Het is geen schaamteloze rip-off, het zijn gewoon goed uitgewerkte tegenhangers van de Nintendo versies, maar het geeft me steeds zo'n vieze bijsmaak waardoor ik nooit volledig achter die games kan staan en er ook minder van geniet.. Met name omdat ik het soort ervaring al eerder heb gehad, waardoor de wow-factor weg is.
pimpkees
Elk CoD spel dat uitkomt een kloon, dus je kan al stoppen met klagen.
Hypocriet heet dat.
MikkelE30
Daarnaast is dit gewoon hoe ik het zie, en zolang het argument "nietus" is ga ik de discussie ook niet aan..
ChronischTeLaat
MikkelE30
pimpkees
Zag je laatst ook al klagen over Sony die steeds van anders kopieërt.
En nu ook al dat dit spel een kopie is.
Voor de rest klaag je veel over Sony.
En CoD is allemaal goed en wel.
Nee, er klopt niet veel van inderdaad.
Brain-damage
MikkelE30
Maar ik mag geen kritiek uiten, omdat? Ik COD wel goed vind? Waar ik ook vaak zat kritiek op heb gehad, maar niet met van die loze argumenten als jou?
pimpkees
MikkelE30
En voor de zoveelste keer weer overgaan tot beledigen?