De planeet Mars is eigenlijk alleen maar een excuus om de mogelijke potentie van Take On Mars te tonen. Ondanks de missiestructuur is het namelijk nauwelijks een spel en eigenlijk ook geen simulatie, maar vooral een enorme rode zandbak waarin spelers worden uitgenodigd om zelf dingen te creëren en ontdekken.

Wat modders hiermee gaan doen is totaal niet te voorspellen, maar ontwikkelaar Bohemia Interactive geeft, net als met de ArmA-serie, alle middelen om dat zelf in te vullen. Take On Mars is wellicht niet zo sexy en aansprekend als die voorgenoemde serie, gelukkig is Mars dankzij de NASA-rover Curiosity, die nu ruim een jaar op de planeet rondrijdt, opeens superpopulair. Ontwikkelaar Bohemia Interactive speelt daarom slim in op de hype en geeft mensen de kans te geven om zelf met een robotje over Mars te scheuren en onderzoek te doen.

Take on Mars

Simpel, maar lastig

Veel meer moet je in eerste instantie ook niet zoeken achter deze Mars-simulatie. De opzet is heel simpel. Je krijgt aan het begin van je ontdekkingsreis de opdracht om met een eenvoudige en immobiele Mars-rover het allereerste onderzoek op de planeet te doen. Op dat moment weet je nog weinig over het klimaat, de atmosfeer en het landschap. Zodra je een aantal foto's van de omgeving hebt gemaakt en wat wetenschappelijke testjes hebt gedaan, krijg je meer geld van de overheid en kun je je onderzoek uitbreiden. Aan jou de taak om zo veel mogelijk over Mars te weten te komen.

Dat onderzoek doen wordt steeds lastiger, want je wilt meer ontdekken en daarvoor moet je lastig begaanbare plekken opzoeken. Je rover kun je gelukkig naar wens aanpassen en voorzien van de best mogelijke uitrusting. Dat kost uiteraard weer het nodige geld en de onderdelen moeten ook nog eens goed op elkaar afgestemd worden, anders valt je rover binnen no-time uit elkaar. In de beginfase word je goed bij het handje genomen, maar al snel moet je naar eigen inzicht je robot in elkaar steken. Denk aan het toevoegen van zonnepaneeltjes, wielen, robotarmen en dergelijke. Dat is leuk en ook zeer uitgebreid, maar tegelijkertijd heel ingewikkeld, want alles reageert realistisch, het realisme dat we van Bohemia Interactive gewend zijn.

Aan een stilstaande rover heb je natuurlijk niks, dus moet je met je voertuigje over het land van de rode bol reizen. Vlak daarvoor maak je een landing op de planeet en dat is iets wat al idioot lastig is en veel oefening vereist. Zodra dat gelukt is, ga je verder op het land terwijl er op elk moment van je ontdekkingsreis iets kapot kan gaan aan je robot. Dat kunnen de wielen zijn, de schokdempers of de antenne waarmee je in verbinding met de rover staat. Dan moet je ook nog eens rekening houden met energieniveaus en de beperkte tijd die je daardoor hebt. Alle problemen die in het echt kunnen gebeuren, gebeuren dus ook gewoon in Take On Mars en daardoor komt vooral de wetenschap veel dichterbij.

Verder voelt Take On Mars ook visueel vrij realistisch aan. Bohemia heeft bijvoorbeeld kaarten van NASA gebruikt om de wereld te schapen en het zo gedetailleerd mogelijk weer te geven. Uiteindelijk rijd je natuurlijk met een virtueel autootje over een woestijnachtig landschap en probeer je missies zo goed mogelijk te voltooien, maar het oogt wel als de rode planeet. Voor mensen die heel erg geïnteresseerd zijn in Mars en ruimtevaart is dat dus erg interessant, maar voor de ordinaire gamer is het waarschijnlijk net even wat te droog en saai. Omdat je echt onderzoek op de planeet uitvoert en spannende uitdagingen mist, is het ook niet iets wat je er lekker even bij pakt om te ontspannen. En Marsmannetjes kom je al helemaal niet tegen.

Take on Mars

Modden

Gelukkig kan dat allemaal veranderen met mods, en dat moedigt Bohemia Interactive dan ook flink aan. In het spel zit bijvoorbeeld nu al een editor waarmee je zelf missies kunt maken en het landschap kunt verbouwen. Het is vrij simpel en stelt je in staat om de omgeving aan te passen, rovers toe te voegen en missies aan te wijzen en vorm te geven. De editor is redelijk basaal en ook voor de leek goed te begrijpen. Je kunt er dan ook nog niet alles mee en vooralsnog vooral het landschap een beetje boetseren.

De tools om echt aan het modden te slaan, zijn helaas nog niet beschikbaar, maar Bohemia kennende komt dat zeker goed. Tot dat moment is het een beetje gissen wat we kunnen verwachten van modders. We hebben al een obstakelparkoers gespeeld en er wordt al volop gepraat over nieuwe robotjes op de fora van Take On Mars. Uiteindelijk is alles mogelijk en om de game voor een groter publiek interessant te maken, is er echt wel wat frisse inspiratie en leuke gameplay nodig.

Verder mogen we van de ontwikkelaar ook nog een hoop verwachten. Het is een vroege versie en er zitten daarom nog de nodige bugs in die verholpen moeten worden. De besturing is ook in sommige gevallen nog frustrerend en onduidelijk. Ook hopen we zo snel mogelijk multiplayer te zien en samen met vrienden Mars te kunnen ontdekken. Take On Mars is dus nog vooral een titel met heel veel potentie. Het is leuk om even een kijkje te nemen op Mars, maar vooral de enorme zandbak waar modders mee aan de slag kunnen, biedt een mooi vooruitzicht.