Zoals we in de multiplayerpreview al schreven draait de Dawn of War II-multiplayer voornamelijk om het veroveren van strategische punten op het slagveld. Hoewel ieder ras zijn eigen eenheden heeft om de verschillende punten mee te veroveren, zullen we ons eerst richten op enkele algemene tactieken die je zullen helpen de winst op te eisen.

In de victory-point mode wordt een potje Dawn of War 2 beslecht in het voordeel van de speler die de meeste strategische punten in handen heeft. Omdat het spel geen vorm van basebuilding kent, is het aan te raden om in het begin van het spel onmiddellijk enkele strategische punten te veroveren. De basis hoeft niet beschermd te worden, dus wees niet bang om je eenheden er op uit te sturen. Met het zogenaamde turtling kom je in Dawn of War II nergens.

Wees je er ook van bewust dat je economie in het begin nog vrij langzaam ontwikkelt. Besteed je geld dan ook niet meteen aan het ontwikkelen van nieuwe technologieën, maar zorg dat je eerst een klein leger hebt van goedkopere eenheden. Ook je tegenstander zal niet snel over dure eenheden beschikken. Een simpel leger kan in het begin van het spel goed dienen om strategische punten te veroveren en te behouden.

Maak goed gebruik van de mogelijkheid tot dekking zoeken. Eenheden overleven langer in een gevecht als ze ergens veilig achter weg kunnen kruipen. Beweeg eenheden van beschutting naar beschutting en stel ze hier op als je een gebied wilt beveiligen. Als het tot een gevecht komt probeer eenheden dan zo min mogelijk open in het veld te zetten. Als ze langer leven kunnen ze immers ook meer vijanden verslaan. Eenheden, en dan vooral de aan het begin gekozen commandant, hebben allemaal verschillende uitbreidingsmogelijkheden en soms zelfs speciale aanvallen. Leer deze aanvallen kennen en gebruik ze indien nodig, want goed gebruik van micromanagement kan helpen het gevecht in jouw voordeel te beslissen.

Iedere partij heeft zijn eigen speciale eenheden, die allen hun eigen tactische overwegingen met zich meebrengen. De Space Marines beschikken bijvoorbeeld over het Devastator-team, dat infanterie met zwaar geschut aan de grond kan nagelen. Davastators hebben echter tijd nodig voordat ze kunnen vuren, waardoor ze zwak zijn tegen aanvallen van dichtbij. Een Assault Squad kan gebruikt worden om zonder kleerscheuren dicht bij dergelijke eenheden te komen. Assault Squads springen een stuk door de lucht waardoor ze ineens voor de neus van de vijand staan.

Met de Dreadnaught kunnen de Space Marine's grote aantallen infanterie een kopje kleiner maken. Omdat dit voertuig zo sterk bepantserd is kunnen de meeste infanterie-eenheden hier weinig tegen beginnen. De Dreadnaught moet echter dichtbij zijn om aan te kunnen vallen en is daardoor zwak voor eenheden die van een grote afstand zwaar geschut in kunnen zetten.

De Eldar beschikken onder andere over het Ranger Squad, dat zich tijdelijk onzichtbaar kan maken en vanaf grote afstand infanterie onder vuur kan nemen. Gebruik dit team om achter frontlinies te komen, maar blijf zo ver mogelijk uit de buurt van de vijand, want de eenheden zijn maar matig bepantserd. Een andere interessante eenheid van de Eldar is de Warp Spider Squad, die zich kan teleporteren. De Eldar beschikken veel over teleportatie en hoewel  ze niet over de hele kaart kunnen verplaatsen, kan teleportatie goed gebruikt worden om voorbij vijandelijke defensie te komen.

De Orks lijken qua eenheden veel op de Space Marines. Ook de Orks hebben eenheden die sprongen door de lucht kunnen maken en een voertuig dat van een korte afstand veel infanterie kan neerslaan.  Maar ook hebben de Orks de beschikking over commando's die gebruik maken van Stealth en eenheden die sterk zijn tegen voertuigen.

Het nieuwe ras de Tyranids ten slotte beschikken over enkele opvallende eenheden. Zo kan een Ripper Swarm vijandelijk vuur tot zich nemen om zo sterkere eenheden buiten schot te houden. Een Ripper Swarm moet uiteraard altijd in de buurt van andere eenheden gehouden worden, omdat ze anders weinig nut hebben. Ook de Spore Mines onderscheiden zich van andere eenheden, doordat deze zichzelf doen ontploffen waarbij een giftig gas vrijkomt.

Een van de opvallendste eenheden van de Tyranids is de Ravener Brood. Dit wezen is erg fragiel maar enorm sterk in een aanval dichtbij. Door zijn fragiele staat zal de Ravener Brood echter nooit normaal bij zijn doel kunnen komen, maar omdat hij zich ook ondergronds kan verplaatsen kun je toch zonder kleerscheuren dichtbij het gewenste doelwit komen.

Onze tips komen voort uit twee weken gespeeld te hebben in de Dawn of War II-bèta. Fanatieke spelers zullen dan ook ongetwijfeld veel betere en interessantere tactieken hebben dan wij. Degenen die zich echter nog niet aan de bèta gewaagd hebben of wachten tot de uiteindelijke game verschijnt, kunnen nu in ieder geval vast hun strategie overdenken.