Leuk hoor, die van oudsher grootse Mario- en Zelda-games, maar zo heel veel meer spelcomputers en handhelds verkoopt Nintendo er niet door. Samen met Mario Kart is Smash Bros. dé franchise die ervoor zorgt dat hardcore gamers bij de vleet Wii's, 3DS'en en Wii U's aanschaffen. Tenminste, daar zet Nintendo op in. Sterker nog, Smash Bros. bepaalt op een steeds groter wordende schaal de productstrategie van de Japanse spellenboer – iets waar we zo nog even op terug komen.

Super Smash Bros. Wii U

Helemaal onterecht is dat niet, los van het haast gegarandeerde succes van elke Smash Bros.-game. Neem nou de nieuwe editie voor de Wii U, die in samenspel met de recent verschenen en keurige 3DS-versie is ontwikkeld. Wie deze draagbare uitvoering al heeft, kan qua opzet, physics en personages hetzelfde verwachten – met als belangrijkste voordeel dat de Wii U-versie minder 'bekrampt' aandoet dan de 3DS-versie, al is het maar omdat je simpelweg een groter scherm voor je neus hebt. De belangrijkste verschillen zitten 'm echter in diverse nieuwe mogelijkheden, speelstanden én het totaalplaatje.

Mario Party on speed

Vechten met maximaal acht spelers tegelijkertijd is zonder meer de grootste noviteit voor de Wii U-versie. Na een paar wilde sessies kunnen we alvast tot de conclusie komen dat die ten dele geslaagd is: knokken met bijvoorbeeld twee teams van drie Smashers biedt een nieuwe toffe beleving waar enkele van de grotere arena's zich perfect voor lenen. Wordt het echter ieder voor zich of komen er nog één of twee spelers bij, dan is het gegarandeerd chaos. Dat geldt ook voor de speciaal ontworpen, zeer chaotische Smash Tour-stand: effectief een soort Mario Party on speed waarbij het zelfs aan de meest ervaren Smash-spelers voorbij zal gaan wat er nou eigenlijk gaande is.

Super Smash Bros. Wii U

Ook andere nieuwe speltypes lijken je vooral met zoveel mogelijk woeste gekkigheid te willen bekogelen. Zelfs de meer klassiek ingestoken Classic Mode is verworden tot een soort bordspelletje met veel meer-dan-vier-spelers-gevechten. Gelukkig zijn er nog wel een hoop mogelijkheden overgebleven om gewoon ouderwets keihard te Smashen, maar over de gehele linie voelt Super Smash Bros. op de Wii U als een stap te ver – alsof de ontwikkelaars eerst hebben bedacht hoe je een al knotsgekke game nog wilder maakt en daarna vergaten om een en ander fatsoenlijk te stroomlijnen. 

Uitsmeren

De keerzijde van dat verhaal is dat er ontzettend veel te doen en vrij te spelen is in deze nieuwe Smash Bros. – volgens het gevoel wel dubbel zoveel ten opzichte van de al tjokvolle 3DS-uitgave. Bovendien is de game absoluut een lust voor het oog en spenderen we veel te veel tijd in geluidsmenu's om de heerlijke soundtrack over de diverse levels uit te smeren. Meer daarover in onze recensie begin volgende week, nadat we de online speelstanden ook op de proef hebben kunnen stellen. Bovendien zullen we ook nog een keer dieper ingaan op de mogelijkheden omtrent de Amiibo-figuren.

Super Smash Bros. Wii U

Hardcore Smash Bros.-liefhebbers zullen de dagen aftellen tot de lancering van de Wii U-versie, en dat doen ze niet voor niets: het spel biedt een hoop waar voor je geld – al is het maar net de vraag of de nieuwe soorten waar je aanspreken – en zou de Wii U in commercieel opzicht een flinke boost kunnen geven. Dat is tegelijkertijd ook een beetje het probleem: zolang Nintendo inziet dat het bij elkaar gooien van diverse personages, omgevingen en andere elementen uit populaire gamereeksen de meeste kansen op succes biedt, zal de 'Smash Bros.-ficering' doorgaan. Met als gevolg bijvoorbeeld de Mario Kart 8-dlc met Zelda-, F-Zero- en Animal Crossing-content: heel leuk, maar liever zouden we gewoon goede (ver)nieuwe(nde) games omtrent die namen zien. Of is dat het volgende onderdeel van de productstrategie?

De recensie van Super Smash Bros. for Wii U volgt begin volgende week, wanneer we genoeg tijd in de online modi hebben kunnen steken. Super Smash Bros. for Wii U is vanaf vrijdag 28 november beschikbaar.