Super Game Jam - Bij de ontwikkelaars aan tafel | Gamer.nl

Super Game Jam - Bij de ontwikkelaars aan tafel | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Dat klinkt vrij stijf, maar dat is de eerste aflevering van deze documentaire zeker niet. Want ja, er wordt veel minder gereflecteerd op genomen besli ingen en de effecten daarvan op het eindresultaat, maar daar staat tegenover dat de filmmakers je meer het gevoel geven dat je zelf aan tafel zit met de ontwikkelaars. Het is een meer intieme kijk in het hectische proces dat een gamejam van 48 uur met zich meebrengt.

Ontdekkingsreis

In de eerste aflevering van in totaal vijf volgen we Richard Boeser, ontwikkelaar van ibb & obb, en Jan Willem Nijman van Vlambeer (Ridiculous Fishing, Luftrausers) tijdens hun worsteling met het thema ‘breakup’. Het is hierbij intere ant om te zien hoe snel de dynamiek zich tu en de twee vormt, waarbij Nijman direct de leiding neemt en die de gehele documentaire niet uit handen geeft. Dat is an sich ook niet zo verwonderlijk, want Nijman is een meester in het maken van kleine prototypes. Voor Boeser was het dan ook logisch: “Jan Willem is razendsnel en heeft veel ervaring met gamejams. Hij gaf daarom het tempo aan en dat werkte erg goed. Bovendien zit hij boordevol ideeën en stromen die continu naar buiten. Als je daar samen de goede uit kiest, kom je een heel eind.” Daarnaast heeft Boeser nog niet eerder aan een gamejam meegedaan. Hij wilde eerst ibb & obb afmaken.

Die onbekendheid van Boeser met gamejams was voor de filmmakers een mooie ingang om de kijker mee te nemen op eenzelfde ontdekkingsreis. Ideaal voor de openingsaflevering van de serie. Hierdoor is deze aflevering van Super Game Jam uitermate geschikt voor ‘buitenstaanders’ om toch de volle dertig minuten geïntere eerd te blijven kijken. Daarnaast richt de film zich niet zozeer op de technische kant van het ontwikkelen van een spel in 48 uur, maar meer op de menselijke kant en het emotionele aspect.

Inspirationeel

Voor mensen die graag wat meer inzicht in het technische proces willen, is deze serie dan ook niet aan te raden. Er is amper reflectie op gemaakte besli ingen. Het is meer een registratie, waarbij je enkel getuige bent van het overleg over bepaalde aspecten van de game. Kijk je echter graag naar gepa ioneerde, enthousiaste mensen die houden van wat ze doen, dan zit je wel goed. De energie die beide heren uitstralen maakt het een plezierige belevenis. Vooral Nijman steelt de show met zijn ‘Oh, ik weet wel waar het aan ligt’-momenten, wanneer er weer iets niet werkt en hij meteen weet waar het aan ligt. Of wanneer hij weet dat ze nog maar twee uur hebben en hij nog heel veel moet doen, maar toch nog besluit ‘even snel’ een nieuw level te maken. Het toont nog maar eens aan wat voor een getalenteerde programmeur hij is.

Het helpt waarschijnlijk dat Nijman op zo’n manier programmeert dat alles bijna direct uit te proberen is. Programmeren is voor hem hetzelfde als schetsen. Dat maakt deze aflevering lekker dynamisch, want op deze manier kunnen er regelmatig beelden van het spel getoond worden en zie je duidelijk de progre ie die gemaakt wordt in de twee dagen tijd. Gelukkig laat de film de ontwikkelaars niet alleen maar achter hun laptops zien. Om de monotonie te doorbreken, gaan we met ze mee boodschappen doen, lekker eten koken en een stukje wandelen. Ondertu en wordt er nog steeds over de game gepraat en krijg je de totstandkoming van de naam van het spel mee, dus het voelt nergens als een geforceerde break. Het draagt allemaal bij aan die intieme sfeer waar we het al eerder over hadden. Er zijn volgens Boeser ook geen dingen in scène gezet of opnieuw geschoten.

Het uiteindelijke resultaat van deze gamejam, en die van alle andere afleveringen, is speelbaar in het menu van de film. Navigator is een racegame waarin je je liefde voor je bijrijder moet tonen door zo weinig mogelijk te botsen, anders verlies je je partner. Het is wonderbaarlijk om te zien dat dit in twee dagen tijd is gemaakt. Het is geen volmaakt spel, wat niemand uiteraard verwacht in zo’n kort tijdsbestek, maar het is zeker vermakelijk om even te spelen. Je moet elke game ook meer zien als een bonus die je krijgt bij de aflevering. Het is niet waar je Super Game Jam voor zou moeten kopen. Je kijkt deze serie puur en alleen omdat je geïntere eerd bent in hoe twee ontwikkelaars met een totaal andere aanpak van werken hun verschillen opzij zetten en naar een gezamenlijk eindresultaat toewerken. Boeser zelf hoopt dat mensen met het kijken inspiratie halen uit het feit ‘dat jezelf soms beperkingen opleggen kan leiden tot snelle, intere ante experimenten.’ Motiverend is de documentaire zeker. Door het aanstekelijke enthousiasme van Nijman en Boeser krijgen we zelf ook zin om aan de slag te gaan en dat is een eindresultaat waar je als filmmaker slechts van kan dromen.

De eerste aflevering van Super Game Jam is nu via Steam verkrijgbaar voor €14,99. De overige vier afleveringen worden maandelijks uitgebracht. Je betaalt één keer voor de hele serie en krijgt daar vijf kleine games bij, soundtracks en special features met meer uitgebreidere scènes.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou