Wie Stormfall: Age of War voor het eerst opstart wordt vrijwel gelijk overvallen door een barrage aan berichtjes met taken en uitleg. Voor je goed en wel weet waar je mee bezig bent, heb je vijf gebouwen neergezet, een pikeman getraind en je eerste raid uitgevoerd. Een voortvarende start.

Het probleem is dat we op dat moment eigenlijk geen enkel idee hebben hoe het spel nu precies in elkaar steekt en wat we nu echt aan het doen zijn. De berichtjes komen zo frequent in beeld dat je ze al snel wegklikt en het uitvoeren van de taken komt vooral neer op ‘klik hier, klik daar’. De opdrachten die zich ondertussen ophopen aan de linkerkant van het scherm voelen vervolgens al snel als een oneindige to-do lijst en let wel: we zijn nog steeds maar een half uurtje bezig. Enige tijd en ruimte om zelf wat te experimenteren en uit te proberen wordt ons niet gegund. Stormfall: Age of War’s tutorial is resoluut, wil dat je een specifiek pad neemt, en liever nu dan later.

Stormfall: Age of War

Een greep uit het verleden

Ter inspiratie neemt Stormfall: Age of War een flinke greep uit de rijkelijk gevulde collectie strategie- en managementgames van de afgelopen twee decennia en mixt dit tot een geheel dat handig aan elkaar wordt geplakt met een keur aan clichés. Door de roze bril bekeken betekent dit dat er best veel te doen is. Spelers moeten zorgen dat er genoeg ijzer is voor wapens, genoeg eten voor de hongerige monden; er zijn onderzoeksmogelijkheden via de bekende skilltree en het neerzetten van gebouwen opent traditiegetrouw ook weer nieuwe mogelijkheden. Wie klaar is met zijn ‘kamp’ gaat in de aanval.

Dit aanvallen is in het begin tegen kampen die bestuurd worden door de computer, terwijl later ook menselijke tegenstanders er aan moeten geloven. Het raiden van een kampje met orcs klinkt echter stoerder dan dat het daadwerkelijk is. Klikken op de raid-knop stuurt een aantal eenheden naar het kamp, waarbij je daarna enkel nog de handjes in elkaar kunt vouwen is en een gebedje kunt uitspreken. De computer vertelt je na het ‘intense’ gevecht wat het resultaat is.

Hoewel deze simpele mechanieken op zich best vermakelijk zijn, mist Stormfall: Age of War een visie, identiteit of nog iets vager geformuleerd: een signatuur. Waar gameseries als Anno, SimCity, Warcraft, of welke game dan ook uit onze citybuilder-lijst, overduidelijk een smoel hadden, is Stormfall: Age of War vooral heel erg generiek. De jaren negentig-graphics voelen nostalgisch, maar duiden vooral op een gebrek aan creativiteit. En dat is zonde, want Stormfall: Age of War probeert het geheel nog wat omhoog te tillen met een heus verhaal en een volledig van stemmen voorziene tutorial. Hoe serieus we dit stukje (sarcastische) voice-acting moeten nemen, vragen we ons nu nog steeds af.

Al beter gedaan

Spelers die vrede hebben met het free-to-play-systeem en genoeg vrienden in de aanslag hebben die ook wel geïnteresseerd zijn in een middeleeuws avontuurtje, kunnen best een aantal uur vullen met Stormfall: Age of War. Het is de ontwikkelaar te prijzen dat het daadwerkelijk een poging doet om het spel zo compleet mogelijk te maken. Het sociale gebeuren werkt zoals gewoonlijk in deze type games twee kanten op. Andere mensen raiden is leuk, en op een laagdrempelige manier met vrienden in de weer gaan is fijn; tegelijkertijd word je weer heel erg gestimuleerd om je tijdlijn vol te spammen, want zonder vrienden is je territorium uitbreiden vrijwel onmogelijk.

Het betaalgedeelte van Stormfall: Age of War is verder weinig verrassend. Sapphires worden verdiend met uitvoeren van opdrachten, maar de hoeveelheid aan Sapphires die je binnensleept is niet genoeg om snel te groeien en ook nog eens een nette verdediging op te stellen. Wie niets uitgeeft moet dus óf wachten óf flink met de hand verdedigingen, en dat is simpelweg niet leuk.

Gamers die opgegroeid zijn met de klassieke games binnen het strategiegenre zullen vooral heel veel bekende mechanieken en verhalen tegenkomen. Mechanieken en verhalen die vijftien jaar geleden overigens al respectievelijk beter uitgevoerd werden en verteld zijn. Wie zijn geheugen echter plaatselijk kan uitschakelen en openstaat voor free-to-play vindt met Stormfall: Age of War best een vermakelijk, zij het wat onorigineel spel.

Stormfall: Age of War zelf wil proberen? Vind de game via Facebook of klik hier.