Sinds de mislukte release van Counter-Strike 1.6 en Steam 2.0 zijn alle ogen op Valve's software gericht. Steam is de toekomst, aldus Valve. Maar veel mensen hebben geen idee wat Steam inhoud en wat de mogelijkheden van het programma zijn. Gamer.nl heeft het voor je uitgezocht.

Steam is de toekomst! Tenminste, daar is Valve Software van overtuigd. Snel updaten, online verspreiden van games, geen cheaters meer. Steam regelt het allemaal. Zeker sinds de bèta release van CS 1.6 staat Steam volop in de belangstelling, terwijl het voor veel mensen compleet onduidelijk is wat Steam eigenlijk is en wat je er mee kan.

Steam is het beste te zien als een game-launcher met ingebouwde instant messaging client waar vanuit je games kunt opstarten. Niks bijzonders zou je denken, toch heeft Steam een aantal interessante opties. Hier komen we zo op terug, eerst tijd voor een beetje historie.

De historie van Steam komt voort uit een aantal zaken. Om te beginnen de meest lage levensvorm op deze online-aardbol: cheaters. Sinds Counter-Strike met bèta 4 à 5 echt populair begon te worden kwamen er naast spelers ook steeds meer cheaters. Complete mods voor Counter-Strike werden gemaakt en al gauw speelde een aanzienlijk gedeelte van de spelers met aimbots, wallhacks of aangepaste models. Nieuwe Counter-Strike versies werden in hoog tempo gekraakt, niemand vertrouwde elkaar meer en hierdoor heeft cheaten de CS community flinke schade toegebracht.

Counter-Strike cheats in actie

Vooral in de begintijd van de populaire hacks is Valve te laks geweest, schade die ze nu dubbel en dwars aan het inhalen zijn. Sinds het auto-update systeem voor servers is het aantal cheaters drastisch afgenomen, aangezien nieuwe anti-cheat maatregelen snel kunnen worden verspreid. Dit gaat echter om cheats welke serverside kunnen worden afgevangen. Mocht er een nieuwe cheat welke geheel clientside werkt dan moet iedereen zijn CS versie updaten. En dan komt Steam om de hoek kijken. Bij het inloggen wordt automatisch gekeken of er updates zijn voor Steam-powerd games. Hierdoor worden updates direct en snel verspreid zonder dat de gebruiker hoeft te zoeken naar de juiste updates. Een geavanceerde versie van een auto-update eigenlijk.

Naast online cheaters is de grootste bedreiging voor de Homo Gameontwikkelaarus is de Homo WarezLamerus. Per jaar gaan wereldwijd miljarden euro's aan omzet verloren door het illegaal downloaden van met bloed, zweet en tranen ontwikkelde games. Steam is volgens Valve een middel om dit tegen te gaan. Via het systeem kan content online worden aangeboden, met daarbij waarschijnlijk nog allerlei extra opties. Een game aanbieden als demo, maximaal 3x opstarten en dan wordt je vriendelijk toch dringend verzocht om je creditcard informatie te verschaffen of de game wordt automatisch verwijderd. Precies hetzelfde wat de film- en muziekindustrie de afgelopen jaren al proberen door te drukken, alleen nu gericht op games.

Downloaden van games en films kost miljarden omzet

Steam moet ook HET platform worden voor de onafhankelijke gamedesigners. De kosten voor het laten drukken van cd's, doosjes en handleidingen zijn vooral voor kleinere ontwikkelaars niet op te brengen. Door de tussenschakel van de distributie en uitgevers uit te schakelen hoopt men met behulp van Steam alsnog wereldwijd, onafhankelijk gemaakte games uit te kunnen geven. We mogen hopen dat dit een impuls gaat geven in de PC gaming wereld. Creatieve games zijn al tijden lang uitzondering en uitgevers zijn huiverig voor onbekend terrein. Kanttekening hierbij is dat onafhankelijk ontwikkelaars wel een flink kapitaal moeten hebben om de games te kunnen maken, geld wat normaal gesproken door de uitgever ter beschikking wordt gesteld.