Het Star wars universium is een populaire inspiratiebron voor ontwikkelaars. Er zijn letterlijk al tientallen Star Wars games verschenen de afgelopen jaren. Van het geniale Star Wars: Rogue Leader: Rogue Squadron II tot het magere Star Wars: Force Commander. En zelfs recentelijk nog Star Wars: Galaxies. En toch, hoe raar het ook klinkt, ontbreken er nog een paar. Gamer.nl zocht het voor je uit. Star Wars RTS

Ondanks het feit dat Star Wars: Galactic Battlegrounds nog redelijk recent is zit ik toch te wachten op een goede RTS met het Star Wars thema. De basis was goed bij Star Wars: Galactic Battlegrounds, maar toch ontbrak er nog veel.

Zo was de grafische engine van de game erg oud. Een nieuwe RTS met bijvoorbeeld de C&C: Generals engine zou een stuk cooler zijn. Flitsende gevechten, belichten en natuurlijk veel actie. Battle of Hoth met de Generals engine?! Can't wait!

Star Wars: GB kan uitstekend als basis dienen voor een nieuwe game. Sterk punt aan de game waren de verschillende partijen. Maar liefst zes verschillende partijen waren voorzien in de game, wat een uitstekende speelbasis biedt. Veel keuze uit units en speelstijlen, al wordt het uitbalanceren er wel een stuk moeilijker door. Maar dat is natuurlijk een probleem voor de makers.

Star Wars: Space RTS Game

Naast de RTS games op de grond heeft Homeworld een paar jaar geleden een nieuw genre gecreeerd, de space RTS. En dan vraag je je gelijk af, waar blijft de Star Wars versie. Voor Star Trek zijn er al voldoende space-based RTS games, voor het Star Wars universum zijn welgeteld nul.

Een game in de stijl van Homeworld met een gigantische Nebula-class Star Destroyer en een aantal Y-wings. Grafisch kan men gebruik maken van de Homeworld 2 engine, welke uitstekend geschikt is voor dit soort games. Als de game maar half zo leuk kunnen maken als Homeworld (2), dan mogen ze van mij direct aan de game beginnen.

Star Wars Adventure

Er zijn al tientallen actiegames, space-flightsims en zelfs schaakspellen gebasseerd op het Star Wars universium, maar nog nooit één degelijke adventure. Een game in de stijl van Monkey Island of Grim Fandango. Deze keer niet de nadruk op gevechten of actie, maar stijlvolle game met rustige gameplay. De leeringen van de Jedi Academy lenen zich prima als hoofdpersoon voor een dergelijke game. Geweld is immers niet altijd de oplossing, use the mind.

LucasArts heeft een gigantische ervaring hier in, dus het maken er van moet niet al te moeilijk zijn. En dat, als de game ooit verschijnt, we dan kwaliteit mogen verwachten is wel aan te nemen. Het recentelijk afvoeren van Full Throttle 2 bewijst dat Lucas Arts streeft naar kwaliteitsgames.