Soldiers: Controls | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Als we de meningen over het net peilen en kijken naar de uitkomst van de moeilijkheidsgraad van de nieuwe Codemasters game, Soldiers: Heroes of World War 2, dan zien we al vrij snel naar boven komen dat dit niet een game is die je zomaar uitspeelt. Soldiers is een game dat de nodige skills vereist, maar eenmaal onder de knie een geweldige indruk achter laat. Omdat Soldiers je twee manieren van controle over je eenheden biedt, namen we even een kijkje in de control keuken van Soldiers: Heroes of World War 2.

Soldiers biedt je een topdown perspectief op een kaart waar jouw eenheden en de eenheden van vijand opgesteld op staan. Naast de nodige huisjes, schuren en bunkers zal je ook de vele voertuigen kunnen betreden. Maar op welke manier betreedt een soldaat beter een huis en op in welke draai komt een tank wel een schuur in zonder de muur er uit te rijden. Deze vraag is door de ontwikkelaar flink vaak gesteld en ze hebben er de ultieme manier op gevonden om aan de eisen van de speler te voldoen.

Point and Click

Zoals je in de meeste RTS games ziet terugkomen bevat ook Soldiers een point and click controle over je eenheden. Met je linker muisknop selecteer je een eenheid en met een druk ergens op de kaart, verplaatst de eenheid zich nagenoeg over de kortste route. Met een druk op de rechter muisknop deselecteer je je eenheid en heb je weer een neutrale mousepointer. Trek je daarentegen een selectiebox om een aantal eenheden is, dan selecteer je alle eenheden tegelijk en zullen ze commando's gezamenlijk uitvoeren. Vaak wordt deze manier van controls vergezeld met de nodige hotkeys. Op die manier hoeft de speler niet elke keer in een menu aan te klikken wat de groep of eenheid moet doen. Maar in Soldiers kan echt alles stuk, en dat houdt dus in dat een tank met één klik een schuur in laten rijden wel eens kan resulteren in een totaal vergalde schuur met maar drie muren en zonder enige andere symmetrie. Niet echt de plaats om ongezien de nodige reparaties uit te voeren dus. Maar hoe krijg je het dan voor elkaar je tanks veilig te stellen?

Direct Control

Direct Control geeft je volledige vrijheid in het besturen van je eenheid. Hier geldt echter wel dat je maar 1 soldaat, tank of ander voertuig kunt besturen. Het lot van je kameraden ligt in de handen van de AI en daar wil je negen van de tien keer niet dat het ligt. Gelukkig kunnen ze in Soldiers zelf aardig uit de voeten en heb je weinig tot geen omkijk naar je verstopte soldaten. Met een druk op de END knop veranderd de standaard gele selectie ster van kleur tot een paarse ster. Nu is je eenheid onder Direct Control. Met de pijltjestoetsen kan je nu je voertuig bewegen of je soldaat de nodige kanten op laten lopen. Met je muis richt je nu je wapens. Of dit nou een tankloop of een antitank granaat is, het maakt allemaal niet uit. Een gele stip onder je mousepointer geeft een gemiddelde kans op doeltreffen aan en een rode stip geeft aan dat een schot negen van de tien keer doeltreffend zal zijn. Veel van de tanks en voertuigen waar je gebruik van kunt maken tijdens het spel zijn uitgerust met een alternatief wapen. Zo hebben de meeste tanks naast een flink kaliber kanon ook een machine geweer op het dak gemonteerd. Onder Direct Control kan je met een druk op je rechter muisknop wi elen tu en kanon en geweer en weer terug als dat gewenst is. Op deze manier kan je bij soldaten wi elen tu en de linker en rechter hand. In de rechterhand wordt vaak het wapen aangetroffen en in de linker de granaten en andere gooibare objecten.

Met Direct Control kan je het eerder genoemde dilemma ook makkelijk oplo en, gezien je zelf in de hand hebt hoe hard een tank een muur nadert. Ben je een complete jostie dan rag je natuurlijk door de muur heen en steekt je loop 3 meter uit de schuur. Maar ben je wat subtieler dan open je allereerst de deuren van de schuur voordat je langzaam je ijzeren strijdros naar binnen walst. Met wat pa en en meten gaan met gemak de 3 tanks in de schuur en zijn ze veilig voor overvliegende vliegtuigen.

Conclusie

Zoals je zelf wel kunt raden is het afhankelijk van de speler welke manier van besturing hij/zij kiest. Het is wel eens aan te raden over te schakelen naar Direct Control om zelf de nodige vijanden om te leggen, gezien je soldaten wel eens mis willen schieten. Het rijden met een tank is zelf natuurlijk ook veel leuker dan ergens op een kaart drukken, maar het resulteert vaak wel in het feit dat je het overzicht over je overige eenheden enigszins kwijt raakt. Ben je net lekker aan het raggen met je tank in een Frans dorpje, krijg je in de gaten dat je soldaten worden aangevallen. Net als je deze veilig in een huis hebt gekregen en je terugkeert naar je tank, staat je een leuke verra ing te wachten. Een smeulende berg aan metaal is het enige wat er van je favoriete tank overgebleven is, frustratie alom dus. Er zit ook wel een nadeel aan Direct Control. Zo kom je met je soldaatje bijna niet een deur van een huis in zonder eerst ruzie te krijgen met de twee deurposten, iets dat je met de point en click controlle in 1 klik met je muis hebt verholpen.

Je ziet dus maar dat aan beide manieren van besturing wel voor en nadelen zitten. Het is aan te raden beide besturingen onder de knie te krijgen in een vroeg stadium in het spel, want als je denkt dat de eerste paar levels al moeilijk zijn, wacht je nog een leuke verra ing rond de laatste paar levels.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou