Laten we in ieder geval niet vergeten dat EA en specifiek Maxis absoluut hun best hebben gedaan om de problemen rondom SimCity op te lossen. Hiermee willen we zeker niet in het straatje van de ontwikkelaar en uitgever praten, maar gezien de vele updates, de gratis game die EA weggaf én de toevoeging van mod-support valt niet te ontkennen dat ze naar onze klachten luisteren. In ieder geval naar het gros van die klachten, want we weten allemaal dat het grootste euvel, de grootte van de speelvelden, nog steeds niet is opgelost en als een gigantische molensteen rond de nek van SimCity hangt.

Ergens hoopten we dan ook een SimCity mod terug te vinden die je eindelijk de ruimte zou geven om helemaal los te gaan. Even geen claustrofobisch gevoel en maling hebben aan die beperkte stadsgrenzen. De Youtubefilmpjes die we her en der voorbij zagen komen (nog voordat SimCity mods had) voedde het idee dat er meer mogelijk was dan de game deed voorkomen. En uiteindelijk blijkt het inderdaad mogelijk te zijn om buiten de stadsgrenzen te bouwen, al zijn het bij lange na niet de mods die we daadwerkelijk hadden verwacht.

Zie deze variant bijvoorbeeld, waarbij je vooral heel veel gemeentevoorzieningen buiten de grenzen kunt bouwen. Onderaan de streep verandert er jammer genoeg niets en krijg je vooral het idee dat je gewoon handig gebruik maakt van een paar bugs om de stadsgrenzen aan je laars te lappen. Doordat er nog steeds veel beperkingen zijn in het plaatsen van objecten en sommige opties in het spel niet werken zodra je cursor zich buiten de stadsgrenzen bevindt, voelt het gewoon niet als een goede mod aan. Het zal ons dan ook zeker niet verbazen als EA dit nooit of te nimmer als een ‘legale’ mod gaat zien. Nu zijn we amper twee maanden verder, maar het lijkt er in ieder geval op dat de grootte van de speelvelden niet zomaar even op te lossen is en Maxis wat dat betreft (ze gaven al aan dat ze mogelijkheid naar grotere speelvelden al hadden onderzocht) niet gelogen heeft.

SimCity mods NS trein

Tunneltje hier, treintje daar

Maar wat kregen de modders dan wel voor elkaar in amper twee maanden tijd? De meest populaire mods de we voorbij zien komen, bestrijken in ieder geval een paar zeer uiteenlopende zaken. Van simpele skins en grappige extraatjes tot mods die je helpen om efficiënter te bouwen of je meer informatie geven. Het gros van de ‘mods’ zijn vooral die van de eerste categorie, waarbij we willen vermelden dat er een hoop mooie en goed uitgewerkte skins tussen zitten. Zelfs een paar die voor een erg Hollands tintje zorgen in je nieuwe stad. Zo kwamen we de bekende, knalgele intercity-treinen tegen, evenals een Arriva-bus en oerhollandse verkeersborden.

De SimCity mods die niet in de categorie ‘skins’ vallen, zijn duidelijk in de minderheid. Toch zien we hier een paar goed uitgewerkte varianten die zeker een bijdrage leveren aan een betere spelervaring. Eigenlijk zijn de overige mods in twee categorieën in te delen, waarbij de eerste groep vooral sleutelt aan de manier waarop je objecten plaatst. Dit kan zorgen voor een meer gestroomlijnde stad. Zo kun je bijvoorbeeld met deze mod veel eenvoudiger wegen, bruggen en tunnels aanleggen. De mod zorgt er namelijk voor dat een weg veel hoger kan worden aangelegd voordat er een automatisch een brugsectie wordt toegevoegd. En dat geldt dus ook voor het aanleggen van tunnels. In combinatie met deze mod kun je dus veel efficiënter je stad indelen en zo misschien wel wat meer ruimte creeëren voor je RCI-gebouwen.

SimCity mods

Extra categorie SimCity mods

Ten slotte blijft er eigenlijk nog een kleine categorie aan SimCity mods over die vooral zorgen voor een betere informatievoorziening. Deze mods hebben niet per se invloed op het uiterlijk of de indeling van je stad, maar kunnen jou wel helpen om meer gefundeerde beslissingen te nemen. Denk hierbij aan een mod die je in één oogopslag laat zien hoeveel geld ieder gebouw oplevert dan wel kost. Een andere mod laat je direct zien hoeveel werknemers er van ieder type nodig zijn om een gebouw te vullen én hoeveel er daadwerkelijk werken. Met deze informatie wordt het ineens een stuk handiger om te bepalen welke types woonzones je nodig hebt om iedereen van een baan te voorzien.

SimCIty mods

Zoals je ziet is er dus zeker sprake van een mod-community, maar blijft het allemaal nog redelijk beperkt. Als je bedenkt dat er op Simtropolis nu ongeveer 63 mods staan voor SimCity en er in dezelfde periode meer dan het dubbele aantal mods en skins voor SimCity 4 zijn gemaakt of opnieuw zijn geüpdate, dan begrijp je meteen waarom het op de servers van de meest recente SimCity steeds stiller en stiller wordt. En de nieuwe SimCity mods zullen daar helaas maar weinig verandering in brengen. Daar zijn ze simpelweg niet indrukwekkend genoeg voor.