Zoals eerder aangekondigd organiseert de Universiteit Utrecht de Studium Generale; een serie lezingen over allerhande onderwerpen die gratis en voor iedereen te bezoeken zijn. Dit jaar zal er ook aandacht worden geschonken aan videogames in een reeks van vier lezingen met als thema 'Serious Gaming'. Prof. Dr. Mark Overmars trapte de serie af (haha, die grap hebben we dus al gehad) met een lezing met de titel: “Slimmer door games.” Gamer.nl was erbij en doet verslag. Een stukje geschiedenis. De lezingen die worden gehouden binnen het kader van 'Serious Gaming' zijn voor iedereen toegankelijk en dus is het logisch dat niet iedere aanwezige volledig bekend zal zijn met wat er allemaal rond gaat in de wonderlijke wereld der videogames. Om de minder belezen mensen toch een solide basis van het onderwerp mee te geven, gaf de heer Overmars aan het begin van de lezing een korte introductie over videogames. Hij nam als voorbeeld tennisgames, met (logisch genoeg) het tennisonderdeel in Wii Sports als ijkpunt. Het verhaal begon bij het  Brookhave National Laboratory waar in 1958 de 'game' Tennis For Two werd ontwikkeld, als het ware een voorloper van Pong. Vanaf dat punt werden er enkele beelden getoond van tennisgames door de jaren heen, met Wii Sports als eindpunt. Vanaf dat punt werd door Overmars een overzicht gegeven van de game-industrie op dit punt met uitleg over de verschillende platformen, genres en een demografisch overzicht van de gemiddelde gamers, waar onder andere uit kwam dat de gemiddelde leeftijd van de gamer 33 jaar is, 48% vrouw is en dat eigenlijk alle jongeren wel games spelen. Een belangrijk punt van Overmars was het vooroordeel van gewelddadige games uit de wereld te helpen. Zijn doel met deze lezing was om te laten zien dat games een volwaardige vorm van entertainment zijn en in verschillende vormen ingezet kunnen worden ter bevordering van bijvoorbeeld educatie en onderzoek. Serious Games

Om de mensen een beeld te geven van hoe groot de game-industrie nu precies is, werd de industrie zelf kort onder de aandacht gebracht. Veel mensen slikten toch wel even toen ze zagen dat er per jaar ongeveer twintig miljard euro wordt omgezet met games, een toptitel vaak tientallen miljoenen euro kan kosten en dat er regelmatig rond meer dan honderd mensen aan een game kunnen werken. Echter, het gaat hier grotendeels om games die dienen ter entertainment, de games die veel van ons op een dagelijkse basis spelen dus. Waar Overmars vooral de aandacht op wilde vestigen, zijn de games die ingezet worden met meer wetenschappelijke doeleinden en voor het gemak worden deze spellen 'Serious Games' genoemd. Serious Games zijn enorm in opkomst en kunnen voor veel verschillende doeleinden worden gebruikt.Een simulator is dus in feite een serious game.

Denk bijvoorbeeld aan het trainen van mensen voor het gebruik van bepaalde apparaten of in bepaalde procedures. Iedereen die wel even in een rij-simulator heeft gezeten voordat zijn rijlessen begonnen, heeft in feite zo'n Serious Game gespeeld. Ook kunnen de Serious Games worden gebruikt om een bepaald gedrag te stimuleren. Een treffend voorbeeld dat Overmars liet zien, was het inzetten van games bij de behandeling van brandwondslachtoffers. De mensen die onder de (veelal enorm pijnlijke) behandeling waren, werden afgeleid met games en op deze manier namen ze de pijn een stuk minder waar. Een even treffende als interessant aanpak. Er blijkt een enorm lucratieve toekomst te zitten in deze serious games. Hoewel de eindproducten nog niet de ervaring kunnen benaderen die wij beleven op de console of computer thuis, is het zeker interessant om te weten dat er zoveel doeleinden zijn waar games voor worden ingezet. Vaak met verbluffend resultaat.Ook het leger werkt met games die een oorlog moeten simuleren.

Voor iedereen

Al met al was de lezing van Mark Overmars een even interessant als onderhoudend symposium. Het is enorm leuk om te zien dat je favoriete hobby voor zoveel positieve doeleinden ingezet kan worden. De lezing bevatte een hoop informatie, zonder dat het saai werd. De voorbeelden werden voorzien van duidelijk beeldmateriaal en het geheel was prima te volgen, ook voor iemand die weinig met videogames van doen heeft, maar toch interesse heeft in de materie. Al met al een geslaagde avond en een uiterst positieve start van de vier lezingen die “Serious Gaming” in totaal zal bevatten."Slimmer door games" is de eerste van in totaal vier lezingen die worden gehouden in het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht te Utrecht. Toegang is gratis en de lezingen zijn voor iedereen toegankelijk. De eerstvolgende lezing vindt plaats op woensdag 24 oktober, met de titel "Gaming als tak van de creatieve industrie". Deze lezing zal worden voorgedragen voor Drs Jeroen van Mastrigt (HKU).