Op de E3 van 2010 verraste Microsoft iedereen met een teaser van een exclusieve game van Crytek. Niemand verwachtte dat deze multiplatformstudio zich aan een enkele console zou binden. De deal bleek echter al jaren in de maak te zijn: in 2004, toen Crytek net zijn eerste game uitbracht, zat Microsoft al om de tafel met de mannen uit Duitsland. Er was zelfs een idee om de studio helemaal in te lijven als first party-ontwikkelaar, maar Crytek wilde graag Crysis maken en de Xbox had al genoeg futuristische shooters.

Veel kregen we trouwens niet te zien op deze persconferentie. We moesten het doen met een live-action trailer die ons een paar gladiatoren toonde, met natuurlijk het logo van Crytek. Zelfs de echte titel was nog in nevelen gehuld, want het project heette toen Codename Kingdoms. Meer dan speculeren over een actiegame in Romeinse tijden konden we niet.

Bruut Kinecten

Precies een jaar later kregen we al een stuk meer voorgeschoteld. Het was twaalf maanden lang totaal stil rond het project en dus waren we benieuwd waar Crytek al die tijd nou precies aan gewerkt had. Met een trailer van twee minuten werd een grimmige sfeer neergezet. Een zwerfhond loopt door een half verwoeste stad en likt het bloed van de lijken in de straat. Een voice-over vertelt ondertussen over de tweedeling tussen rijke burgers en hun soldaten en de armoedzaaiers die in dit soort sloppenwijken moeten wonen.

Het meest interessante aan de onthulling waren de dertig seconden aan gameplay die we te zien kregen. Ineens bleek deze hardcore titel met Kinect bestuurd te moeten worden. Een Romeinse soldaat rent op de speler af, die vervolgens wild met zijn arm zwiept om een zwaardslag uit te delen. De linkerarm doet dienst als schild, waarmee ook een paar klappen worden gegeven. Een aantal keer gaan ook de voetjes de lucht in: een paar ferme schoppen brengen de soldaat op zijn knieën. Zelfs het hoofd wordt ingezet als wapen. Elk lichaamsdeel kan kennelijk worden gebruikt in de strijd tegen het vijandige leger. “You are the controller, you are the warrior.”

Next-gen geruchten

Vanaf dit moment wordt het weer stil rond de game en moeten we het vooral hebben van de geruchtenmolen. Eind 2011 duikt de titel op in een LinkedIn-profiel van een ex-werknemer van Crytek. Daar wordt gesuggereerd dat Ryse is doorgeschoven naar de volgende generatie. De medewerker zegt namelijk te hebben gewerkt aan “Ryse (X-Box Next Gen)”. Aangezien ze kennelijk de naam van de console niet eens goed kan spellen wordt het afgedaan als niet meer dan een gerucht, maar als de game ineens afwezig is tijdens de E3 van 2012, gaan de alarmbellen af.

We beginnen ons behoorlijk zorgen te maken, als een game die twee jaar eerder werd aangekondigd nog altijd niet goed genoeg is om een klein stukje te laten zien. Microsoft verzekert ons dat er nog steeds aan de game gewerkt wordt, dus het lijkt erop dat hij niet geannuleerd is. Ons enthousiasme is wel flink afgenomen, want we zijn in de tussentijd al meerdere keren teleurgesteld door halfbakken Kinect-titels die hun beloftes niet wisten in te lossen. Zou het zo kunnen zijn dat de Kinect gewoon niet goed genoeg is om aan de kwaliteitseisen van Crytek te voldoen?

Dat lijkt inderdaad het geval te zijn. Het lijkt vrijwel zeker dat Ryse is doorgeschoven naar de volgende generatie en daar de kracht van de ingebouwde Kinect 2.0 moet demonstreren. Volgens de geruchten moet de titel qua naamsbekendheid een launchtitel van het kaliber Halo of Gears of War worden. Ryse zou gebruik maken van de verder doorontwikkelde technologieën in de nieuwe Kinect, die je hele lichaam preciezer zou kunnen gaan tracken. Een teken dat de techniek waar Crytek tot nu toe mee moest werken, niet voldoende was om hun visie te verwezenlijken.

Microsoft zou zo'n titel goed kunnen gebruiken, want tot nu toe halen de meeste hardcore gamers hun neus op voor Kinect. Het is de vraag of het niet al te laat is om deze groep over te halen, en of zij überhaupt wel games willen besturen met hun lichaam. Het wordt in ieder geval interessant om te zien hoe belangrijk de bewegingsbesturing wordt voor de volgende Xbox. Met een game van zo'n vooraanstaande studio als Crytek zet Microsoft in ieder geval alles op alles om ons van de bank te krijgen.

Microsoft onthult op dinsdag 21 mei zijn nieuwe console. Je kunt de livestream natuurlijk bekijken op Gamer.nl. Vanaf 18.30 doen wij live een voorbeschouwing, en na de persconferentie bespreken we alle aankondigingen die gedaan zijn.