Dit artikel is een update van onze recensie die we schreven in november. Dit artikel belicht of de console sindsdien vooruitgang heeft geboekt.

Nog steeds een grote zwarte stofmagneet, eenduidig design heerst We beginnen deze uitgebreide update van onze Xbox One-recensie met het opentrappen van een deur: nee, het uiterlijk (en uiteraard de hardware) van de One is niet veranderd. De console verschijnt ook in de Nederlandse schappen als een logge zwarte doos. Dat maakt het zeer onaantrekkelijk om de console mee te zeulen naar vrienden, zeker vergeleken met de veel kleinere PlayStation 4. Neem je je One wél ergens mee naar toe, wees dan voorzichtig: de glanzende, effenzwarte boven- en voorkant zijn naast een magneet voor stof ook een magneet voor lichte doch opvallende krasjes.

Wij hebben de Xbox One de afgelopen maanden op verschillende plekken geïnstalleerd, maar hadden nooit moeite met het wegwerken van de console in ons televisiemeubel. De Kinect en in mindere mate de AC-adapter (die ten opzichte van de Xbox 360 iets kleiner is) vormen een grotere uitdaging. De AC-adapter wordt gelukkig niet zo warm en konden we achter het meubel kwijt. De Kinect hangt daarentegen aan een dikke kabel die zich moeilijk laat buigen. De kabel heeft de gewoonte terug te krullen naar zijn oorspronkelijke vorm. Daardoor wil de camera nog wel eens gaan schuiven nadat je ‘m net hebt neergezet. Dat is niet heel handig wanneer je Kinect probeert te kalibreren.

Xbox One is nog steeds groot

Verder zijn we in al die maanden niet tegen ongemakkelijkheden of gebreken van het design aangelopen. Wél verschillen de meningen over het design zelf. De console wordt veelal vergeleken met een oude videorecorder. Daar valt iets voor te zeggen, maar het vierkante design met een effen en een vale zijde is in ieder geval doorgetrokken tot in de kleinste details. De uiteindes van de USB-kabel die meegeleverd wordt bij de additionele controlleraccu, de AC-adapter, de controller, de Kinect-camera: het ontwerp van de console keert in alle randapparatuur terug.

Onze ervaringen met de hardware zijn logischerwijze hetzelfde gebleven. Nog steeds is de Xbox One een krachtige console, al is het er wel een die vooral op het gebied van (video-)RAM-geheugen onderdoet voor de PlayStation 4. Als gevolg draaien enkele third-party games, zoals Battlefield 4 en Call of Duty: Ghost, beter op de Sony-console. De ervaring leert echter dat die verschillen in third-party-titels kleiner worden naarmate ontwikkelaars beter leren omgaan met de infrastructuur van de desbetreffende consoles.

De enige aanpassing in de apparatuur vinden we dan ook in de controller. De gevoeligheid van de pookjes op de One-controller is in februari aangepast met een software-update op verzoek van Titanfall-ontwikkelaar Respawn Entertainment.

Het sterk verbeterde besturingssysteem

De Xbox One moet volgens Microsoft dé contenthub zijn in je huiskamer, ergo de naam; één console, tig mogelijkheden. Wij waren tijdens de recensie van mening dat de console in die filosofie nogal tekort schoot. Logische features ontbraken en het besturingssysteem kende veel oneffenheden. Kortom: de console die zo opschepte over haar volmaaktheid was verrassend incompleet.

Er is nog genoeg te zeuren: het inzien van je Friends, Messages en Achievements gaat ook nu nog traag, vooral omdat ze in een ander venster worden opgeroepen en dus gepaard gaan met een korte laadtijd. Zelfs op de Xbox 360 is dit proces in een seconde geklaard. Ook wanneer je een ander venster aan de zijkant van je scherm opent (‘snappen’), moet je omslachtig aan de bak om dat venster aan de zijkant weer te sluiten. Idealiter doe je dat via de stembesturing (‘Xbox Unsnap’), maar die mogelijkheid heb je niet altijd, bijvoorbeeld omdat je de Kinect niet hebt aangesloten of een Xbox One zonder Kinect hebt gekocht.

In dat geval moet je terug naar het dashboard (‘Home’), het optievenster van de gesnapte app openen en dat venster sluiten. Ook kun je nog steeds het geluidsniveau van het gesnapte venster niet aanpassen. Zo game je dus altijd met zowel het geluid van (bijvoorbeeld) een Netflix-serie als dat van de game. Je kunt het volume van de applicaties in een van de twee vensters niet reguleren.

Xbox One Oh SNAP!

Gelukkig is de lijst met verbeteringen veel langer dan die met gebreken. Microsoft heeft flink doorgepakt met updates, waardoor de One van bijna een jaar geleden niet meer met die van nu te vergelijken is. De indicatie van de controllerbatterij, het kunnen liken van Friends-berichten, de activiteitenfeed, een handiger Party-systeem, een geheugenindicator voor de harde schijf, de mogelijkheid externe harde schijven aan te sluiten, de ondersteuning van een hele trits aan videoformats (waaronder 3D-Blu-ray); de One is er in gebruiksgemak en compatibiliteit immens op vooruitgegaan.

We zijn ook een groot fan van de Pins, waarmee je apps én games gemakkelijk vast kunt maken aan de linkerzijde van de Home-pagina. Zo heb je altijd een overzicht van je digitale bibliotheek, wat zeker handig is als je – zoals ons – vooral digitale content nuttigt. Gedownloade games die je wellicht moet weggooien omdat je harde schijf vol is, kun je alsnog pinnen: zo vergeet je niet dat je de game destijds gekocht hebt en is het spel alsnog onderdeel van je digitale gamebibliotheek.

De Xbox One Store is grotendeels onveranderd gebleven. De indeling is even wennen omdat veel spellen zijn weggestopt in menu’s, maar dankzij het zoekbalkje kun je alles gemakkelijk terugvinden. Store-pagina’s van spellen zijn overzichtelijk en handig. Wil je bijvoorbeeld een onbekende indiegame checken, dan kun je op diens spelpagina een Twitch-stream kijken of enkele toffe filmpjes van andere gebruikers downloaden. Ideaal. Minder ideaal zijn de prijzen van digitale games, die bij nieuwe spellen oplopen tot zeventig euro. Van een vrije digitale markt is op de One geen sprake. Helaas is dat niet eens ‘n verrassing.

Het Xbox One-besturingssysteem is nog net iets te traag als je geen Kinect gebruikt. Zoals gezegd voelt het met de controller moeten oproepen van verschillende menu’s voor Friends en Messages nodeloos. Anderzijds zijn de functionaliteiten dusdanig toegenomen dat we veel van die mogelijkheden inmiddels missen op onze PlayStation 4. Het besturingssysteem van de One lijkt bovendien alleen maar beter te worden. Microsoft verdient alle lof voor die mate van betrokkenheid. Een One-gebruiker wordt door Microsofts drang naar perfectie op zijn wenken bediend. Dat mag gezegd worden.

Huh? Geen Nederlandse spraakbesturing, wél grote consequenties

Dat een groot gedeelte van het besturingssysteem van de One nog altijd op de spraakbesturing leunt, maakt het volgende extra opmerkelijk: wil je gebruikmaken van stembesturing, dan moet je die stemcommando’s geven in bijvoorbeeld je beste Engels, Amerikaans of Duits. Er is geen ondersteuning voor stemopdrachten als je gebruikmaakt van het Nederlandse besturingssysteem. Het is dus nog niet mogelijk de taal van de console op Nederlands te zetten en Engelse voice-commands te gebruiken.

Het wordt ingewikkelder: momenteel kun je de geografische locatie van de One niet op Nederland zetten als je het besturingssysteem van de console op Engels of Duits zet (en zo gebruikmaken van de stemcommando’s in die talen). Dat betekent dat de Nederlandse Xbox One Store nog niet te bereiken is als je stemcommando’s wilt gebruiken. Wil je dat wel, dan moet je momenteel dezelfde omweg hanteren als voorafgaand aan de Nederlandse Xbox One-lancering, namelijk door een Amerikaans of Engels adres op te geven en zo van de Xbox One Store in die landen gebruik te maken.

Kinect

Eigenlijk is er in die acht maanden tijd niets veranderd aan de lokalisatie, een van de genoemde redenen voor het uitstel: ja, er is een Nederlands besturingssysteem, maar nee, dat is voor heel veel mensen nog niet aantrekkelijk omdat het geen Kinect-commando’s ondersteunt. We mogen hopen dat dit heel snel wordt verholpen. Zo niet, dan hebben we enkel zolang op de Xbox One gewacht vanwege de toevoeging van een voor Kinect-bezitters nutteloos, Nederlands besturingssysteem.

Kinect blijkt veel meer dan een gadget voor games

Inmiddels kun je, anders dan bij de initiële wereldwijde lancering van de console, een Xbox One zonder Kinect aanschaffen. Wij raden dat niet af: een Xbox One zonder Kinect (400 euro) is honderd euro goedkoper dan het Xbox One-pakket mét Kinect. Gezien er nog weinig games zijn die de camera ondersteunen en er bovendien problemen zijn met de Nederlandse lokalisatie, is het pakket zonder de camera met die prijs moeilijk af te raden.

Dat gezegd hebbende: wij gebruiken Kinect verrassend vaak. Met name de spraakbesturing heeft zich ontpopt tot onze voornaamste manier van navigeren door het besturingssysteem van de Xbox One. We kijken Netflix op de bank zonder de controller op te pakken. ‘Xbox, go to Netflix, profile 1, next page, select 4’; na twintig seconden ben je een film naar keuze aan het kijken. Mooie kill gemaakt? ‘Xbox Record That’ en het gameplay-fragment is opgenomen. We betrappen onszelf erop dat we die functionaliteiten missen als we de PlayStation 4 zonder camera gebruiken. Veel handelingen worden immers samengevat met het gebruik van een stemcommando.

"Als Kinect werkt, werkt het namelijk als een trein."

De Kinect-camera gebruiken we minder, mede omdat er geen aantrekkelijke games zijn die de camera gebruiken. Bovendien zijn Kinect-games minder aantrekkelijk voor third-party ontwikkelaars nu de Xbox One zonder Kinect te koop is en de attach rate van de camera zal dalen. Dat is ergens jammer, want de camera werkt geheel naar behoren: Kinect herkent ons gezicht als we op de bank zitten en logt meteen het bijbehorende account in. Een code invoeren doen we middels het tonen van een QR-code, niet door een cijfer- en lettercombinatie in te voeren. Bovendien fungeert de Kinect als een hele goede webcam tijdens het Skypen of streamen van een Twitch-sessie. Het enige dat (nog steeds) niet werkt aan de camera, is het besturen van de console met handbewegingen. Die manier van navigeren is nog steeds volstrekt nutteloos.

Op dit moment is Kinect vooral handig vanwege de stembesturing. Dat is nogal cru vanwege het bedrag dat je ervoor betaalt. En de camera los achteraf aanschaffen gaat waarschijnlijk nog meer kosten. Toch zijn we blij dat we de console destijds mét de camera met stembesturing hebben aangeschaft. Als Kinect werkt, werkt het namelijk als een trein.

Helaas schuilt daarin ook gelijk het grootste nadeel: werkt Kinect niet, dan verdwijnt alle magie als sneeuw voor de zon. Eén op de vijf stemcommando’s luistert Kinect niet goed, al helemaal wanneer de speakers van de televisie of surround set de rust verstoren. Het gedegen kalibreren van de Kinect verhelpt dat nauwelijks. De nadelen laten zich daarvan raden. Als je praat tegen je console terwijl er vreemden of vrienden meekijken, sta je genadeloos voor paal als het geven van stemcommando’s niet werkt. Of je Kinect wilt en kunt gebruiken, is daarmee van een boel factoren afhankelijk.

Apps gebruiken en tv-kijken

Momenteel ontbreken er veel Nederlandse apps voor de Xbox One, maar dat gaat net zo goed op voor de PlayStation 4. Waar is bijvoorbeeld de aankondiging van een Fox Sports-, Uitzending Gemist- en RTL XL-app? De Snap-functie lijkt ons bij uitstek fijn om een potje Titanfall te spelen terwijl we een live voetbalwedstrijdje meepikken, maar dat is nog niet mogelijk.

Het assortiment aan Xbox One-apps doet momenteel onder voor dat van de Xbox 360. Van de apps die al wel beschikbaar zijn, zijn Netflix, Skype en Twitch de beste keuzes, mede dankzij de stembesturing en de camerafunctionaliteiten. De Twitch-app is bovendien door Twitch zelf ontwikkeld, wat wel aan de verfijnde integratie te merken is (de Twitch-app op de PlayStation 4 is door Sony gemaakt). Helaas mist de Netflix-app een duidelijke categorisering: het is nog steeds niet mogelijk per genre te bladeren, al gaat ook dat op voor het equivalent op de PlayStation 4.

Twitch Xbox One

De HDMI-ingang op de Xbox One kun je gebruiken om een tv-settopbox op aan te sluiten, mits die decoder voorkomt in de lijst met de door Xbox One-ondersteunde apparaten. Middels de infraroodblaster is het dan mogelijk je tv met Kinect-commando’s aan en uit te zetten. Helaas is de digitale One-guide nog niet beschikbaar in Nederland, waardoor de ondersteuning van de stembesturing verder gelimiteerd is. Momenteel fungeert stembesturing enkel in de play-controls (pauzeren, terug- of vooruit spoelen, afspelen), voor veel randzaken heb je de afstandsbediening nog gewoon nodig.

De Xbox One is in dit geval handig omdat je geen HDMI-poort opgeeft: zowel je settopbox van je kabelprovider als de Xbox One gebruiken immers dezelfde HDMI-aansluiting van je tv. Het is ook handig dat je snel kunt schakelen van tv-kijken naar het Xbox One-besturingssysteem, bijvoorbeeld om op een notificatie (een message of invite) te reageren of even Netflix op te starten. Daarnaast kun je tv-kijken in de Snap-modus. Toch zijn we niet laaiend enthousiast, mede omdat de navigatiemogelijkheden van Kinect nog beperkt zijn. De tv-ondersteuning is vooral handig als je veelal schakelt tussen het gamen en tv-kijken.

Alle andere mogelijkheden, zoals schakelen naar Netflix en Youtube, worden al ondersteund door de meeste moderne smart-tv’s.

Games

Tot slot kaarten we de games nog even kort aan. Logischerwijze is dit onderdeel van groot belang voor een console, al hebben we de Xbox One-games natuurlijk al uitgebreid op Gamer.nl gerecenseerd. De console van Microsoft heeft een gevarieerd exclusief repertoire opgebouwd, zowel van huidige als aangekondigde titels. Wie vandaag een Xbox One koopt, kan onder meer kiezen uit exclusives als Dead Rising 3, Titanfall, Killer Instinct (free-to-play, min of meer) of Forza Motorsport 5 – uiteraard naast het brede assortiment aan third-party titels waarover ook de PlayStation 4 beschikt. 

Titanfall Dead Rising 3

De laatste maanden van 2014 kunnen we Halo: The Master Chief Collection, Sunset Overdrive, Fable Legends én Forza Horizon 2 verwachten. Niet misselijk, zeker niet gezien 2015 die lijn doortrekt en ons Quantum Break, Crackdown 3 en Halo 5: Guardians brengt. Daarnaast is de Xbox One in de toekomst verzekerd van een nieuwe Gears of War, ontwikkeld door Black Tusk Studios. Op de afgelopen E3 bleek bovendien dat Microsoft heil ziet in een Xbox One-platform voor de kleine indiegames. ID@Xbox, zoals het format heet, begint zijn vruchten langzaamaan af te werpen.

De beste exclusieve game voor de Xbox One is overigens nog altijd Titanfall, mede door de ontwikkelingen die de game heeft doorgemaakt. Dit in tegenstelling tot de meeste games die na lancering enkel worden uitgebreid met content waarvoor je moet betalen. Evenals Microsoft heeft ontwikkelaar Respawn Entertainment niet stilgezeten: verschillende updates hebben onder meer de (bescheiden) aanpassingsmogelijkheden van je Titan en een zwarte markt voor Burn Cards (denk Ultimate Team uit FIFA) toegevoegd. Titanfall is de beste shooter van 2013, maar bovenal nog steeds relevant. Het spel is ook vandaag de dag de beste keuze uit het exclusieve assortiment van de console.

Bekijk ook de lijst met alle beschikbare Xbox One-games bij launch

Conclusie

Het is eigenlijk te vreemd voor woorden dat de Xbox One die nu in de Nederlandse schappen ligt, nog steeds niet de Xbox One is die ons ooit is beloofd. De Xbox One kampt met veel lokalisatieproblemen en wordt gelanceerd met een gebrek aan Nederlandse apps. Dat de Xbox One destijds werd uitgesteld vanwege de problemen met het lokaliseren, is waarschijnlijk nooit de hoofdreden geweest. Die problemen bestaan namelijk nog steeds. We achten de kans groter dat Microsoft de grote markten (Duitsland, VS, VK) eerst van consoles wilde voorzien, zodat daar met zekerheid geen tekorten zouden heersen.

Momenteel is de Xbox One onze mediahub naar keuze. Gesterkt door een trits indrukwekkende, gevarieerde exclusieve games, is de Xbox One een verrijking voor de meeste huiskamers. Zeker als Microsoft de ondersteuning doorzet die het bedrijf tot dusver geleverd heeft.