Review: SteelSeries Guild Wars 2-headset | Gamer.nl

Guild Wars 2 stond op nummer één in onze top 100 van 2012. Kort gezegd: we vonden het een fantastische game. Ben je geen liefhebber van de MMO? Niet getreurd! De Guild Wars 2-headset van SteelSeries is eigenlijk een verkapte Flux-headset. De Flux-lijn bestaat uit compacte, flexibele en aanpasbare headsets en is de afgelopen tijd een groot succes geworden. De Guild Wars 2-versie is een variatie die speciaal voor de fans van de game is bedoeld, maar laat vooral nogmaals zien wat voor een uitstekende headset de Flux is.

Van zijplaatjes tot felle oorku ens

De Flux-headsets zijn bijna reiskoptelefoons te noemen. Je kunt ‘m gemakkelijk inklappen en door het gebruik van een rubberen hoofdband is ’ie ook nog eens erg flexibel. De rest van de headset is van plastic gemaakt en dat heeft twee grote voordelen: hij is lekker licht (fijn om mee te nemen) en kan in combinatie met de rubberen hoofdband ook nog eens flink wat buiging en andere plotselinge schokken weerstaan. Altijd handig als je de koptelefoon in je rugtas stopt.

De felrode oorku ens van de Guild Wars 2-headset zijn van textielstof gemaakt en gemakkelijk te verwijderen, schoon te maken of te vervangen. Achter de zachte stof zit een tevens een strookje leer om een betere geluidsisolatie te bieden. SteelSeries noemt dit SNDBlock, een geluidstechniek die specifiek voor de Flux-lijn is ontwikkeld. De extra isolatie is daarbij ook nodig, want de oorschelpen bedekken de oren niet in zijn geheel. Dit geeft vrijwel altijd een iets mindere geluidsproductie dan oorschelpen die je oor in zijn geheel bedekken. De klankkamer die je dan mist, vangt SNDBlock gedeeltelijk op. Omgevingsgeluiden worden redelijk gefilterd, maar echt warme klankkasten worden de oorschelpen nooit. De keuze van SteelSeries voor een kleinere oorschelp draagt wel bij aan de draagbaarheid van de headset.

Door het gebruik van plastic kan de Guild Wars 2-headset een beetje goedkoop ogen. Dit komt grotendeels door de glimmende zijplaten die het logo van de game dragen. Dit hoeft niet per se een probleem te vormen, want de zijplaten zijn - net als de oorku ens en kabel – gewoon te vervangen. SteelSeries biedt aan de gebruiker een reeks verschillende opties, van zwarte oorschelpen tot knalgroene zijplaatjes. Zo kun je gewoon van design wi elen, mocht je Guild Wars 2 zat zijn.

Voor grote en kleine hoofden

Door de flexibele rubberen hoofdband en de draaibaarheid van de oorschelpen zit de Guild Wars 2-headset lekker op je hoofd. Niet te los, maar ook zeker niet te strak. De vorm die de headset aanneemt, is te vergelijken met de meeste draagbare varianten die je in de winkel kunt kopen. De hoofdband heeft ook als voordeel dat je de headset ondanks de grootte van je hoofd zonder moeite naar eigen wens kunt aanpa en. De headset kan namelijk heel kort blijven, maar tegelijkertijd wel enorm breed worden. Of juist andersom. En dat is fijn gevoel: de Guild Wars 2-headset zal voor iedereen een goede pasvorm hebben. Een vrij unieke eigenschap voor een gameheadset en zelfs headsets in het algemeen.

De consensus die SteelSeries met de algemene pasvorm heeft moeten maken, blijkt ook een nadeel te hebben: de headset zit minder comfortabel dan andere. Dit komt voornamelijk door de vrij stugge oorku ens die, mede door het gebruik van leer aan de binnenkant, nogal hard aanvoelen en nooit een echt ideale pasvorm aannemen. Daarnaast schuurt de stof een beetje als je veel met je hoofd beweegt en dat is er na een week gebruik nog niet uit.

Old skool jack

De aansluiting van de Guild Wars 2-headset is enorm simpel: je krijgt een lo e rode kabel met drie 3.55mm jacks: één voor in de headset, aan het andere uiteinde van de kabel en twee jacks voor de audio-invoer en microfoon-uitvoer. Een jack met een groen of roze randje lijkt mi chien een beetje ouderwets, maar dit is voornamelijk bedoeld om de headset ook voor gebruik met je mp3-speler, telefoon of laptop te optimaliseren. De microfoonjack bungelt er alleen wel een beetje naast als je de headset met een mp3-speler verbindt. Een extra audiokabel is via SteelSeries t bestellen (of je kunt er één voor een paar euro bij de lokale elektronicawinkel kopen).

Het geeft een fijn gevoel als een headset een verwijderbare kabel heeft. De kabel is vrijwel altijd het eerste onderdeel dat kapot gaat en het aanschaffen van een nieuwe kabel is nooit zo prijzig als een ander headset-onderdeel vervangen. Dat hebben ze ook bij SteelSeries goed begrepen: mocht de kabel niet meer werken, kun je gewoon een nieuwe kopen. Dat is niet het enige waar SteelSeries over na heeft gedacht, want de Guild Wars 2-headset heeft zelfs twee ingangen om de kabel in te steken. De tweede ingang is voor een extra headset, koptelefoon of een paar oordopjes bedoeld en maakt het mogelijk om met z’n tweeën tegelijkertijd hetzelfde te horen. Handig voor tijdens het gamen of om samen in de trein naar dezelfde muziek te luisteren.

Extreme ba en

De headset beschikt over twee kleine 40mm-speakers die een flink geluid kunnen produceren. Bij de hogere geluidsniveaus is er wat vervorming merkbaar en dat hoor je vooral bij muziek met een minder sterk aanwezige bas. Logisch, want een gameheadset hoort een flinke bas te hebben om de geluidseffecten net even dat extra zetje te geven. En een flinke bas, dat heeft Guild Wars 2-headset wel. Zo erg zelfs dat tijdens het gamen grote ontploffingen de oorschelpen doen trillen.

Door de extreme ba en wordt de geluidsproductie op enkele momenten ook door de lage tonen overschaduwd. Als je een muzieknummer met een flinke beat luistert, is het soms niet mogelijk om de hoge tonen goed waar te nemen. Dit kan in een vrij vlakke audio-ervaring resulteren. Als je de equalizer van je geluidsdrager aanpast, kan de Guild Wars-2 headset echt een stuk beter klinken.

Meer dan gaming

Aan de twee meter lange rode kabel zit een speciaal plastic kastje waar de microfoon gesitueerd is. De microfoon biedt een degelijke geluidskwaliteit, maar neemt tegelijkertijd ook veel omgevingsruis om. Dit komt omdat de microfoon in de kabel zit in plaats van direct voor je mond. In de praktijk valt die omgevingsruis best mee en wordt je stem vrij duidelijk en helder opgenomen. Het microfoonkastje beschikt tevens over een handige grote mute-knop om alle opnamegeluiden in één keer op stopt te zetten. Een vereiste voor gameheadsets.

De Guild Wars 2-headset is absoluut niet de ‘ideale gameheadset’. SteelSeries probeert namelijk een product op de markt te zetten dat gamers aanspreekt om zowel mee te gamen als dagelijks onderweg te gebruiken. Dit levert veel voordelen op, maar zal voor degenen die enkel met hun headset willen gamen minder aantrekkelijk zijn. Wil je draagbaarheid, flexibiliteit, diverse aanpa ingsmogelijkheden en hele dikke ba en, dan is de Guild Wars 2-headset of een andere Flux-variant een hele intere ante optie met lange houdbaarheidsdatum.

Pluspunten: Draagbaarheid, duurzaam, verwijderbare kabel, duo-optie, aanpasbaar
Minpunten: Te stevige oorku ens, plastic uiterlijk, mogelijk te zware bas
Adviesprijs: 99,99 euro (een normale Flux-headset heeft dezelfde prijs)