Review: Sennheiser G4ME Zero gameheadset | Gamer.nl

Gameheadsets dragen altijd een paar problemen met zich mee. De apparaten zijn veelal niet geschikt om muziek mee te luisteren, waardoor je als gamer vervolgens genoodzaakt bent om een tweede headset of een paar goede boxen aan te schaffen om van muziek te genieten. Een tweede nadeel is het uiterlijk van gameheadsets. Want laten we eerlijk wezen: de meeste koptelefoons die voor gamers zijn ontwikkeld, zien eruit alsof ze speelgoed zijn.

Die twee punten wil Sennheiser tackelen. De G4ME Zero moet de uitstekende audiokwaliteit van Sennheiser brengen - ook voor muziek - in een jasje dat er profe ioneel en volwa en uit moet zien. En dat allemaal zonder die game-look te verliezen.

Rode accenten

De G4ME Zero is gebaseerd op de PC350 van Sennheiser, één van de meest populaire headsets van het Duitse bedrijf. De koptelefoon is grotendeels van plastic gemaakt en kleurt wit en zwart met rode accenten. Zo zijn beide binnenkanten van de oorschelpen rood en is aan de buitenkant van de koptelefoon enkele kleine rode accenten in de vorm van lijntjes te zien. De G4ME Zero voelt ondanks het gebruik van plastic vrij stevig aan. Dit komt omdat de aansluitingen tu en de hoofdband en de oorschelpen van ijzer gemaakt zijn.

De oorschelpen zijn erg groot, waardoor je oren geheel door de rubberen oorku ens (het voelt eigenlijk gewoon als leer) worden ingesloten. Ook de hoofdband is van rubber gemaakt, waardoor de headset comfotabel op je hoofd balanceert. De G4ME Zero zit prettig en niet te strak, maar de rubberen oorku ens voelen toch vrij warm aan. Dit is in de wintermaanden geen groot probleem, maar op een warme dag zitten stoffen oorku ens, die meer ademen dan rubberen of leren varianten, toch een stuk fijner. Het gebruik van rubber zorgt er wel voor dat het geluid beter wordt weerkaatst en zo voller in het oor klinkt.

Aan de rechter zijkant van de headset bevindt zich een draaiknop om het volume aan te pa en, aan de linkerzijde is de microfoon te vinden. Als je de microfoon helemaal omhoog draait, wordt het geluid van de microfoon automatisch gedempt. Draai 'm weer naar beneden en je kunt met je gamevrienden communiceren. Het geluid dat de microfoon produceert, is helder en duidelijk. De G4ME Zero gebruikt dezelfde microfoon als de PC363, die we eerder al prezen vanwege zijn ruisonderdrukking.

Alleen stereo

De G4ME Zero wordt geleverd met een handige case om de headset en extra kabels in te vervoeren. De oorschelpen van de headset kunnen draaien en naar binnen worden geklapt, waardoor de G4ME Zero plat in de case kan liggen. De case heeft een harde buitenkant die het acce oire moet beschermen tijdens de reis naar bijvoorbeeld een LAN. De kabel van de headset is dik, stevig en lang, waardoor gamers de headset aan de achterkant van de pc kunnen aansluiten. Ook consoles behoren tot de optie, want de kabel is lang genoeg om je op de bank te laten zitten.

Het aansluiten van de G4ME Zero gaat middels twee jackplugs: een voor de microfoon en een voor het geluid. Dit betekent dat de headset alleen stereogeluid produceert. Het is mogelijk om een extern geluidskaartje te kopen dat het geluid softwarematig omzet in surround sound, maar het blijft zonde dat de consument een dergelijk hoge prijs betaalt voor 'enkel' een stereoheadset. Je zou eigenlijk geen extra acce oire moeten aanschaffen om een surround sound te creëren.

Te weinig bas

De G4ME Zero is een gesloten headset. Dit betekent dat het geluid intens en vol klinkt, en dat achtergrondgeluid zo veel mogelijk wordt gefilterd. Ook kunnen anderen het geluid minder goed horen, omdat de audio binnen de oorschelp en de rubberen oorku ens blijft. Ondanks de rubberen oorku ens is het geluid dat de G4ME Zero produceert vrij natuurlijk en helder. Dat heeft als voordeel dat gamegeluiden heel goed waar te nemen zijn, maar dat de bas - die vooral voor first-person shooters belangrijk is - eigenlijk niet genoeg aan bod komt. De G4ME Zero is daarmee vooral bedoeld voor degenen die bij games liever details dan brute kracht willen horen. En dat doet de G4ME Zero uitstekend.

Door het ontbreken van een zwaar basgeluid is het moeilijk om de G4ME Zero ook voor muziek aan te raden. Pop en jazz klinken prima door beide speakers, maar rock en elektronische muziek mi en de intensiteit van de bas. Hoewel dit softwarematig te verhelpen is, klinkt de bas nooit zo vol als bij veel concurrenten. Ook bij jazz, waar de contrabas een geliefd instrument is, kun je soms de neiging hebben om de bas via het afspeelprogramma een boost te geven.

De G4ME Zero biedt eigenlijk hetgeen we bijna bij alle gereviewde Sennheiser-headsets zien: hoge audiokwaliteit dat komt met een net zo hoog prijskaartje. Toch kan Sennheiser het niet goedpraten dat de G4ME Zero niet standaard surround sound ondersteunt; voor een headset met een prijs van 249 euro zou je dat minimaal verwachten. De PC363D, die voor eenzelfde prijs te koop is, heeft wél surround sound en is ook nog eens van een beter design voorzien. Als je die kiest krijg je niet het hippe label 'G4ME', maar wel meer waard voor je geld.

Pluspunten: Uitstekende geluidskwaliteit voor games, microfoon, comfortabel design
Minpunten: Geen surround sound, andere Sennheiser-headsets bieden meer voor dezelfde prijs
Adviesprijs: 249 euro