Gameheadsets dragen altijd een paar problemen met zich mee. De apparaten zijn veelal niet geschikt om muziek mee te luisteren, waardoor je als gamer vervolgens genoodzaakt bent om een tweede headset of een paar goede boxen aan te schaffen om van muziek te genieten. Een tweede nadeel is het uiterlijk van gameheadsets. Want laten we eerlijk wezen: de meeste koptelefoons die voor gamers zijn ontwikkeld, zien eruit alsof ze speelgoed zijn.
Die twee punten wil Sennheiser tackelen. De G4ME Zero moet de uitstekende audiokwaliteit van Sennheiser brengen - ook voor muziek - in een jasje dat er professioneel en volwassen uit moet zien. En dat allemaal zonder die game-look te verliezen.
Rode accenten
De G4ME Zero is gebaseerd op de PC350 van Sennheiser, één van de meest populaire headsets van het Duitse bedrijf. De koptelefoon is grotendeels van plastic gemaakt en kleurt wit en zwart met rode accenten. Zo zijn beide binnenkanten van de oorschelpen rood en is aan de buitenkant van de koptelefoon enkele kleine rode accenten in de vorm van lijntjes te zien. De G4ME Zero voelt ondanks het gebruik van plastic vrij stevig aan. Dit komt omdat de aansluitingen tussen de hoofdband en de oorschelpen van ijzer gemaakt zijn.
De oorschelpen zijn erg groot, waardoor je oren geheel door de rubberen oorkussens (het voelt eigenlijk gewoon als leer) worden ingesloten. Ook de hoofdband is van rubber gemaakt, waardoor de headset comfotabel op je hoofd balanceert. De G4ME Zero zit prettig en niet te strak, maar de rubberen oorkussens voelen toch vrij warm aan. Dit is in de wintermaanden geen groot probleem, maar op een warme dag zitten stoffen oorkussens, die meer ademen dan rubberen of leren varianten, toch een stuk fijner. Het gebruik van rubber zorgt er wel voor dat het geluid beter wordt weerkaatst en zo voller in het oor klinkt.
Aan de rechter zijkant van de headset bevindt zich een draaiknop om het volume aan te passen, aan de linkerzijde is de microfoon te vinden. Als je de microfoon helemaal omhoog draait, wordt het geluid van de microfoon automatisch gedempt. Draai 'm weer naar beneden en je kunt met je gamevrienden communiceren. Het geluid dat de microfoon produceert, is helder en duidelijk. De G4ME Zero gebruikt dezelfde microfoon als de PC363, die we eerder al prezen vanwege zijn ruisonderdrukking.
Alleen stereo
De G4ME Zero wordt geleverd met een handige case om de headset en extra kabels in te vervoeren. De oorschelpen van de headset kunnen draaien en naar binnen worden geklapt, waardoor de G4ME Zero plat in de case kan liggen. De case heeft een harde buitenkant die het accessoire moet beschermen tijdens de reis naar bijvoorbeeld een LAN. De kabel van de headset is dik, stevig en lang, waardoor gamers de headset aan de achterkant van de pc kunnen aansluiten. Ook consoles behoren tot de optie, want de kabel is lang genoeg om je op de bank te laten zitten.
Het aansluiten van de G4ME Zero gaat middels twee jackplugs: een voor de microfoon en een voor het geluid. Dit betekent dat de headset alleen stereogeluid produceert. Het is mogelijk om een extern geluidskaartje te kopen dat het geluid softwarematig omzet in surround sound, maar het blijft zonde dat de consument een dergelijk hoge prijs betaalt voor 'enkel' een stereoheadset. Je zou eigenlijk geen extra accessoire moeten aanschaffen om een surround sound te creëren.
Te weinig bas
De G4ME Zero is een gesloten headset. Dit betekent dat het geluid intens en vol klinkt, en dat achtergrondgeluid zo veel mogelijk wordt gefilterd. Ook kunnen anderen het geluid minder goed horen, omdat de audio binnen de oorschelp en de rubberen oorkussens blijft. Ondanks de rubberen oorkussens is het geluid dat de G4ME Zero produceert vrij natuurlijk en helder. Dat heeft als voordeel dat gamegeluiden heel goed waar te nemen zijn, maar dat de bas - die vooral voor first-person shooters belangrijk is - eigenlijk niet genoeg aan bod komt. De G4ME Zero is daarmee vooral bedoeld voor degenen die bij games liever details dan brute kracht willen horen. En dat doet de G4ME Zero uitstekend.
Door het ontbreken van een zwaar basgeluid is het moeilijk om de G4ME Zero ook voor muziek aan te raden. Pop en jazz klinken prima door beide speakers, maar rock en elektronische muziek missen de intensiteit van de bas. Hoewel dit softwarematig te verhelpen is, klinkt de bas nooit zo vol als bij veel concurrenten. Ook bij jazz, waar de contrabas een geliefd instrument is, kun je soms de neiging hebben om de bas via het afspeelprogramma een boost te geven.
De G4ME Zero biedt eigenlijk hetgeen we bijna bij alle gereviewde Sennheiser-headsets zien: hoge audiokwaliteit dat komt met een net zo hoog prijskaartje. Toch kan Sennheiser het niet goedpraten dat de G4ME Zero niet standaard surround sound ondersteunt; voor een headset met een prijs van 249 euro zou je dat minimaal verwachten. De PC363D, die voor eenzelfde prijs te koop is, heeft wél surround sound en is ook nog eens van een beter design voorzien. Als je die kiest krijg je niet het hippe label 'G4ME', maar wel meer waard voor je geld.
Pluspunten: Uitstekende geluidskwaliteit voor games, microfoon, comfortabel design
Minpunten: Geen surround sound, andere Sennheiser-headsets bieden meer voor dezelfde prijs
Adviesprijs: 249 euro
Reacties op: Review: Sennheiser G4ME Zero gameheadset
Anaujiram
Asharon
hlhl
Eellie
ChillesNL
1. 'Dit betekent dat de headset alleen stereogeluid produceert' Logisch, een mens heeft maar 2 oren, dus heb je aan een stereoweergave genoeg. In game engines is vaak het geluid al zo ingesteld dat positionele audioweergaven al goed mogelijk zijn. Ook kennen games vaak opties voor het instellen van audio voor headsets of surround systemen. Een geluidskaart zal hier misschien wat verbetering in brengen, maar voor een standaard gebruiker is on-board sound tegenwoordig meer dan genoeg.
Hier kan ik uit ervaring spreken, ik heb een stereoheadset (PC360 Game), en ik speel dagelijks BF3. Ik kan heel duidelijk positioneel geluid onderscheiden over on-board sound (Van het Asus mini-itx z77 moederbord) via de headset en de geluidsoptie in BF3 op headset.
Wat hier misschien wel meespeelt, is dat de PC360 een open ontwerp heeft, waardoor de 'soundstage' groter is. Positionele audio is hierdoor beter te horen.
Beluister ook eens (met een headset uiteraard) het youtube filmpje 'Barber Shop,' MET JE OGEN DICHT.
2. Bastonen zijn juist niet van belang in FPS. Voetstappen en geweerschoten bestaan uit hoge en midden tonen, deze wil je dus goed kunnen onderscheiden. Explosies bevatten wel bas, maar explosies zijn heel goed te herkennen met midden tonen en een beetje bas.
Als je een 'complete' audio ervaring wilt (Voor ook muziek en films), moet je niet voor een gaming headset kiezen, alhoewel de voorkeur hiervoor wel per persoon verschilt.
cowzers
Zelfde heb ik eigenlijk ook met muziek. Ik veracht die BEATS BY DRE crap. Dure sieraden zijn dat.
edit: hmm zie dat Chilles al ongeveer tzelfde heeft gezegd… dang.
Conclusie:
De geluidstechnicus behoort de hoeveelheid bass in zijn mix/master te bepalen… niet je oorschelpen. Wat mij betreft geven game koptelefoons geluid dus zo natuurgetrouw mogelijk weer.
Dit betekent wel dat duurdere oorschelpen extreme bass WEL moeten kunnen weergeven mocht diezelfde geluidstechnicus dit zo bedoeld hebben.
EpicWMD
Wat dat betreft ben ik het dan ook helemaal eens met ChillesNL. Ik heb al eerder wel eens virtual barber shop geluisterd, het is echt heel apart. Het is ook een van de redenen dat ik beter op ben gaan letten op de verschillen in stereo en surround sound. Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar ik kan met een stereo headset vrij precies bepalen waar geluid vandaan komt. Wat dat betreft geeft voor mij surround geen meerwaarde.
Ik vind de bas ook vaak niet te laag bij headsets. deze headset heb ik uiteraard niet geprobeerd, maar van sennheiser weet ik dat het geluid heel natuurlijk klinkt. Bij veel andere merken wordt het geluid wat opgeblazen om het zo maar te zeggen. Het lijkt tegenwoordig de standaard om geluid meer bas te geven. natuurlijk niet per se erg, maar dat betekent ook weer niet dat de bas van deze headset te laag is. Persoonlijk hou ik wel van wat natureller geluid.
Of het 250 euro waard is.. voor mij niet. maar dat heb ik sowieso bij een headset. Met minder dan de helft van het geld kun je hartstikke goede kwaliteit krijgen.
pretpeuk