Review: Roccat Kone XTD | Gamer.nl

Review: Roccat Kone XTD | Gamer.nl

Het Duitse Roccat bracht in 2008 de eerste Kone op de markt. Het hardwaremerk had amper zijn eerste verjaardag gevierd, maar had al direct één doel voor ogen: high-end gaming hardware maken, in eenzelfde lijn als Razer dat doet - hoewel Roccat dit nooit zal toegeven. Beide bedrijven maken gamehardware die volgens velen te duur is én waar genoeg goedkopere alternatieven voor bestaan. Roccat gaat net onder de prijzen van Razer zitten en de Kone XTD is met een adviesprijs van 89,99 euro een stukje goedkoper dan de (vernieuwde) Mamba, het huidige topmodel van Razer dat een prijskaartje van 129,99 euro heeft. Maar hoe je het wendt of keert, het blijven pittige prijzen.

Jeugdig en schreeuwerig
De eerste Kone kenmerkte zich door het (overmatige) gebruik van led-lichtjes. De ervaring leert echter dat gamers gek zijn van led-lichtjes, en die mening blijft Roccat toegedaan. De Kone XTD heeft maar liefst vier led-lichtjes die in paren hele fraaie lichteffecten kunnen weergeven. Deze lichteffecten zijn te zien aan de zijkant van de muis, waar twee lange lichtgevende stroken de ergonomie van de Kone XTD benadrukken. Naast de led-lichten is het grote zilveren Roccat-logo op de basis van de muis erg aanwezig. Dit kan een beetje jeugdig en zelfs schreeuwerig overkomen, maar Roccat hecht juist veel waarde aan een dergelijk uitgesproken design.

De Kone XTD valt door dit excentrieke uiterlijk absoluut op. Het is mogelijk dat Roccat hierdoor meer jeugdigere gamers aanspreekt dan Razer bijvoorbeeld doet. Echter is de muis in veel opzichten hetzelfde als de Mamba: ze zijn beide van een soort van matachtig rubber en glimmend plastic gemaakt, hebben een knop om de gevoeligheid van de muis (DPI) on-the-fly te veranderen en beschikken beide over twee duimknoppen aan de linkerkant van de muis. De Kone XTD heeft nog wel één extra knop boven het scrollwiel waarmee je standaard naar het nieuwe startscherm van Windows 8 of een andere zelf ingestelde locatie gaat. De Kone XTD is ook wat boller dan de concurrentie, waardoor gamers met kleine handen mogelijk beter naar alternatieven kunnen kijken.

De Kone XTD voelt in zijn geheel erg robuust aan. Beide muisknoppen geven een verzadigende klik en ook het scrollwiel beweegt stevig. Mogelijk iets té stevig, want het wieltje scrollt beduidend langzamer dan andere muizen doen. Dit kan op grote webpagina’s of bij grote inventory’s soms tot kleine frustraties leiden. Een handige bijkomstigheid van de Kone XTD is de weightbox: een klein zwart plastic doosje met vijf gewichtjes van vijf gram die je naar eigen wens in de muis kunt plaatsen. Hierdoor bepaal je zelf hoe zwaar de Kone XTD is en waar het zwaartepunt van de muis ligt.

Macro’s for everyone
Het installeren van de Kone XTD is een eitje, want Windows herkent de muis automatisch en maakt deze direct klaar voor gebruik. Het is echter wel aan te raden om de officiële software te installeren, waarmee je onder andere de scrollsnelheid kunt aanpa en (en het probleem van het te stevige scrollwiel kunt oplo en), de DPI-waardes kunt veranderen en gameprofielen met een eigen kleurtje aan kunt maken. Deze gameprofielen worden geactiveerd zodra jij de betreffende game opstart en kunnen bijvoorbeeld de DPI of knoppenfuncties veranderen. Dit is handig bij het schakelen tu en Windows en verschillende soorten games, zoals MMO’s en first-person shooters, waarbij de muis toch elke keer een andere functie vervult.

Naast de gameprofielen heb je ook de mogelijkheid om verschillende macro’s aan knoppen van de Kone XTD aan te wijzen. Een macro stel je via de software van Roccat in en wordt geactiveerd met de voorste duimknop, die in Windows normaliter als de terugknop functioneert. Deze macro’s kunnen automatisch worden ingesteld op basis van een reeks games, waaronder Counter-Strike, World of Warcraft, Ma Effect 2 en Guild Wars. Als je game niet in de lijst staat, voer je gemakkelijk een eigen macro in. Dit gebeurt echter wel zonder dat je in de game bent, waardoor je de toetsencombinaties al uit je hoofd moet weten of jouw eigen selectie van tevoren op een papiertje moet schrijven. Roccats software beschikt ook over vooringestelde macro’s voor normale programma’s als Photoshop, Skype en Team Speak.

Het is mogelijk om zowel één gameprofiel met verschillende macro-profielen te hebben of meerdere gameprofielen met één macro-profiel te hebben. Om het overzicht te behouden heeft Roccat een functie aan de software toegevoegd die handig gebruikmaakt van de led-verlichting van de Kone XTD. Omdat je vier verschillende leds beheert, zijn tientallen verschillende kleurenprofielen aan te maken die elk een ander gameprofiel vertegenwoordigen. Als je geen gebruik wilt maken van dergelijke profielen, stel je de led-lichten naar eigen smaak in: van felle groen-rode accenten tot een langzame pulse met constant veranderende kleuren. Dit soort kleine details maken van de Kone XTD een erg complete en geavanceerde muis.

Absoluut niet sober
Niet alleen de softwaremogelijkheden van de Kone XTD zijn indrukwekkend, ook de prestaties van Roccats gamemuis zijn ook om over naar huis te schrijven. De muis glijdt heerlijk over de muismat en registreert bewegingen erg nauwkeurig. Dit is te danken aan de Pro-Aim lasersensor van 8200 DPI en ingebouwde proce or. Een hapering of lag is bij de Kone XTD, mede door het behouden van een stevige USB 2.0-kabel van bijna twee meter, niet te bekennen. Zelfs de bijgeleverde software, die bij veel gamehardware juist de valkuil is, werkt in vrijwel alle opzichten goed en biedt veel – en voor een grote groep gamers ook de nodige – aanpa ingsmogelijkheden.

Toch zullen niet alle gamers als een blok voor de gamemuis vallen: de prijs ligt voor velen nog steeds erg hoog, het uiterlijk kan wat puberaal overkomen en de muis is voor kleine handen toch echt een maatje te groot. De Kone XTD blijft echter wel een hele intere ante en kwalitatief hoogstaande muis met een uniek en opvallend design die uitstekend met de software samenwerkt. Voor de gamers die de producten van Razer te sober vinden ogen en te duur vinden, is de Kone XTD een hele intere ante optie. En je krijgt er ook nog eens vier hele toffe led-lichten bij.

Pluspunten: Zeer goede software, goede prestaties, veel aanpa ingsmogelijkheden, stevige bouwkwaliteit
Minpunten: (te) Bolle rug, stroef scrollwiel, jeugdige uiterlijk zal niet iedereen waarderen
Adviesprijs: 89,99 euro