Review: Roccat Kone Pure | Gamer.nl

Review: Roccat Kone Pure | Gamer.nl

De nieuwe lijn van Roccats Kone-muizen bestaat grofweg uit drie gamemuizen: de Kone XTD, de Kone Pure en de Lua, gerangschikt van duurst naar goedkoopst Waar de Kone XTD echt voor gamers is die enkel high-end producten willen aanschaffen, is de Lua een leuke kleine muis die voor de meeste gamers over de belangrijkste basisfuncties beschikt. De Kone Pure valt er precies tu enin, maar verschilt eigenlijk niet zo bar veel met de Kone XTD. Toegegeven: de Kone XTD heeft meer toeters en bellen en een ‘premium uiterlijk’, maar beide gamemuizen hebben dezelfde lasersensor van 8200 DPI, een 72Mhz Turbo Core V2-proce or en 576KB geheugen om onder andere de muisprofielen te laden.

Wat is dan het grote verschil tu en de twee muizen? De prijs. De Kone Pure is met een adviesprijs van 69,99 euro zo’n twintig euro goedkoper dan zijn grote broer. Daarnaast heeft de Kone Pure geen ruimte voor gewichtjes, waardoor 'ie ook aanzienlijk lichter en ietwat kleiner van formaat is. Maar als we heel eerlijk zijn, oogt de Kone Pure een stuk volwa ener dan de XTD: geen glimmende oppervlaktes, geen overduidelijk aanwezige logo’s en geen algeheel patserig en puberaal uiterlijk. De Kone Pure oogt eenvoudiger dan de Kone XTD en dat siert ‘m. Maar Roccat zou Roccat niet zijn als het logo van Kone Pure niet felblauw schijnt en langzaam weer dooft, om daarna weer op te lichten.

Heerlijke feel

Eén van de eerste eigenschappen die opvalt, is de grote inkeping voor de duim. Als eigenaar van een vrij dikke duim is dit een godsgeschenk. Ook aan de rechterkant heeft Roccat zorgvuldig een kleine inkeping voor de ringvinger gemaakt. Hierdoor schuift je hand gemakkelijk over de gamemuis en blijft deze heel natuurlijk op de Kone Pure liggen. De bolling van de muis is voor de vrij kleine hand van ondergetekende precies goed – minder bol dan zijn grote broer, bijvoorbeeld – en ook als ik langere vingers had gehad, was de Kone Pure nog een goede optie. Bij elke vinger houd ik nog bijna twee centimeter aan vrije ruimte over.

Voor de Kone Pure is gebruikgemaakt van mat plastic dat in twee verschillende kleuren in de gamemuis voorkomt. De bovenkant is van een soort rubberachtig materiaal gemaakt en geeft een goede grip, maar staat wel garant voor veel vet- en zweethandafdrukken – een eigenschap die voor veel gamemuizen overigens niet ongebruikelijk is. Het scrollwiel en de muisknoppen geven een fijne feedback en zijn net stevig genoeg om nog lekker in te kunnen drukken. Vooral de twee knoppen aan de linkerzijde zijn een uitstekende keuze van Roccat: de knoppen steken goed uit en in tegenstelling tot verschillende concurrenten leun je niet constant met je duim op de knoppen. Dit geeft een aangenamer gevoel tijdens het vasthouden, maar gamers zouden de vertraging die je kunt hebben alvorens je een knop wilt indrukken mogelijk niet op prijs stellen.

Maak maar een geluidje

Onder het scrollwiel zitten twee knoppen die de vier DPI-waarden van gamemuis regelen. Als de Roccat Pure via plug-and-play is geïnstalleerd, zijn de DPI-waarden direct te gebruiken. Het is helaas niet mogelijk om te zien welke DPI-waarde je precies op dat moment gebruikt, maar de verschillen zijn vanuit de doos direct merkbaar. Voor de gamer die zijn eigen DPI-waarden graag wil instellen en maar lichte veranderingen wenst, kan het niet direct zien van het DPI-leven een minpunt zijn. In de software van Roccat is echter wel in te stellen dat er een geluidje wordt afgespeeld tijdens het wi elen van DPI-waarde.

In het uitgebreide softwareprogramma kun je enorm veel onderdelen van de Kone Pure beheren, van de scrollsnelheid en specifieke sensortracking-onderdelen tot macro’s en de kleur van de led. Laatstgenoemde is mogelijk in het paneel color control, waar je onder andere de kleur en het effect kunt instellen. De kleur geheel uitschakelen voor een meer volwa en look is ook mogelijk. Het macro-paneel laat je direct macro’s registreren, geeft je een handig overzicht en legt op een gemakkelijke manier uit hoe je macro’s kunt gebruiken.

Uitstekende allrounder

De Kone Pure beschikt ook over Roccats EasyShift-technologie. Eigenlijk is dit niets meer dan het toewijzen van een shift-functie aan één van de duimknoppen, waardoor je met deze knop ingedrukt andere knoppen een tweede functie kunt geven. Het nadeel van EasyShift is dat één van de duimknoppen dan niet meer normaal functioneert en enkel als EasyShift-knop kan dienen. Tijdens het browsen kan dit bijvoorbeeld enorm storen. Roccat adviseert daarom de forward- en backward-knoppen via EasyShift aan twee andere knoppen toe te wijzen. Een beetje omslachtig.

Het moment dat je de Kone Pure tijdens het gamen gebruikt, ben je die kleine ergerni en direct vergeten. De ergonomie, de feedback van knoppen en de zeer nauwkeurige lasersensor zorgen voor een uitstekende game-ervaring. Het compacte formaat van de Kone Pure en de gladde oppervlaktes aan de onderkant laten ‘m echt over de muismat heen vliegen, ongeacht of deze nu van stof of van een harder materiaal is gemaakt. Ook het vrij algemene design draagt bij aan de fijne game-ervaring: de Kone Pure heeft vijf standaard knoppen en kan naar eigen wens met verschillende functies flink worden uitgebreid. Roccat laat de gamer zelf kiezen hoe ingewikkeld hij de gamemuis maakt.

De Kone Pure is een uitstekende allrounder. Liefhebbers van verschillende soorten gamegenres – die daardoor geen specifieke gamemuis nodig hebben - kunnen echt verliefd worden op de simpliciteit en het uitstekende design van de muis. En ondanks die simpliciteit krijgt de gamer de mogelijkheid om de Kone Pure helemaal naar eigen wens in te stellen en zo geavanceerd mogelijk te maken als gewenst. Met een prijs van 69,99 euro is de Kone Pure zeker niet goedkoop, maar het scheelt wel twintig euro met de Kone XTD. En als je dan dezelfde – en in sommige gevallen zelfs een betere – kwaliteit krijgt, is de keuze snel gemaakt.

Voordelen: Licht, compact en meer volwa en design, goede lasersensor, uitgebreide softwaremogelijkheden
Nadelen: Geen DPI-indicatie, nog steeds aan de prijzige kant
Adviesprijs: 69,99 euro