Review: Plantronics RIG gameheadset | Gamer.nl

Het afgelopen jaar zijn multiplatformheadsets steeds populairder geworden. Waarom zou je aparte gameheadsets voor je pc, Xbox 360 en PlayStation 3 kopen? De RIG gaat een stapje verder: hij transformeert van multiplatformgameheadset naar een draagbare koptelefoon om muziek mee te luisteren, maar kan ook tijdens het gamen telefoongesprekken beantwoorden en vloeiend tu en de twee schakelen. Het is de ultieme Transformer binnen de wereld van gameheadsets.

Plantronics RIG headset

Plastic en ademende stof

De RIG is grotendeels gemaakt van plastic en daarom licht van gewicht. Plastic is daarnaast ook duurzaam en gemakkelijk schoon te krijgen, maar het zorgt ook voor een goedkopere uitstraling. De RIG maakt verder geen gebruik van leer, want zowel de hoofdband als oorschelpen zijn gemaakt van zachte stof. Die zachte stof zorgt er samen met het lichte gewicht voor dat de RIG comfortabel zit en ook voor lange game- of luisterse ies prettig is om te dragen. Daarnaast ademt stof meer dan leer, waardoor je het ook niet snel warm krijgt.

De zijkanten van de oorschelpen zien er ondanks het gebruik van het plastic goed uit. Plantronics heeft een soort kevlar-achtig patroon aan de zijkanten geplaatst dat van stof is gemaakt. Aan de linkerzijde bevindt zich de ingang voor de bijgeleverde kabels en is het RIG-logo in glinsterende maar niet al te opvallende letters te zien. Wat wel opvalt, is de binnenkant van de oorschelpen. Di e zijn feloranje gekleurd en bieden een fijn contrast met de zwarte en witte accenten van de gameheadset. De oorschelpen kunnen daarnaast negentig graden draaien waardoor de RIG ook gemakkelijk in een tas mee te nemen is.

Ook voor je smartphone

De RIG wordt samen met een speciale mixer van Plantronics geleverd. De mixer wordt via usb en een normale jack-plug met de computer aangesloten, waarna het apparaatje direct wordt herkend. Je verbindt de headset via de bijgeleverde kabel inclusief buigbare microfoon met de mixer en sluit je smartphone op een andere kabel aan, waarna de RIG klaar is voor gebruik. Plantronics levert nog een extra audiokabel voor gebruik met smartphones en mp3-spelers mee, die voorzien is van een klein kastje met microfoon waarmee je inkomende oproepen kunt beantwoorden.

De mixer laat altijd het geluid van de pc of console horen, maar heeft daarnaast twee modi waarvan de gebruiker er één kan selecteren. De modi zijn mobiele audio en gamechat, waar je altijd tu en kunt wi elen. Bij mobiele audio hoor je het geluid van je smartphone en wordt de microfoon van de RIG gebruikt om te bellen, bij gamechat hoor je de chatgeluiden van je pc of console en wordt de microfoon gebruikt om te communiceren. Het is bij beide modi mogelijk om het geluid specifiek harder of zachter te zetten en zo de beste balans tu en spraak en audio te krijgen. Daarnaast is de mixer voorzien van een grote ring die het mastervolume regelt en het apparaat uitschakelt. Verder zijn er knoppen om de microfoon te dempen, je telefoon op te nemen of te beëindigen en de equalizer aan te pa en.

De mogelijkheid om je telefoon via de RIG op te nemen terwijl je aan het gamen bent, is echt een uitkomst. Je krijgt een audionotificatie als je wordt gebeld, selecteert hierna de mobiele audio en drukt op de knop om het telefoongesprek op te nemen. De persoon aan de lijn klinkt helder door de RIG en hij of zij verstaat ook jou zonder problemen. Met een schuifbalkje kun je nog het gamevolume aanpa en, om op die manier lekker door te gamen terwijl je met je moeder de afgelopen week doorneemt.

Omdat je van een andere bron geluid kunt importeren en naast het gamegeluid kan afspelen, hebben gamers b ook de mogelijkheid om via je smartphone naar muziek of podcasts tijdens het gamen te luisteren. Vooral de mogelijkheid om podcasts te luisteren terwijl je met een potje World of Warcraft bezig bent, zal een selecte maar steeds groter wordende groep gamers kunnen bekoren.

RIG gameheadset

Helder en direct

Het geluid dat de RIG produceert is verra end goed. Het klinkt hard door de 40mm-speakers en vooral de lage tonen dreunen goed in de oorschelpen door. Helaas is de RIG niet voorzien van surround sound of een gedigitaliseerde variant daarvan. Daardoor hoor je wel het verschil tu en links of rechts, maar wordt het moeilijker om precies in te schatten waar de vijand zich bevindt. Ook de drie equalizers - pure, intensify en seismic – veranderen daar niets aan. Seismic zorgt er bijvoorbeeld voor dat de bas flink wordt versterkt, wat handig is tijdens het spelen van een first-person shooter.

De RIG mist surround sound, maar maakt dat vooral goed tijdens het luisteren van muziek. Waar de meeste gameheadsets de plank mi laan, presteert de RIG het om bij een reeks muziekstijlen goed uit de hoek te komen. De ba en bij elektronische muziek zijn stevig en direct, maar ook de samenzang van folk en scherpe gitaarriffs van indierock klinken helder en duidelijk door de speakers. Dat mag ook wel, want de RIG is specifiek bedoeld voor gebruik met smartphones en mp3-spelers, om zo onderweg muziek te kunnen luisteren.

Fris en innovatief

Het design, comfort en de geluidskwaliteit zijn dik in orde bij de RIG. Het is een fri e gameheadset die niet alleen in termen van gamen denkt, maar je gehele multimediagebruik wil aanspreken. Het is zonde dat de RIG geen surround sound ondersteunt, maar zijn mogelijkheden en verschillende gebruiksopties zorgen ervoor dat het minpunt voor velen niet te zwaar zal wegen.

Een minpunt dat voor velen wel zwaar kan wegen, is de flinke aanschafprijs van 129,99 euro. Je betaalt echter niet alleen voor een gameheadset, maar ook voor een multimediaheadset die je op verschillende manieren kunt gebruiken. Dan valt die hoge prijs eigenlijk wel mee. De mogelijkheden en vrijheid die Plantronics gamers met de RIG biedt, is een eigenschap waar veel fabrikanten veel van zouden kunnen leren en waar ondergetekende graag 129,99 euro voor zou betalen.

Pluspunten: Veelzijdigheid, mixer, smartphone-ondersteuning, geluidskwaliteit, comfort
Minpunten: Geen surround sound
Adviesprijs: 129,99 euro