Review: Plantronics GameCom Commander gameheadset | Gamer.nl

Plantronics heeft al jaren een speciaal plekje in mijn hart. Het bedrijf maakt niet alleen kwalitatief zeer hoogstaande audioproducten, de Nederlandse tak van Plantronics is ook nog eens enorm aardig en klantvriendelijk. Toen ik dertien was en van mijn zuurverdiende klusjescentjes een gameheadset van Plantronics kocht, brak ik ‘m diezelfde dag nog door een dom ongelukje. Ik was ontroostbaar. Plantronics vond mij zo zielig dat ze, na een telefoontje van mijn overbezorgde moeder die het verhaal uitlegde, direct een nieuwe opstuurde. Ik heb die headset nog jarenlang gebruikt.

Geen wonder dat mijn hart weer sneller ging kloppen toen Plantronics de GameCom Commander aankondigde. De headset, geheel in pilotenstijl, wordt geleverd in een stevige travel case die je met een bijgeleverde karabijnhaak aan je rugzak kunt vastmaken. Plantronics richt zich hiermee op de gamers die veelvuldig lannen en hun spullen veilig maar vooral vaak moeten meenemen.

Lekker dik

De grote GameCom Commander is volledig matzwart en dat geeft de headset een wat meer luxueuze uitstraling. Aan de zijkant is het GameCom-logo te zien, daaronder staat het serienummer van de headset vermeld. De hoofdband is van zwart leer gemaakt en aan de bovenkant bevindt zich het Commarder-logo dat via klittenband aan de hoofdband is vastgemaakt. Deze is door andere logo’s te vervangen, waaronder die van Counter-Strike, Aperture of Dota 2.

De headset voelt lekker stevig aan en vooral de grote en lange microfoon geeft door zijn lichte buigzaamheid een robuuste uitstraling. De robuustheid van de GameCom Commander wordt nogmaals versterkt door de ijzeren beugels die de oorschelpen met de hoofdband verbinden. Het zijn vooral de oorschelpen die de headset echt groot maken. Zo meet de dikte van een oorschelp ongeveer zeven centimeter en zijn alleen de leren oorku ens al net zo dik als de gemiddelde headset.

Warme isolatie

Als je de 450 gram wegende GameCom Commander over je hoofd schuift, valt het op dat de hoofdband – in tegenstelling tot de oorschelpen – vrij smal is. Hierdoor drukt de headset vrij hard op je oren en wordt de hoofdband automatisch naar boven geduwd. Ondanks die vreemde designkeuze zit de GameCom Commander door zijn dikke oorku ens lekker comfortabel en begint de headset steeds beter te zitten naarmate je ‘m meer op je hoofd hebt. Het nadeel van leren oorku ens wordt ook weer snel duidelijk: hoewel ze het geluid heel goed isoleren, worden je oren en de gebieden daaromheen veel sneller warm.

Het aansluiten van de headset is een koud kunstje. Je krijgt standaard bij de GameCom Commander een kleine usb-versterker met Dolby’s Pro Logic II-technologie geleverd. Dit kastje stop je in een usb-poort en met een druk op de knop transformeer je het stereogeluid in surroundgeluid, en vice versa. De bekabeling is lekker lang en een gedeelte van de kabel is opgerold en kan worden uitgetrokken, net als bij de kabels van oude pilotenheadsets veelal van toepa ing is. De headset verbind je met de kabel van de usb-versterker of met de eveneens bijgeleverde 3.5mm jackkabel. Door laatstgenoemde kun je met de GameCom Commander ook naar je iPod of smartphone luisteren, mocht je dat prefereren.

Tot in de puntjes verzorgd

De audiokwaliteit van de 40mm-speakers is uitstekend en met name de lage tonen worden door de leren oorku ens enorm goed weerkaatst. Dit zorgt voor een warm en vol geluid, maar biedt tijdens het gamen ook net de juiste (en ietwat hardere) trilling die gamers bij ontploffingen en geweerschoten verwachten. De lage bas heeft ook een positieve invloed op de audiokwaliteit tijdens het bekijken van films, waarbij geluiden van actiescènes luid en duidelijk door de speakers heen klinken. Het luisteren naar muziek met de GameCom Commander is eveneens mogelijk, maar is door de overheersing van de lage tonen geen aanrader. De headset presteert op dit audiogebied naar behoren maar echt uitblinken in sommige muziekgenres doet hij, in tegenstelling tot andere headsets, niet. Een lot dat veel gameheadsets helaas te vaak delen.

Op het moment dat de surround sound via de usb-versterker wordt ingeschakeld, transformeert het geluid in een meer gelaagde en diepere audio-ervaring. Je hoort plotseling heel precies waar de kogelschoten en voetstappen vandaan komen. Het is echter niet mogelijk om via equalizers of drivers de GameCom Commander naar eigen wens in te stellen: hij werkt gewoon out-of-the-box, zonder een teveel  aan audio-instellingenpoespas. Dat is erg handig voor de gedreven lan’ers die vaak op andere computers – of de officiële computers van het lan-evement - spelen. Ook de microfoon verdient een eervolle vermelding. Van alle gameheadsets die ik heb getest, heeft de GameCom Commander de allerbeste microfoon. Je stem wordt kristalhelder opgenomen en de microfoon filtert vrijwel alle omgevingsgeluiden uit het opgenomen geluid.

Aan al die pluspunten moet toch een keer een einde komen. De GameCom Commander heeft namelijk ook één groot minpunt: het prijskaartje. Want hoe je het ook wendt of keert, 299 euro is enorm veel geld voor een gameheadset. Hierdoor wordt de doelgroep voor de GameCom Commander, die voor velen niet per se de uitstraling van een 299 euro kostende headset heeft, plotseling een stuk kleiner. Dan mag Plantronics vrijwel alles tot in de puntjes verzorgd hebben bij de GameCom Commander, het rechtvaardigt voor velen het hoge prijskaartje niet.

Pluspunten: Uitstekende audiokwaliteit, usb-versterker voor surround sound, kristalheldere stemopname
Minpunten: Zeer hoge prijs, minder geschikt voor grote hoofden
Adviesprijs: 299 euro