Review: Das Keyboard 4 Ultimate | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

In 2010 kocht ik mijn eerste Das Keyboard, Model S Ultimate. Dit toetsenbord heeft zwarte toetsen zonder bedrukking en maakt gebruik van blauwe mechanische Cherry MX-switches. Na enkele dagen een Das Keyboard gebruikt te hebben, wilde ik niet meer anders. Nog nooit typte ik zo snel en soepel als op dit toetsenbord, waarna hij het vier jaar uitstekend vol hield. Das Keyboard introduceerde recentelijk de opvolger van Model S: Das Keyboard 4, die opnieuw in een Ultimate-versie zonder bedrukking op de toetsen en een 'normale versie' beschikbaar komt.

Geanodiseerd aluminum

Das Keyboard heeft niet veel veranderd aan zijn toetsenbord. Het apparaat is nog steeds een lange rechthoek die met 1,3 kilo een stuk zwaarder is dan zijn voorganger. De bovenkant is voortaan gemaakt van één blok geanodiseerd aluminum dat stevig en erg fraai aanvoelt. Er is dus bijna geen plastic te zien: alleen de knoppen zijn van kunststof gemaakt. Het Ultimate-model is opnieuw voorzien van onbedrukte zwarte toetsen. Hierdoor ga je iets sneller typen, omdat je wordt geforceerd om blind te typen en niet meer naar de toetsen te kijken. Das Keyboard biedt tevens de mogelijkheid om vier groene en één rode toets aan te schaffen die voor respectievelijk de WASD-toetsen en escape-knop kunnen worden gebruikt. Een toffe optie.

Niet alleen de toetsen zijn bij het Ultimate-model zwart, ook de mediatoetsen en het Das Keyboard-logo kleuren zwart. Hierdoor heeft het toetsenbord een mooi minimalistisch uiterlijk, waarbij kleine accenten als de rode ring rondom de volumeknop extra goed uit de verf komen. Het is ook voor het eerst dat Das Keyboard mediatoetsen aan een toetsenbord toevoegt. Je kunt met een Das Keyboard 4 voortaan de computer in slaapstand zetten, muziek pauzeren, een volgend of vorig nummer inschakelen en het geluid dempen of via het volumewiel aanpa en. Het volumewiel scrollt soepel en maakt het een genot om het volume aan te pa en.

Das Keyboard

Liniaal

Das Keyboard 4 ondersteunt een volledige n-key rollover, waardoor alle toetsen individueel worden waargenomen. Hierdoor maakt het niet uit hoeveel toetsen je tegelijkertijd indrukt: ze worden allemaal geregisteerd. Aan de achterkant van de Das Keyboard 4 Ultimate zijn twee usb 3.0-poorten te vinden en aan de onderkant is plek voor een liniaal. Deze liniaal heeft een puntige onderkant waardoor het acce oire als toetsenbordsteun kan worden gebruikt. Via een paar magneetjes kun je 'm onder het toetsenbord klikken en heb je altijd een liniaal bij de hand, waar je dat ook nodig voor zou hebben.

Das Keyboard geeft kopers de mogelijkheid om te kiezen tu en Cherry MX Blue- en Cherry MX Brown-switches. Laatstgenoemde hebben een minder klikgeluid, maar bieden nog wel genoeg feedback om vlot te typen. De Cherry MX Blue-switches zijn mijn favoriet, die een hard klikgeluid laten klinken en daardoor meer feedback geven. Het geluid kan echter wel storend zijn voor collega's of je partner, dus houd er rekening mee dat het geluid van een Das Keyboard met Cherry MX Blue-switches vergelijkbaar is met dat van een typmachine.

Das Keyboard

Gaming?

Het grote nadeel van Das Keyboard voor gamers is dat er vrijwel geen gamefeatures beschikbaar zijn. Dat kun je Das Keyboard echter niet kwalijk nemen: zij ontwikkelen hun toetsenborden niet primair voor gamers, maar voor mensen die veel achter hun computer zitten. En de typervaring die Das Keyboard biedt, is gewoonweg ongeëvenaard. Het is ook niet voor niets dat Das Keyboard al verschillende typwedstrijden heeft gewonnen met hun toetsenborden.

Das Keyboard 4 is ook één van de duurste toetsenborden die we bij Gamer.nl hebben besproken. Het ligt helemaal aan jezelf of je het verantwoord vindt om 169 euro aan een toetsenbord uit te geven. Wannneer typen één van je belangrijkste computertaken is, verdient Das Keyboard echter zo zijn geld terug. Niet alleen omdat je sneller werkt, maar omdat elke toetsaanslag zo enorm lekker en bevredigend aanvoelt.

Pluspunten: Uitstekend aluminium design, onbedrukte toetsen, typervaring, mediatoetsen
Minpunten: Weinig gamefeatures voor de prijs
Prijs: 169,00