Review: Corsair Vengeance M65 gamemuis | Gamer.nl

Laat het Corsair niet horen, maar tijdens de ontwikkeling van de Vengeance M65 heeft de hardwarefabrikant goed naar de R.A.T.-gamemuizen van Cyborg gekeken. Niet zonder geldige reden, want de R.A.T.-gamemuizen hebben een fanatieke achterban die zweren bij een gamemuis die je geheel naar eigen wens in kunt stellen. Dit is bij de Vengeance M65 echter niet het geval: het apparaat is, ondanks zijn futuristische R.A.T-uiterlijk, niet aan te pa en, maar ziet er zeker net zo goed uit.

Robuust met grip

Corsair heeft veel aandacht aan de materiaalkeuze besteed. Zo is de basis van de muis uit één stuk aluminium gemaakt, ook wel een unibody genoemd. De zijkanten en bovenkant van die unibody worden met glad en stroef plastic bedekt, respectievelijk aan de boven- en zijkant. Dit zorgt voor genoeg grip aan de zijkanten en de bovenkant is door het rubberachtige materiaal een fijne rustplaats voor je twee vingers.

Aan de onderkant zijn vijf gladde oppervlakten te vinden die de Vengeance M65 vliegensvlug over een muismat laten bewegen en heb je de mogelijkheid om met zes gewichtjes – drie gaten met twee gewichtjes – de zwaarte van de muis te bepalen. Het verwi elen van gewichtjes vergt een schroevendraaier en dat geeft de gamemuis direct een robuuste indruk: je hebt gewoon gereedschap nodig om de Vengeance M65 naar eigen wens aan te pa en.

Te kleine duim

De muisknop die direct opvalt is de speciale sniper button die, wanneer ingedrukt, de DPI verlaagt en daarmee meer precisie biedt. Dat is tijdens het gamen bij het hanteren van een sluipschuttersgeweer veelal nodig. Boven de sniper button bevinden zich de twee duimknoppen en op de muis heb je naast een scrollwiel de beschikking over twee knoppen waarmee je de DPI kunt instellen. De ene knop verhoogt de huidige DPI, de andere knop verlaagt de precisie van je muis. Zowel de DPI-stappen van de knoppen als de DPI-waarde van de sniper button zijn via de bijgeleverde software naar eigen wens in te stellen.

Het probleem van de sniper button en de twee duimknoppen ligt niet bij de DPI-waarden, maar bij de plaatsing van de knoppen. De Vengeance M65 is een vrij logge, grote muis en voor iemand met kleine, ietwat dikke handen en een niet al te grote duim is het snel bereiken van de sniper button en twee duimknoppen echt een flinke opgave. De meeste muizen hebben de duimknoppen vrij dicht bij de duim zitten, maar bij de Vengeance M65 moet je echt je duim helemaal strekken en naar de knop toe bewegen. Gamers met grote handen zullen hier veel minder last van hebben.

Van DPI tot response time

Alle basisfuncties (inclusief de sniper button) werken direct nadat de Vengeance M65 via zijn stevige usb-kabel met de computer is verbonden. Toch valt het aan te raden om de software van Corsair te installeren. Zo kun je aparte gameprofielen maken met elk een eigen knoppenconfiguratie. Deze worden op het interne geheugen van de muis opgeslagen waardoor je ze altijd bij je hebt. Daarnaast kun je macro’s aan specifieke knoppen en de combinaties daarvan toewijzen. Altijd handig voor de MMO’ers onder ons. De macro’s worden eveneens op het interne geheugen opgeslagen.

De 8200DPI lasersensor is nauwkeurig genoeg om zelfs met hele lage DPI-waarden nog zeer strak te werken. Dit is vooral fijn voor gamers die heel veel snelle en korte bewegingen maken en deze zo precies mogelijk willen uitvoeren. De Vengeance M65 registreert vrijwel alle muisbewegingen vlekkeloos en werkt zowel met een lage DPI en hoge sensitiviteit als met het omgekeerde. Door de gladde onderkant vliegt ‘ie over de – eveneens van Corsair - stoffen muismat en mocht je een echte gamemuispurist zijn: in de software kun je ook de response time van de Vengeance M65 instellen, van 1 tot 8 milliseconde.

De Vengeance M65 maakt indruk met zijn ruige uiterlijk, goede bouwkwaliteit mét gewichtjes, speciale sniper button (eigenlijk een must voor de first-person shooterliefhebber) en uitgebreide software. Met een adviesprijs van 70 euro is de Vengeance M65 een vrij aantrekkelijk optie die door het design een veel hoger prijskaartje pretendeert te hebben. Gamers met kleine handen – of een kleine duim - kunnen echter beter verder kijken, want als je de sniper button niet snel genoeg kunt bereiken is één van de belangrijkste functies al niets meer waard. Voor gamers met handen van een normaal of groot formaat is de Vengeance M65 echt een puike gamemuis.

Pluspunten: Robuust en industrieel design, sniper button, gewichtjes, uitgebreide software
Minpunten: Aan de grote kant, geen optimale plaatsing knoppen aan de zijkant
Adviesprijs: 60 euro