Review: CM Storm Recon gamemuis | Gamer.nl

Rechtshandige gamers worden vaak voorgetrokken. De ergonomie en duimknoppen van gamemuizen zijn veelal enkel voor rechtshandigen geoptimaliseerd. Linkshandige gamers moeten zich maar aanpa en. Daarom ontwikkelde CM Storm, de gamedivisie van CoolerMaster, de Recon: een gamemuis die zowel voor link- als rechtshandigen geschikt is en aan beide helften precies hetzelfde is.

Een andere opvallende eigenschap is de optische sensor. Hier adverteert CM Storm niet mee, want een lasergamemuis wordt veelal als het betere product gezien. Dat klopt ook in zekere mate, want lasermuizen registeren bewegingen nauwkeuriger. De optische sensor van de Recon kan maar tot 4200 DPI aan en is daarmee vooral geschikt voor gamers die met een lage sensitiviteit spelen. Toch ligt het vooral aan de speelstijl van de gamer of je het verschillen tu en beide muizen merkt.

Krampenopwekker

Het uiterlijk van de gamemuis is helemaal in de stijl van CM Storm: strak en zonder te veel poespas. De Recon is een vrij dikke en ietwat korte gamemuis, waar de muis wat aanpa ingsvermogen eist. Zeker als je zeer ergonomische gamemuizen gewend bent, is de bolle rug van de Recon de eerste uren een echte krampopwekker. De Recon laat je hand vrij: je kunt ‘m op verschillende manieren vasthouden en wordt dus niet gedwongen de vingers in de juiste gleuven te leggen. Dit staat echter niet garant voor een fijne houvast. De symmetrie die de gamemuis biedt, blijkt daardoor lang niet voor iedereen weggelegd te zijn.

De afwerking van de gamemuis is wel dik in orde. De zijkanten zijn van donkergrijs plastic gemaakt en hebben een ruwe vintage look. De bovenkant van de gamemuis is van een rubberachtig materiaal gemaakt. Dat houdt lekker vast, maar zit binnen de kortste keren onder de vet- en zweetvegen van je vingers en handpalm. Dat is een gebrek waar meer gamemuizen mee kampen. Aan de basis van de gamemuis licht het logo van CM Storm op. Normaliter in de rode kleur, maar als je de DPI van de gamemuis met de speciale sensitiviteitsknoppen aanpast verandert de kleur in groen of felblauw. De kleuren zijn geheel uit te schakelen.

Stroef en degelijk

De Recon wordt geïnstalleerd via plug-and-play. Anders gezegd: steek de vergulde usb-stekker in de poort en je kunt de muisdirect gebruiken. Het valt op dat het scrollwiel vrij stroef scrollt en net wat meer feedback geeft dan een normale gamemuis. Ook het klikken van de muisknoppen vergt meer moeite, maar het geeft de gebruiker wel het idee dat de Recon niet plotseling uit elkaar kan donderen. Hetzelfde valt niet te zeggen over de knoppen aan de zijkanten. Die zitten vrij losjes en voelen allesbehalve sterk aan. Ook drukte ik als rechtshandige geregeld per ongeluk de twee knoppen aan de rechterzijde in. De optimalisatie voor zowel links- als rechtshandigen heeft dus zo zijn nadelen.

De laatste twee knoppen op de gamemuis zijn de sensitiviteitsknoppen. De Recon beschikt over vier vooraf ingestelde DPI-waarden die voor veel gamers meer dan voldoende zijn. Die waarden kunnen tijdens het gamen worden aangepast. Als je de software installeert, kun je de DPI-waarden nog nauwkeuriger aanpa en en is het mogelijk verschillende gameprofielen aan te maken. Een ander voordeel van de software is de mogelijkheid om de kleuren en knoppen te beheren en macro’s in te stellen. Dankzij de vier knoppen aan de zijkant komen macro’s op de muis prima uit de verf.

Links links links

De Recon laat zien dat een optische gamemuis ook nog eens heel aardig presteert tijdens het gamen. Een lage DPI-waarde zorgt ervoor dat de gamemuis zeer nauwkeurig bewegingen registreert. Zelfs op een hoge DPI-waarde presteert de Recon goed. Tijdens het gamen heb ik geen vertraging of verkeerde registratie opgemerkt en deed de Recon zo niet onder voor een gamemuis met een lasersensor van 8000DPI. De vier knoppen blijken tijdens het gamen ook een handige optie: zo kun je aan elke knop een speciale actie koppelen en door de verschillende gameprofielen kun je de macro’s per game beheren. Wel moet je een gameprofiel alvorens je gaat spelen activeren.

Mede vanwege de lage prijs is de Recon een intere ante optie. Toch voelt de gamemuis voor een rechtshandige gamer als ik niet fijn aan. Het design is niet zo ergonomisch als dat van concurrenten en je raakt te snel onbedoeld de knoppen aan de rechterzijkant aan. De software, prestaties en design van de Recon zijn dik in orde, maar voor rechtshandigen zijn er maar weinig echte voordelen ten opzichte van een gamemuis die enkel voor rechtshandigen geschikt is. Dat voordeel is er echter wel voor linkshandigen: zij kunnen de Recon vasthouden zoals een linkhandige bij een gamemuis behoort te doen.

Pluspunten: Geschikt voor linkshandigen, goede prestaties, mooi design, software, prijs
Minpunten: Weinig steun in comfort, geen ergonomische vorm, geen echt voordeel voor rechtshandigen
Adviesprijs: €49,99