Review: CM Storm QuickFire TK gametoetsenbord | Gamer.nl

Na het vrije grote en zwarte Trigger-gametoetsenbord brengt CM Storm een kleinere en goedkopere versie uit in de QuickFire-lijn: de QuickFire TK. Het mechanische toetsenbord beschikt enkel over de algemene QWERTY-toetsen en een numpad waarin de pijltjestoetsen zijn verwerkt. De nadruk ligt volgens CM Storm op draagbaarheid: voor gamers die veel lans bezoeken, op een gamelaptop spelen of gewoon niet zo veel ruimte op hun bureau hebben.

Het is een intere ante keuze van CM Storm, het jonge submerk van CoolerMaster, om een klein mechanisch toetsenbord op de markt te brengen. Mechanische toetsenborden zijn een stuk zwaarder dan normaal en worden geprezen vanwege hun duurzaamheid, en beide eigenschappen verwacht je niet zo snel bij een compact toetsenbord. Om dat contrast te compenseren, levert CM Storm de Benelux-versie van de QuickFire TK met Cherry MX-red keyswitches. Deze geven iets minder feedback dan de zwarte keyswitches van het Trigger-toetsenbord en laten je lekker vlot de toetsen indrukken. Het verandert de QuickFire TK in een kleine Speedy Gonzalez onder de gametoetsenborden.

Uiterlijk

Door het kleine formaat van de QuickFire TK weegt het toetsenbord maar een halve kilo. Dat is inclusief de stalen plaat die achter de toetsen zit. ‘Voor de stevigheid’, aldus CM Storm. Die uitspraak moet bevestigd worden: de QuickFire TK voelt enorm solide en stevig aan en mocht je ooit een inbreker in je huis krijgen, is het toetsenbord een wapen om bang van te worden. De toetsen zullen dan ook niet beschadigen: die hebben een speciale uv-coating gekregen en kunnen er tijdens een flinke mep hoogstens vanaf vallen.

De matzwarte afwerking en het strakke, ietwat futuristische lettertype zorgen voor een vrij uniek uiterlijk. De verdeling van de toetsen is dik in orde en ook de combinatie van een numpad en de pijltjestoetsen werkt best fijn: via de numlocktoets schakel je de pijltjestoetsen in of juist uit. Het wi elen gebeurt direct – zelfs tijdens het gamen. Een andere handige oplo ing is de constante inschakeling van de functietoets aan de rechterkant van het toetsenbord. Hiermee activeer je onder andere de multimedia- en verlichtingstoetsen als je de F-knoppen niet nodig hebt. Het wi elen tu en deze twee functies is ook geen probleem tijdens het gamen. Een handige knop voor gamers is de Windows Key Lock die de Windows-toetsen tijdelijk uitschakelt en plotseling onderbroken speelse ies tegengaat.

Ideaal voor in de woonkamer of op werk

Verlichting mag natuurlijk niet ontbreken in een gametoetsenbord en ook de QuickFire TK beschikt over een reeks rode leds. Zo veel dat het toetsenbord in zijn vrije uurtje als discolamp kan dienen. In plaats van alleen ledverlichting achter de knoppen te hebben, beschikt de QuickFire TK over een volledige backlight. De verlichting is op verschillende manieren in te stellen. Je hebt de keuze om enkel de WASD- en pijltjestoetsen te laten oplichten (mijn keuze) of het gehele toetsenbord. CM Storm biedt vijf verschillende verlichtingsniveau ’s en drie verlichtingsmodi om het toetsenbord helemaal naar eigen wens in te stellen.

De mechanische Cherry MX-red keyswitches geven de nodige feedback tijdens het indrukken, maar laten je vooral enorm snel typen. De QuickFire TK is het toetsenbord waar ik het snelste op hebt getypt: je hoeft de knoppen maar heel lichtjes in te drukken en de invoer wordt al geregistreerd. Dat is even wennen, maar laat je op den duur lekker vlot werken – tijdens zowel het schrijven als gamen. Daarnaast geven de toetsen een bevredigende klik die nét niet hard genoeg is om anderen mee lastig te vallen; ideaal voor thuis in de woonkamer of op je werk.

Alle toetsen zijn middels de bijgeleverde keycap ook één voor één te verwijderen. Dit is handig tijdens het schoonmaken, want je kunt alle rotzooi die achter de toetsen valt zonder veel moeite weghalen. Het terugplaatsen gaan zonder problemen: je hoeft enkel de toets weer op zijn plek te drukken en hij zit weer vast.

Complete rollover

Het toetsenbord heeft maar één usb-poort nodig om met de computer te verbinden. De stevige kabel zit niet aan de QuickFire TK vast en wordt met een micro-usb-aansluiting in het toetsenbord gestoken. De kabel kun je hierna via speciale groeven in het toetsenbord naar de achterkant of een zijkant leiden. Als de kabel plotseling kapot gaat, kun je ‘m voor een laag bedrag vervangen. Windows herkent de QuickFire TK automatisch en alle functies doen het direct. Je hoeft dus geen extra software te installeren om de volledige potentie uit het toetsenbord te halen.

De QuickFire TK ondersteunt een complete rollover. Dit wil zeggen dat je alle toetsen tegelijkertijd in kunt drukken en dan nog registreert de QuickFire TK ze allemaal. Veel hardcore MMO’ers vinden dit bijvoorbeeld een belangrijke eigenschap van een gametoetsenbord. Dit kan echter wel enkele complicaties opleveren. Zo ondersteunt een Mac deze rollover helemaal niet en kunnen sommige pc’s niet opstarten als deze functie in het toetsenbord is geactiveerd. Het deactiveren gaat via een functietoets, waarna het toetsenbord even snel uit en weer in wordt geschakeld. De normale modus registreert tot maximaal zes toetsen – wat ik veel gevallen meer dan genoeg is – en werkt zowel op Windows als Mac zonder problemen.

Klein, sterk en stoer

Door de compactheid van de QuickFire TK kan het gametoetsenbord voor sommige gamers een beetje sober aanvoelen. Je hebt geen macrotoetsen, usb-poorten aan de zijkant of vreemde schermpjes die de tijd of de temperatuur weergeven. CM Storm vindt dat allemaal niet nodig. Een goed werkend toetsenbord is meer dan voldoende. Macrotoetsen kunnen ook prima op een muis zitten (en voor veel gamers zijn macrotoetsen niet eens nodig) en als je de tijd of temperatuur wil weten kijk je respectievelijk naar de klok of naar buiten.

De zelfverzekerde instelling van CM Storm bevalt mij wel. De QuickFire TK is een no-nonsense toetsenbord voor de gamer die zo veel mogelijk kwaliteit in een zo klein mogelijk toetsenbord gestopt wil hebben, zonder daarbij functies of gebruikersgemak in te inleveren. De QuickFire TK is niet goedkoop, maar laat wel een enorm sterke en stoere indruk achter die je door zijn grootte niet direct zou verwachten.

Pluspunten: Compact, robuust, fijne mechanische switches, verwijderbare toetsen, verschillende verlichtingsopties
Minpunten: Sommige gamers zullen macrotoetsen mi en
Adviesprijs: € 94,99