Review: CM Storm Quick Fire Rapid-i gametoetsenbord | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Bij Gamer hebben we reeds twee toetsenborden van CM Storm getest: de grote Trigger en de compacte Quick Fire TK. Met name laatstgenoemde was een uitstekend product: een no-nonsense toetsenbord met precies de functies die je als gamer nodig hebt. De Quick Fire Rapid-i oogt soberder, maar is op een aantal belangrijke punten verbeterd, waardoor dit apparaat een uitstekend lan-toetsenbord is.

Zwart-wit

De Quick Fire Rapid-i is compact. Dat komt grotendeels omdat CM Storm opnieuw de numpad aan de rechter zijkant heeft verwijderd. De pijltjestoetsen zijn gelukkig nog wel aanwezig. Het toetsenbord is voorzien van een zwarte rubberachtige coating en aan de onderkant zijn steuntjes te vinden die het toetsenbord flink rechtop laten staan. De backplate van de Quick Fire Rapid-i is wit. Dit zwart-witte-design komt sober over, met name als de led-verlichting is uitgeschakeld. Zo is er bijvoorbeeld ook geen logo van CM Storm aan de voorkant zichtbaar; die is aan de achterzijde te vinden. Ik houd van die soberheid, maar ik kan mij goed voorstellen dat sommigen eerder voor een spannender design kiezen.

Een toffe feature van de Quick Fire Rapid-i is de verwijderbare usb-kabel. Aan de rechter achterkant is een micro-usb-ingang te vinden waar je de bijgeleverde usb-kabel instopt. Geen gedoe meer met de usb-kabel om je toetsenbord rollen, maar gewoon de kabel eruit trekken, oprollen en in je tas stoppen. Hierdoor is de Quick Fire Rapid-i ideaal om mee te nemen naar lan-party’s of gewoon in je laptoprugzak als je bij een vriend gaat gamen.

CM Storm Quickfire i

Cherry MX Brown

CM Storm heeft gekozen voor bruine switches, ook wel de Cherry MX Brown-switches genoemd. Deze mechanische switches hebben niet zo'n klikgeluid als bijvoorbeeld de blauwe, maar een redelijk geluid maken ze nog wel. De Cherry MX Brown-switches hebben een ietwat lichte feedback en voelen relatief licht aan tijdens het typen: ideaal voor profe ionele gamers die met zo min mogelijk energie een toets willen indrukken. Bijvoorbeeld bij speciale keystrokes die vaak uitgevoerd moeten worden. Daarnaast ondersteunt de Quick Fire Rapid-i een volledige rollover waardoor je alle toetsen kunt indrukken en ze allemaal worden geregistreerd.

Eén van de beste features van de Quick Fire Rapid-i is de led-verlichting. Onder elke toets zit een klein wit led-lampje. Er zijn vijf verschillende lichtmodi en helderheidsniveaus aanwezig, waarvan de normale modus eigenlijk de tofste is. Deze modus verlicht toetsen zodra je erop drukt, wat voor een spacy effect zorgt. Ook kun je instellen dat de led-verlichting van een toets iets langer blijft ingeschakeld, waardoor je een soort spoor van oplichtende toetsen achterlaat tijdens het gamen of typen. Ook kun je instellen dat alle toetsen, alleen de gametoetsen of door jou geselecteerde toetsen worden verlicht: handig voor tijdens lan-party’s of in de nacht.

CM Storm Quickfire i

Geen macro's

Net als de Quick Fire TK biedt de Quick Fire Rapid-i geen macrotoetsen. En dat is balen, want hierdoor is het onmogelijk om speciale keystrokes in te stellen en te activeren. Dit is bijvoorbeeld handig voor speciale koop-acties in games, waardoor je met één druk op de knop direct een specifiek geweer en armor kunt kopen. Er is wel een Windows lock-key beschikbaar, waarmee je de Windows-toets kunt vergrendelen. Dit voorkomt het plotseling beëindigen van een speelse ie. Ook zijn er zes multimediatoetsen aanwezig, waarmee je onder andere muziek pauzeert en het volume aanpast.

Een nieuwe feature van de Quick Fire Rapid-i is de repeat-functie. Deze vier F-knoppen bieden de mogelijkheid om een toets één, twee, vier of acht keer achter elkaar uit te voeren. Dit is handig om commando's in sommige games vaker achter elkaar uit te voeren. Je kunt de functietoets indrukken, één van de F-knoppen selecteren en vervolgens een toets vermenigvuldigen met het cijfer dat op de F-toets staat.

CM Storm Quickfire i

Ideaal voor het lannen

CM Storm zet met de Quick Fire Rapid-i weer een uitstekend compact toetsenbord neer. Door de verwijderbare kabel en aanpasbare led-verlichting is het toetsenbord uitstekend geschikt voor lan-party’s of gewoon om in je rugzak mee te nemen. Ondanks zijn compacte formaat voelt de Quick Fire Rapid-i ook enorm stevig aan. Dat komt grotendeels door zijn gewicht van één kilo, maar ook door de fraaie bouwkwaliteit en zwarte rubberachtige behuizing.

Voor 99 euro haal je een kwalitatief hoogstaand toetsenbord in huis dat genoeg features biedt voor de meeste gamers. Het mechanische toetsenbord mist echter wel macro-toetsen, waardoor sommige profe ionele gamers mi chien twee keer moeten nadenken over het aanschaffen van dit CM Storm-toetsenbord. Alle andere gamers kunnen zonder twijfel genieten van de Cherry MX Brown-switches van de compacte Quick Fire Rapid-i en de andere uitstekend uitgewerkte features.

Pluspunten: Bouwkwaliteit, led-verlichting, Cherry MX brown-switches, formaat
Minpunten: Geen macrotoetsen
Adviesprijs: 99 euro