CM Storm was zo blij met het succes van de zwarte Ceres 400 dat ze nu ook een witte versie hebben uitgebracht. Het verschil? Alleen de kleur, en de geinige rode accenten zijn gebleven. De Ceres 400 is verder een opvallende en vrij grote headset die zowel voor CM Storm als in de gameheadsetwereld als een instapmodel wordt gezien.
Plasticy
Dat de CM Storm Ceres 400 van plastic is gemaakt, merk je bij de eerste aanraking. De headset voelt een beetje goedkoop aan en weegt vrijwel niets. Laatstgenoemde heeft wel een positief effect op het comfort van de headset. De grote stoffen oorschelpen plaatsen zich gemakkelijk over de oren en omdat de CM Storm Ceres 400 niet al te zwaar is, wordt de druk op je oren ook na een lange draagbeurt niet te hoog.
Omdat de hoofdband van vrij dun plastic is gemaakt, bungelen de speakers een beetje onderaan. Dit voel je direct als je de CM Storm Ceres 400 oppakt, een eigenschap die de waarde drastisch vermindert. Daarnaast wordt het plastic snel smoezelig: de matte afwerking pakt vuil op en kan door aanraking met de verkeerde objecten vreemde strepen krijgen. Zo had de headset al vrij snel een paar krassen door een houten bureau. De algehele eerste indruk van de CM Storm Ceres 400 is daarmee een beetje een domper.
Kickende bas
Ondanks dat de bouwkwaliteit niet optimaal is, maakt de CM Storm Ceres 400 toch nog indruk als de headset eenmaal over de oren wordt geplaatst. De bassen zijn vol, het geluid is helder en voor een stereoheadset van nauwelijks 50 euro komt er best een goede partij geluid uit de speakers. Enige subtiliteit gaat snel verloren, maar dat is niet ongewoon voor een stereoheadset met 40mm drivers.
De CM Storm Ceres 400 komt goed tot zijn recht bij first-person shooters met flinke ontploffingen en harde geweerschoten. De bas geeft je de nodige kick die je bij dergelijke games nodig hebt. Ook het stereogeluid produceert geluid waar menig gamer behoorlijk mee uit de voeten kan. De fijnproevers zullen echter voor een surround sound-headet kiezen om toch het verschil te horen tussen linksboven of linksonder. Daar moet je echter ook een flink aantal extra euro's voor neerleggen.
Luid en duidelijk
De CM Storm Ceres 400 wordt via een kabel van 2,5 meter en twee 3,5mm jacks met de computer verbonden. De jacks gaan in de audio- en microfoon-uitgang waardoor de headset niet van een ingebouwde externe geluidskaart gebruikmaakt, een onderdeel dat je veelal ziet bij headsets met een usb-poort. De kabel is stevig en het kastje waarmee je het geluid regelt en de microfoon kunt dempen is ondanks de belabberde bouwkwaliteit handig voor snelle aanpassingen tijdens het gamen.
Het geluid dat de microfoon opneemt, klinkt luid en duidelijk door de speakers van je medespelers. De microfoon kan naar boven worden gedraaid en is voorzien van een flexibel materiaal waarmee je punt van de microfoon naar eigen wens kunt plaatsen. Het valt daarbij wel op dat als je de microfoon omhoog draait er bij elke paar millimeter een klikgeluidje wordt gemaakt. Het zijn dit soort details die de headset soms net even een meer speelgoedachtig gevoel geven.
Niet zo gek
De CM Storm Ceres 400 is echt een instapmodel. De headset heeft het uiterlijk en de eigenschappen van een game-accessoire, maar mist hier en daar de verfijning die je van dergelijke gameproducten gewend bent. De geluidskwaliteit van zowel de speakers als de microfoon is dik in orde, maar de bouwkwaliteit is het onderdeel waar de CM Storm Ceres 400 echt punten mee verliest.
Het is zonde dat de bouwkwaliteit van de CM Storm Ceres 400 tegenvalt, maar dit is niet zeldzaam in de wereld van gameheadsets. Er zijn immers gameheadsets die honderden euro's kosten waarvan de bouwkwaliteit ook niet in orde is. Dan is een prijs van 44,95 voor de combinatie van het comfort van de headset met de prestaties van de speakers en microfoon helemaal niet zo gek.
Pluspunten: Goed geluid met flinke bassen, helder geluid van microfoon, comfortabel
Minpunten: Bouwkwaliteit, matte plastic afwerking pakt snel vuil op
Adviesprijs: 44,95
Reacties op: Review: CM Storm Ceres 400 gameheadset
Phoenix the II
Geef mij maar een mooie flat curve zodat ik geen equalizer hoef te gebruiken. Maar goed, dan praat je ook niet meer over 50 euro dingetjes.
Dus pluspunt goed geluid met bassen? nee, nee, nee. Dan heb ik een equalizer nodig.
*Sennheiser HD800 weer opzetten doet*
XtraLinkUK
Bevalt me heel goed, ook licht en plastic, maar dat heb je nu eenmaal voor die prijs. Wel met leer en grote rechthoekige geluidskamers. En dat voor maar 35 euro.
Het design van de Ceres Storm is wel mooi vindt ik, en daar kijk je toch het eerst naar. Dus alleen al daarom koop je snel zo'n headset, zeker voor die prijs. Ik zou zeggen laat je eerst adviseren, of lees een review zoals deze.
EpicWMD
F...theHaters
ik speel veel cod, en met surround hoor je waar ze precies lopen, met stereo hoor je wel voetstappen, maar geen presieze richting
TheNextFrag
Gelukkig heeft die wel surround, iets wat deze weer moet missen en toch eigenlijk wel heel erg gemakkelijk is voor gamers.
Als de plaatsbepaling bij de CM Storm ok is lijkt het me helemaal niet zo'n verkeerde deal voor die €45,-.
Maki
Headsets met te veel bass ben ik wel met je eens dat is onnodig en creert modderig geluid in het midden/hoog maarja de meeste mensen zijn alleen onder de indruk als er veel bass inzit ongeacht van de geluidskwaliteit.
Maki
EpicWMD
YouriD
Maki
F...theHaters
haal je de headset om er een voordeel mee te krijgen in mp van cod/bf of een andere shooter dan moet je gewoon echt surround hebben.
ik speel veel gamebattles en dan vooral cod, als ik dan met een stereo ga spelen dan leg ik het zwaar af tegen gasten met surround, en dan vooral tijdens snd.
Het is voor mij heel belangrijk om te weten waar de enemy loopt, en dan heb je niks aan een stereo hs
EpicWMD
Maki
Bij shooters 1st of 3th person is het zeker aan te raden. in MP ben je zelfs in het nadeel als jij stereo hebt en je tegenstanders goede surround maar in het algemeen is surround gewwon veel natuurlijker om te heben. Bij platform games is het minder noodzakelijk maar zelfs bij dat soort games wordt het gebruikt. Muziek in games (en zelfs buiten games om) is vaak ook gemaakt voor surround.
Maar dit wil niet zeggen dat elke surround headset automatisch dan ook goed is. Je hebt bij surround headsets 2 dingen waar je naar moet kijken , de geluidskwaiteit op zich en de kwaliteit van de surround capabilities. Niet elke surround headset heeft ook goede surround. Bij sommigen is het zelfs heel moeilijk te merken en bij anderen is het effect heel duidelijk aanwezig en precies (voorzover koptelefoons precies geluid om je heen kunnen gooien).
Meestal is het een algoritme van HRTF signalen ((filtering)(head related transfer functions) via 2 speakers in de koptelefoon. Wij hebben ook 2 oren (de meeste mensen dan :3) en dus stereo maar ons brein heft toch de mogelijkheid om geluiden te waarnemen met een specifieke postitie, daar komen die HRFT's dus in de picture en worden in gebruikt in de software om dit surround effect te creeren. De kwaliteit van deze algoritmes kunnen nogal verschillen dus niet zomaar een surround headset kopen zonder er wat over gelezen te hebben.
Er zijn daarintegen ook surround headset met dedicated speakers voor elk kanaal in 5 of 7.1 zoals de razer tiamat http://www.razerzone.com/tiamat/en
Deze heeft zelfs 10 drivers ((cones) 2 om de center channel te creeren vanuit beide kanten naar het midden toe) <<<dat is wat ik vermoed mbt de center channel werking btw ik heb het niet geverifieerd.
Best wel wat om rekening mee te houden dus, maar wel leuk om allemaal te weten :3
Miknic1982
RaymanIII
Zowie399
piswasser
xenomorf72