Republic Commando: characters overview | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Als Commando voor de Republiek ben je onderdeel van een van de meest geharde segmenten van het Clone leger. Als tough guy mag je met je squad de kastanjes uit het vuur gaan halen, wat je op de meest gevarieerde locaties tijdens de Clone Wars brengt.

Hoewel je de tijdspanne tu en Episode II en III niet geheel overbrugt, zullen een aantal (voorspelbare) zaken wel de revue pa eren. De Storm Troopers worden uiteindelijk de bad guys en niet geheel onverwacht neemt het onderdrukken van een opstand door de separatisten een aardig deel van de game in beslag.

In een interview met a ociate producer Matt Fillbrandt en director Tim Longo wordt er in gegaan op deze omslag:

Although they are portrayed as good guys in Attack of the Clones, the clone soldiers are clearly predece ors for the Imperial Stormtroopers in the original Star Wars trilogy. How hard was it to make the playable character likeable in that context?

Fillbrandt and Longo - No, in fact I don't think we've ever really worried about making the character (or the Squad) likable because as you point out they are the “good guys”. Though we do feel that knowing that your character is going to make a dramatic switch down the road adds a compelling element to the story.

Wie je eigenlijk bent? Nr. Delta-3-8 om precies te zijn. Een nummer, want het individu is onbelangrijk in het immense klonenleger. Wel belangrijk is je squad, Delta-4-0, Delta-0-7 en Delta-6-2. Je drie teammaten gaan voor alles, want je hebt ze hard nodig tijdens de golven van tegenstanders die hun opwachting maken. Verwacht geen Lone Gunman taferelen of hersenkrakende puzzels voor je persoon. Toch is er een sterke persoonlijke inleving door de toevoeging van de helm (die je overigens als HUD uit kunt zetten). Cinematics gebeuren in first-person, waardoor je nooit uit het verhaal wordt getrokken en je niet uit je rol valt. Wanneer je wordt neergeschoten, lig je versuft op de grond tot één van je teammaten je komt oppeppen. Tot die tijd kun je wel rondkijken, doch met een erg vaag beeld. Wanneer je een flinke klap oploopt door een ontploffing, ontstaan er scheurtjes of gaten in het vizier van je helm en komt er een armpje uit de helm om ze dicht te laseren. Komt er gif of een andere vloeistof op je vizier, dan verschijnt er een kleine ruitenwi er om je weer zicht te geven. Het zijn dit soort kleine, unieke dingen die je het gevoel geven onderdeel van het spel te zijn.

Je teamleden bestaan ook uit klonen en zien er hetzelfde uit; net als jij zijn ze gebaseerd op het DNA van Jango Fett de premiejager en dragen ze een harnas van de Republiek. (vandaar overigens de gelijkenis tu en je eigen helm en die van Fett, een opzettelijke verwijzing van LucasArts). Je instrueert je teamleden op een zeer eenvoudige manier en kunt zowel voor tactische manoeuvres als het helen van jezelf of een ander teamlid, deze commando's uitvoeren. Een sterke A.I. laat teamleden tijdens mi ies zelf flanken innemen, beschutte posities vinden of je dekking geven bij een hinderlaag. Republic Commando kent ook een gelimiteerd hitzone systeem, bekend van Soldier of Fortune. Teamleden, en ook vijanden, geven verschillende animaties weer als reactie op de locatie van inslag. De voice-acting voor de Clones is volledig ingesproken door Temuera Morrison, de acteur die in Episode II Jango Fett vertolkte. Dat alle teamleden hetzelfde klinken is geen luiheid van LucasArts, je squad is immers van dezelfde persoon gekloond. Wel hebben ze ieder een eigen persoonlijkheid en specifieke vaardigheden, waarmee ze elkaar aanvullen. De één blinkt uit in hacken, de ander in het gebruik van explosieven en een derde kan goed overweg met snipers. De botsende karaktereigenschappen voegen een leuke noot toe tijdens conversaties en gevechten.

Een voorproefje van de tactische mogelijkheden die er zijn voor je team, hebben sommigen al kunnen ervaren in de de demo die je naar Kashyyyk leidt. Je roept een teamlid aan en klikt waar je hem wilt hebben. Klik je op een deur, dan zal hij deze intrappen, hacken of er een bom op plaatsen. Stuur je hem naar een turret, dan zal hij die bemannen. In het spel zul je op Kashyyyk ook Wookiees tegenkomen, de harige bosbewoners van Kashyyyk met hun gevreesde Bowcasters. Tijdens sommige mi ies zullen Wookiees je ook bijstaan in de strijd. Of je ook Chewbacca tegenkomt? Wie weet.. Hoewel de tijdsperiode zou kloppen, is de consistentie van het Star Wars universum zo mogelijk het best beveiligde op Aarde. Iedere toevoeging die een conflict met de films op kan leveren pa eert eerst vele keuringen, waaronder vaak die van George himself.

Voor de ra en in het algemeen maakt dit vaak minder uit, zolang een ras maar niet uitgeroeid wordt, zodat het beschikbaar blijft voor de films. Naast de mensen en Wookiees, zul je onder andere ook met de insectachtige, vliegende beesten op de planeet Geonosis te maken krijgen, welke ook in Episode II en de Republic Commando trailers even verschijnen. Ze komen in verschillende varianten. Zo zijn er de Drones, de reguliere bevolking van de samenleving op Geonosis. Drones zijn klein en kunnen niet vliegen maar wel uitstekend klimmen. Zie je ze niet, dan schuilen ze waarschijnlijk in de schaduw, wachtend op je team. Eén van de beestjes is geen bedreiging, maar een zwerm wil je niet tegenover je hebben. Een groter gevaar vormen de Warriors, welke vliegen en gemene tikken uitdelen. Ze zien er primitief uit maar hebben een vechtersinstinct om voor op te pa en. Ook Elites van Geonosis maken je het leven zuur.

Een ander ras dat je tegenkomt zijn de Trandoshans. Spelers van Knights of The Old Republic zullen deze immer slechte slavendrijvers nog herinneren van een akkefietje op Yavin. Naast eigenlijke drijvers, kom je met name hun huurlingen tegen. Facties van de Trandoshans gebruiken deze ter bescherming en om het vuile werk op te knappen bij grootscheepse operaties. De huurlingen vormen het neusje van de zalm van de militaire tak van de Trandoshans. Ze vertrouwen op overmacht in getale en snipen. In de demo kom je ze al tegen, sommige met jetpacks. Een ander type tegenstander, vormt de Scavenger Droid. Deze kleine machines worden gebruikt voor het verzamelen van informatie, onderdelen of wezens. Ze klinken zich aan hun vijand vast en verstoren de elektrische systemen die hij of zij bij zich draagt. Met geweld verwijderen is de boodschap.

De separatisten / Trade Federation laten droids het vuile werk opknappen. Zo is er de Battledroid: gezien in de film en aangepast in het spel. Ze zijn iets slimmer en hebben een slechter tintje meegekregen, onachtzaam voor al het leven, inclusief dat van henzelf. Ze bezitten net voldoende informatie om orders op te volgen of zo nu en dan dekking te zoeken, en bewegen niet veel. Waar de Trade Federation huurlingen inzet verschijnt ook de 'overgeclockte' versie van de Battledroid: de Super Battledroid. Bewegingrijk, een stevig pantser en dodelijke schoten zijn de kenmerken van deze grote broer.

Het is echter nog niets vergeleken bij de Droideka's. Deze taaie, oprollende krengen waren ook in de eerste twee episodes te zien. Droideka's hebben sterke energieschilden en kunnen zich oprollen om met hoge snelheid naar een vuurpositie toe te rollen. Ze zijn enkel uit te schakelen met creatief teamgebruik of zeer sterk wapentuig. Om er nog een schepje bovenop te doen, is er ook de Advanced Spider Droid. Een zeer grote droid met slechts één doel: het verpulveren van infanterie van de Republiek. Oppa en geblazen voor de krachtige laser met het 'one shot, one kill' protocol en de lading raketten die het beestje voortbrengt. Wanneer een Spider Droid je oppikt op de radar zul je zijn kwaadaardige digitale gebrabbel in je sensoren opvangen, het teken dat hij je analyseert.

In totaal moet Republic Commando zeven ra en kennen, een enkeling als Master Yoda niet meegerekend. Inderdaad, ook Yoda komt voorbij om wat gehu elde zinnen te prevelen. Meer bekende karakters maken hun opwachting, er is echter geen lijst vrijgegeven dus je zult nog even geduld moeten hebben. Wel is bekend dat generaal Grevious, een van de voornaamste bad guys uit Episode III, inclusief bodyguards, even zijn neus zal laten zien.

Een voorbeeld is een van de vroege mi ies, waarbij je een aanslag moet plegen op een hoge pief op Geonosis. Dit in opdracht van niemand minder dan Samuel L. Jackson. 'Samuwat?' Mace Windu, voor de ingewijden.(of Jules Winnfield -red). Eén van de voornamere Jedi die in de eerdere episodes aan de zijde van Yoda vecht. De Clone Troopers zijn immers (nog) niet de slechte zijde. De Jedi vallen niet onder het militaire apparaat en dus zullen ze zo nu en dan enkel verschijnen om je opdrachten te geven of een beoordeling te geven over de uitwerking van je mi ie. Een fri e wind, weer een Star Wars game zonder flitsende lichtzwaarden om je heen.

Online op de PC of via Xbox Live hoef je niet per se met klonen te spelen. Teams van ieder vier spelers kunnen eigen skins kiezen op Xbox Live, voor matches met maximaal 16 spelers. Op de PC kun je met de editor aan de slag om je squad verder naar eigen smaak aan te pa en. Al met al lijkt het spel genoeg intere ante karakters en mogelijkheden aan boord te hebben om een bovengemiddelde Star Wars shooter te worden. We komen er binnenkort achter.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou