Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
Zelda 2

Reload: Zelda II: The Adventure of Link

Geen legende

Geschreven door Thijs Barnhard op
Over een paar weken is The Legend of Zelda: Breath of the Wild beschikbaar voor Wii U en Switch en dat is iets om naar uit te kijken. Niet alleen omdat er eindelijk weer eens een nieuwe Zelda te spelen is, maar ook doordat dit nieuwe deel de reeks flink op de schop neemt. Dat is een welkome afwisseling, want hoewel Zelda nog steeds een legendarische status geniet, zat de sleur er wel een beetje in. Het was de hoogste tijd voor verfrissing en vernieuwing en zoals we al eens eerder in een Reload besproken hebben, vindt Breath of the Wild dat onder andere in de allereerste game uit de serie.

De tweede Legend of Zelda – die ook op de NES verscheen – lijkt op het eerste gezicht een minder grote invloed gehad te hebben op het nieuwste deel. Zelfs dertig jaar later zijn de meningen over deze ‘andere’ Zelda nog behoorlijk verdeeld. Dat heeft alles te maken met de dwarse richting die deze game na het succes van het eerste spel insloeg. The Adventure of Link heeft nog steeds stukken waarin je Link in zijn heldhaftige zoektocht vanaf bovenaf bestuurt, maar de echte actie vindt plaats in typische sidescrolling gedeeltes.

Zelda 2

Ik ben error

Wanneer Link een dorpje bezoekt verandert het aanzicht en kun je alleen naar rechts of links lopen. Het gaf de makers onder andere de mogelijkheid om meer verhaal in het spel te stoppen. Met grote en herkenbare sprites is tenslotte beter te werken dan de lastiger te herkennen vormen uit de eerste Zelda. Echt veel te vertellen hebben deze gedetailleerdere figuren echter niet, meer dan een algemeen zinnetje of vage hint over wat je moet doen komt er meestal niet uit. Het is veelzeggend dat ‘I AM ERROR’ de meest iconische uitspraak uit de game is.

Zelda II is er met zijn dorpjes vooral op uit om de vroege rpg na te bootsen. Wanneer je tegen een vijand aanloopt in een gevecht ga je naar een nieuw scherm waarin je dit monster moet verslaan en hierbij zijn ook ervaringspunten te verdienen. Die gevechten zijn door Link’s korte zwaardje nog best pittig. Vijanden moeten door het kleine bereik gevaarlijk dichtbij komen om uitgeschakeld te worden. Een lichtpuntje is het feit dat zijn zwaard projectielen kan schieten, maar alleen als hij helemaal bij gezondheid is.

Zelda 2

Inspiratiebron

Door de overdaad aan sidescrolling gedeeltes past deze Zelda op het eerste gezicht niet helemaal thuis in het rijtje van andere legendarische games. Wie echter goed oplet ziet allerlei elementen uit deze game terug in games die zelf buiten de Zelda-reeks staan. De downward stab die in Shovel Knight zo cruciaal is om de lastige levels te doorlopen is eigenlijk gewoon afkomstig uit The Adventure of Link. En wat te denken van de sidescrolling gedeeltes uit Link’s Awakening en de Oracle-games. Naast de standaard actie op de overkoepelende map vormen deze korte stukjes de perfecte afwisseling op het reguliere puzzelen.

Dorpjes bezoeken en praten tegen andere personages zijn inmiddels cruciale onderdelen geworden van Zelda. Ook de rechtlijnigheid waarmee je in The Adventure of Link te werk

moet gaan door een kerker, om vervolgens toegang te krijgen tot de volgende, doet denken aan het vastgezette ritme waardoor de latere Zelda’s wat van hun glans verloren. Je zou bijna geloven dat Zelda II: Link’s Aventure vooral een slechte invloed heeft gehad.

None

De slechte Zelda

De bedenker van Zelda, Shigeru Miyamoto gaf in een interview uit 2013 zelfs aan dat hij Zelda II als een van zijn weinige ‘slechte’ games ziet. De voornaamste reden: de lange laadtijden en de matig uitgewerkte wisselwerking tussen de twee perspectieven. Dat het uiteindelijk spel niet zo uit de verf is gekomen als gewenst had volgens Miyamoto vooral te maken met de beperkingen van de NES.

Als zelfs de geestelijke vader met enige teleurstelling spreekt over zijn creatie mag je als fan ook best negatief zijn. De positieve invloed van Zelda II is echter ook nog steeds voelbaar. Dark Link is een vast onderdeel geworden van je tegenstanders en Super Smash Bros. Melee eert op zijn eigen manier ook Zelda II met Hyrule Temple als arena. De bijbehorende muziek die op de NES al behoorlijk spannend klonk komt op een console met iets meer kracht nog beter uit de verf. Minstens zo gaaf zijn de gedetailleerde ruïnes die een glimp geven van wat Zelda II op betere hardware had kunnen zijn. Een remake klinkt ineens niet eens meer als zo’n heel slecht idee.

Dit artikel delen:

Lees meer

Valve stopt deze lente met Steam Greenlight Nieuws van de week: Netflix krijgt Castlevania-serie
11

Reacties op: Reload: Zelda II: The Adventure of Link

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • RWinV

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    De sfeer van dit spel trok mij vroeger op een of andere manier iets meer dan Zelda 1. Het gevoel dat je meer kon verkennen en ontdekken denk ik. Het spel is alleen erg moeilijk. De allerlaatste eindbaas kreeg ik niet voor elkaar en heb het spel daarom nooit uitgespeeld.

    Laatst heb ik het spel nog eens geprobeerd maar na twee tempels en de hoge moeilijkheidsgraad kon mijn geduld het niet meer opbrengen verder te spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Mrhotshot85

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    Begin me af te vragen hoeveel Nintendo uitgeeft aan de marketing voor de nieuwe Zelda game. Want op elke website zie ik wel weer een bericht(als niet meerdere) over oude en de aankomende Zelda game(s). Ze nemen tegelijkertijd de verkoopcijfers van de Switch mee, dus het is geen domme zet. Maar och wat ben ik bang dat niet alleen de console een ontzettende tegenvaller gaat zijn, maar ook de nieuwe Zelda.
    Ik hoop van harte dat ik ongelijk heb, maar ben erg benieuwd naar de reviews van beide.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    AllSeeingFish

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    Ik heb er toen der tijd van genoten, maar als ik nu jaren later pnieuw het spel zou moetenm beoordelen weet ik niet of het een goede, slechte of matige game is, daarvoor is het te lang geleden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RWinV

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    @MrHotshot85 ik ben bang dat de Switch zelfs minder krachtig is dan de Wii U of hooguit gelijkwaardig. Als ik de trailers bekijk van de aangekondigde games van de presentatie in januari dan zie ik de meeste games met framedrops. Als je kijkt wat in ontwikkeling is mrt Unreal engine dan ziet het er ook niet veelbelovend uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Mrhotshot85

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    @RWinV Inderdaad. Heb niet eerder een console aangekondigd zien worden die in de maanden daaropvolgend zo in populariteit is gezakt. Niet gek ook als je de laatste nieuwtjes meeneemt in wat deze wel en niet kan want het is schrikbarend slecht voor een "console" anno 2017. Zelfs met het excuus dat het geen echte console zou zijn maar eerder een semi/handheld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Fappingsnake

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    Zelda II nooit leuk gevonden, De leukste sidescroller rpg op de nes was 100% Battle of Olympus. Niet normaal moeilijk, maar oh wat een vette game was dat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    watashi wa maurice desu.

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    @Fappingsnake

    Helemaal eens dat BoO echt de betere van deze 2 games was.
    Muziek ook wel sterk maar vooral goede uitdaging.
    Wel belachelijk paswoord systeem.
    Hahahah

    Maar zeker een van de beste side scrolling rpg ooit

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Fappingsnake

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    @watashi wa maurice desu. Password systeem was belachelijk idd, halve a4tjes

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Lord Ganon

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    Het is ook nooit mijn favo deel geweest. Deze heb ik dan ook (als een van de weinige) nog nooit uitgespeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    watashi wa maurice desu.

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    Een remake?
    Dat word als een grap en eindconclusie gegeven door Thijs, maar eigenlijk zie ik het nu al zitten.
    Nu net als alternatief op het eentonige topdownview van Zelda 1 is Zelda 2 game een leuke variatie, ook dat jezelf bepaalt waar je je ervaring voor spaart vond ik geniaal voor een Zelda vervolg.
    Wel tering moeilijk.
    Maar een remake met graphics zoals donkey kong country returns zou wel eervol zijn.
    Maar commercieel gezien is dat niet echt slim.
    Kunnen ze beter een andere game (re)maken.

    Verder voor mij is dit wel een sterke game. Maar verre van perfect.
    Diepgaander dan Zelda 1 maar minder goed dan sommige opvolgers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Vriess

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    Nee, niet de beste Zelda, maar ik heb er goede herinneringen aan. Ik was er trots op toen ik hem uit heb gespeeld. En terecht denk ik, want het is geen makkelijk spel. Ik kan mij nog herinneren toen ik hem bij Bart Smit kocht voor 129 Gulden. Een mooie gouden cartridge.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.