Natuurlijk was het groot feest op de kantoren van Naughty Dog na het daverende succes van Uncharted 2. Maar al spoedig nadat de champagneflessen werden ontkurkt, moest men verdergaan met de orde van de dag. Ongetwijfeld hebben ze daar snel een vergadersessie gepland met de vraag: hoe maken we Uncharted 3 nog succesvoller dan Uncharted 2? Ik gok dat de creatieve breinen van Naughty Dog dachten dat veel van het succes van Uncharted 2 te danken was aan de grote explosies, treincrashes en dergelijk spektakel.
Crashend cruiseschip
Dus moeten ze bij Naughty Dog gedacht hebben: om van Uncharted 3 een nog groter succes te maken, gaan we het spektakel nog een tandje opschroeven. Waarom een crashende trein als we ook een crashend cruiseschip én een crashend vliegtuig kunnen maken? En in plaats van een huis in Nepal te laten instorten doen we dat gewoon dunnetjes over met een heel kasteel in Frankrijk! Maar, en nu komt de reden dat die klik er voor mij nooit echt was: Uncharted 3 leek door deze ingeslagen weg veel meer op een aaneenschakeling van losse actiescènes dan op een coherent geheel. Bedenk maar eens: stel dat de gehele scène op het vrachtschip, in de vervallen haven en op het cruiseschip uit het spel was geknipt, hadden we dan ook maar iets gemist van het verhaal? Nee dus, helemaal niets. Het toevoegen van spektakel om het spektakel, losstaand van de verhaalontwikkeling, heeft ervoor gezorgd dat de sterke kern van de serie (verhaalgedreven actie) een beetje verloren is gegaan.
Afijn, het gezeur over de lichte teleurstelling van mijn eerste ervaring met Uncharted 3 laat ik nu even varen. Want ik schrijf dit artikel niet voor niets in de rubriek Reload. Bij mij is het een vaste traditie om de Uncharted-games een tweede keer uit te spelen op de hoogste moeilijkheidsgraad, Crushing. En dus ging ik met hernieuwde moed aan de slag met Drake’s woestijnavontuur.
Paradoxale klik
En hoe anders was deze ervaring. Zonder torenhoge verwachtingen, zonder gelikte trailers, zonder dolenthousiaste forumposts, begon ik opnieuw aan het avontuur. Omdat ik niet meer continu aan het zoeken was naar die klik, die magie, die chemie, kwam die er nu juist paradoxaal genoeg wel. Gewoon, door te accepteren dat Uncharted 3 dan misschien niet teweegbracht wat deel 1 en 2 wel teweegbrachten en door het spel op zijn eigen sterktes te beoordelen. Het voelt enigszins bevrijdend om een topgame nog eens te spelen lang na de hysterie rondom de lanceerperiode.
Een tweede reden waarom de puzzelstukjes bij de reload wel in hun plaats vielen, is het feit dat ik het spel nu op de hoogste moeilijkheidsgraad opstartte. Er zijn grofweg twee categorieën spellen op de hoogste moeilijkheidsgraad: games die frustrerend worden omdat ze je op oneerlijke manieren benadelen, en games die juist beter worden omdat de gameplay dieper blijkt dan gedacht. Uncharted 3 hoort absoluut in die laatste categorie.
Palet aan gevechtsmogelijkheden
Want Uncharted 3 is, zelfs op Hard, best nog een beetje op een luie manier te spelen. Een paar kogeltjes incasseren buiten dekking lukt nog wel, dus waarom zou je er altijd gebruik van maken? Op Crushing is dat een ander verhaal, daar lig je binnen een halve tel doorzeefd op de grond als je je niet verschuilt. Maar het gaat niet alleen om de dekking. Zo heb ik veel vaker mijn vuisten gebruikt, sneller tactisch van wapen gewisseld, granaten vaker blind gegooid, veel beweeglijker gespeeld en noem zo maar op. Een heel palet aan gevechtsmogelijkheid opent zich opeens, mogelijkheden die je vaak niet nodig had op lagere moeilijkheidsgraden, maar die de gameplay verrijken.
En dan blijkt die chemie met de Reload, met de tweede speelbeurt op de hoogste moeilijkheidsgraad, er wel te zijn. Ik heb genoten van de fantastisch ogende omgevingen, van het continue spektakel en ook van de simpelweg ijzersterke gameplay. Allemaal zaken die natuurlijk allang in de game zaten, maar die voor mij pas echt tijdens een tweede speelbeurt naar boven kwamen. Zeker doen dus, een game die in eerste instantie een tikkeltje tegenviel nog eens opstarten in de hogere moeilijkheidsgraad!
Reacties op: Reload: Uncharted 3: Drake's Deception
slyrullez
maikelsteneker
Maar wat vooral Uncharted 2 voor mij speciaal maakte was nou juist het verhaal en hoe het verteld werd. Uncharted 2 was goed omdat je je afvroeg hoe Drake in die gecrashte trein terechtkwam om vervolgens alle voorgaande gebeurtenissen te spelen. Vervolgens kon je niet wachten om verder te spelen, om te zien wat er nu ging gebeuren. In Uncharted 3 ontbrak die magie grotendeels.
Maar eerlijk is eerlijk: de kwaliteit van Uncharted 3 had niets te maken met de onvermijdelijke teleurstelling van de fans die al twee jaar op een vervolg zaten te wachten. Deel 2 is vrijwel perfect en een absolute mijlpaal. Zelfs een studio als Naughty Dog kan dat niet zomaar overtreffen.
Savlav_Da
darkstar-assassin
Kuroi
Drake's Deception had meteen mijn volle aandacht en ik heb er vanaf de eerste speelbeurt minimaal net zoveel plezier aan gehad als deeltje twee. Het vorige deel verraste wel wat meer, maar deel 3 is zeker zo goed als het om spelplezier- en beleving gaat.
De start als jonge Drake is leuk gevonden, de hallucinatie en fata morgana-scenes zijn erg creatief opgelost, de gevechten zijn veel diverser en de multiplayer is ook verbeterd.
En meteen op 'crushing' spelen zorgt voor de meeste pret. ;)
ShadowX
De boot was natuurlijk de topper maar zo had deel 3 enorm veel goede momenten, ik zal deze game binnenkort zeker weer eens voor een 3e keer opstarten.
Toevallig van de week op de Vita Golden Abyss uitgespeeld en die was ook enorm gaaf.
Glory
xenomorph
The Chosen One
Tim94
R-WIN
sekje
Leatherhide
Deel 3 is ook heel goed maar is een minder grote sprong dan van deel 1 naar 2. Veel vernieuwing en verbetering is er niet maar in dit geval maakt dat niet uit. Ik vond het verhaal van de tweede beter maar de derde heeft betere actiescenes in de gameplay verwerkt.
Leatherhide
Leatherhide
Deel 1 is trouwens ook te doen op Crushing hoor, alleen iets moeilijker. Houd er rekening mee dat de vijanden met pistool je in 3 schoten kunnen vermoorden en 2 schoten achter elkaar kunnen schieten. Als 2 van die gasten jou te gelijk schieten ben je dus dood. Gelukkig stun je ze voor een seconde op het moment dat je ze raakt met hetzelfde simpele pistooltje dus het is prima te doen zolang je die gastjes eerst pakt. Shotgunners en assault riflers zijn minder gevaarlijk.
danielvs91
Teknootje
Sander.
Kuroi
thegamerxz