Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
Super Mario Sunshine

Reload: Super Mario Sunshine

Een beetje vreemd, maar wel lekker

Geschreven door Michel Musters op
Met de komst van Super Mario Odyssey later deze maand is het niet meer dan logisch om terug te blikken op de vorige Mario-games met soortgelijke open levels. Nadat we in een vorige Reload Super Mario 64 behandelden, is het nu de beurt aan Super Mario Sunshine.

Super Mario Sunshine is de vreemde eend in de bijt qua driedimensionale Mario-platformers. Niet zo gek ook, want de console waarop de game verscheen, de GameCube, viel midden in een experimentele periode van Nintendo. Bijna elke grote franchise van het Japanse bedrijf ging stevig op de schop op de paarse kubus: Metroid werd een first-person shooter, Zelda een cel-shaded zee-avontuur waar Pixar nog een puntje aan kon zuigen en Luigi kreeg zelfs zijn eigen survivalhorrorgame in de vorm van Luigi’s Mansion.

Sunshine lijkt in eerste instantie veel gemeen te hebben met voorloper Super Mario 64. De platformer heeft net als zijn voorganger een hub-wereld van waaruit diverse levels te kiezen zijn, die op zichzelf ook weer vrij open 3D-gebieden voorstellen. Je verzamelt in deze levels diverse sterren (al heten ze hier Shine Sprites) en bent verder vrij om in deze virtuele speeltuinen rond te lopen en springen zoveel je dat zelf nodig acht. Tot zover de overeenkomsten.

Super Mario Sunshine

Een realistisch Mario-avontuur

Super Mario Sunshine is voor een Mario-game namelijk bizar realistisch. Waar de spelwerelden in Mario-games bijna altijd behoorlijk abstract ogen en ingedeeld zijn, daar voelt het alsof Sunshine zich in een echt bestaande wereld afspeelt. Isle Delfino voelt tastbaarder dan het gebruikelijke Mushroom Kingdom. Het eiland heeft een toeristisch stadje met goudgele stranden, een hotel, een pretpark, een haven en een koraalrif. Waar zelfs de levels in Super Mario 64 vaak nogal abstract ogen, mede dankzij de achterhaalde graphics, daar is Sunshine een ‘echte’ plek om te bezoeken.

Daar houdt Mario’s avontuur in de (relatief) realistische wereld niet op. Mario is in Sunshine eens niet de gevierde held. Hij wordt gezien als de schavuit die het eiland bevuilt met verf en belandt in de gevangenis. Hij wordt weer vrijgelaten met de voorwaarde dat hij heel het eiland schoonmaakt. Dat doet hij met een pratende plantenspuit genaamd F.L.U.D.D. – het blijft toch een Mario-game – maar het verhaal is toch een stuk grimmiger dan het gebruikelijke red-de-prinses-avontuur. Om nog maar te zwijgen over het feit dat Sunshine een nieuwe vijand genaamd Bowser Jr. introduceert, die Princess Peach als zijn moeder ziet. Dat impliceert dus dat Bowser en Peach… juist ja.

Super Mario Sunshine

Te veel vrijheid, te weinig platformactie

Sunshine biedt een vreemde combinatie tussen het verkennen van open gebieden en experimentele bonuslevels waarin pure platformactie centraal staat. In deze bonuslevels moet Mario tijdelijk afstand doen van F.L.U.D.D. om verkeerd getimede sprongen te corrigeren en zijn gamers echt op hun vingervlugheid aangewezen. Deze bonuslevels worden door veel gamers gezien als het leukste element van Sunshine, waarmee het grootste probleem van het spel bloot komt te liggen.

Al die jaren na release is de setting en de bijbehorende gameplay van Sunshine goed te relativeren, maar in 2002 begon het gebrek aan pure platformactie de franchise toch parten te spelen. Zeker na Mario Sunshine begonnen fans heimwee te krijgen naar de gefocuste, directe gameplay van de tweedimensionale Mario-games. De Mario Galaxy- en New Super Mario Bros.-titels die hierna verschenen en weer lineaire platformactie boden waren dan ook een directe reactie op die wens.

Des te ironischer is het dat na twee Galaxy-games en Super Mario 3D World het spelend publiek weer toe is aan de open verkenningstochten uit Mario 64 en Sunshine. Want ook al was de balans tussen platformen en rondstruinen in de levels van Sunshine zoekgeraakt, blijft het zeker achteraf een heerlijke vakantie, weg van het bekende. Het later deze maand te verschijnen Odyssey lijkt dan ook een ode te worden aan deze titels, zonder de pure platformsecties te vergeten.

Dit artikel delen:

Lees meer

Koffiedikkijken met Coffee Lake Nieuws van de week: Game Boy Mini en Star Wars-trailer
6

Reacties op: Reload: Super Mario Sunshine

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • clandestine666

    • 1 maand, 3 weken geleden
    Zo'n zin in! Ik zou Metroid Prime trouwens eerder een first-person adventure noemen dan een shooter maar je punt is verder duidelijk.

    Krijg helaas m'n pakje van Bol.com op twee november ipv 27 okt. om één of andere vage reden dus iets later aan de slag met Odyssey voor mij…😕

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • nicster

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @clandestine666 een heel weekend later? mja dat zou voor mij ook rede zijn om te annuleren en hem dan maar ergens in een winkel op te pikken of een andere online store.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • EnkiEridu

    • 1 maand, 3 weken geleden
    Ik zou annuleren bij Intertoys gewoon 27okt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fordon_Greeman

    • 1 maand, 3 weken geleden
    Met alle remakes die we in de afgelopen jaren hebben gezien, is het ook wel eens tijd voor remakes van dit soort games, de grotere videogames. Leuk dat Shadow of the Colossus opnieuw uitkomt, maar dat is de 55ste keer? En de Nintendo Virtual Store op de Switch, als het er ooit van komt, zou pas echt gaan asskicken als er wat grotere games op verschijnen zoals deze Mario ipv de kleintjes uit het SNES tijdperk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fordon_Greeman

    • 1 maand, 3 weken geleden
    Btw, tvalt me op dat de screenshots redelijk high-res zijn. :) emulatie? Of komt er al een remake? :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Lord Ganon

    • 1 maand, 3 weken geleden
    Ik heb heel veel plezier aan Sunshine gehad. Ik heb dan ook erg veel zin in Odyssey!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.