Achtergrond
Super Mario Bros. 3

Reload: Super Mario Bros 3

Mariomania

Geschreven door Thijs Barnhard op
Terwijl de camera steeds verder uitzoomt, zien we een steeds groter wordende massa mensen eenzelfde naam constant herhalen. ‘Mario, Mario, Mario, Mario’. De camera trekt zich verder terug en we zien de hele wereld juichen, en dat niet alleen: de gehele mensheid staat zo gepositioneerd dat ze een gigantische afbeelding van Mario’s hoofd vormen. Deze hypnotiserende reclame voor Super Mario Bros. 3 vatte de Mariomania vlak voor het verschijnen van het derde deel goed samen.

Het is voor de jongste gamers onder ons misschien bijna niet voor te stellen, maar Mario was bijna dertig jaar geleden al een icoon. De voor zijn tijd ongekende hype voor een derde Super Mario Bros uitte zich niet alleen in de eerdergenoemde reclame, maar ook in de als film verpakte promotie The Wizard (die Nederland gelukkig bespaard is gebleven).

Super Mario Bros. 3

Do believe the hype

Het bijzondere is dat Super Mario Bros. 3 zo’n zeldzame game was die alle verwachtingen waar kon maken. In veel opzichten was te merken dat het spel alles uit de NES wist te halen. Helemaal vergeleken met het eerste deel was Super Mario Bros. 3 een gigantische vooruitgang.

Met een wereldkaart, een slim gekozen toneelstukmotief en een reeks aan creatieve power-ups was dit het vervolg op Super Mario Bros. waar men zo lang op zat te wachten. De nieuwe kracht die absoluut de show stal is Mario’s tanooki-pak, waarmee hij dankzij een wasberenstaart even kan vliegen.

Vliegen in een Mario-game is in de loop der jaren eigenlijk doodgewoon geworden, maar vergis je niet: in Super Mario Bros. 3 gaf het ineens een onnoemelijke hoeveelheid vrijheid. Ieder level dat voorheen gewoon bestond uit van links naar rechts wandelen kon nu ineens vanuit een heel ander perspectief bekeken worden. Misschien zat er ergens bovenin wel een geheime buis die je naar een heel ander deel of een heel ander level op de kaart kan transporteren. Op zijn minst kon je zo op meerdere plekken een extra 1-UP vinden.

Super Mario Bros. 3
Super Mario Bros. 3
Super Mario Bros. 3

Mario’s Mysterie

Super Mario Bros. 3 introduceerde een gevoel van mysterie. Door levels alternatieve routes te bieden en door jou op de wereldkaart zelf te laten bepalen welke levels je wilde doorlopen, had je ineens meer vrijheid om zelf te onderzoeken hoe je een level het beste kon doorlopen. Kleinere vernieuwingen, zoals de mogelijkheid om terug te lopen in een level, spoorden deze vorm van verkennen nog meer aan. Super Mario World deed het misschien nog beter, maar deel drie daagt je al uit om vooral verder te kijken en niet alleen maar de makkelijkste route te nemen.

Het spel benadrukt tegelijkertijd het belang van geheimen door goed verstopte delen ook echt waardevol te maken. De absolute kroonprijs is daarbij natuurlijk de magische fluit die als een afsnijding dient naar een nieuwe wereld. Zo’n object is cruciaal voor een game als deze, want je voortgang opslaan was er niet bij. De fluit zorgde ervoor dat je in een klap een heel groot stuk van het spel kon overslaan.

Kuribo’s shoe

Mario Bros. 3

Hoewel veel aspecten van Super Mario Bros 3 inmiddels een standaard onderdeel van Mario zijn geworden, valt het meer dan 25 jaar na de release ook op dat zoveel andere gave elementen niet de overstap hebben gemaakt naar nieuwe delen. Kuribo’s shoe heeft pas dankzij Super Mario Maker weer wat herwaardering gekregen, maar ook Mario’s kikkerpak is jarenlang afwezig geweest.

Zoals de meeste Mario platformers heeft ook Super Mario Bros. 3 de tand des tijds uitstekend doorstaan. Dat is knap, maar lang niet zo indrukwekkend als de blijvende impact die dit spel op de industrie heeft. De visuele stijl van Mario 3 is daarnaast nog steeds springlevend, of het nu om Super Mario Maker of de bij elkaar gehackte en bizar lastige Kaizo Mario-levels gaat. Super Mario Bros. 3 in zo’n zeldzame game die zelfs nu nog indruk maakt.

Meer Reloads:

Dit artikel delen:

Lees meer

Black Ops 4 doet alles goed - Gamer.nl Podcast 196 Nieuws van de week: Games streamen en Witcher-castings
15

Reacties op: Reload: Super Mario Bros 3

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • hubertje

    • 14 oktober 2018 09:27
    Dit spel heb ik nog steeds op zolder bij mijn nes liggen😂. Ik vond het wel altijd een min punt dat je niet kon opslaan. Hierdoor heb ik ook het einde van het spel nooit gehaald.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kleinekoosjer

    • 17 oktober 2018 11:52
    @hubertje Haha een bekend probleem.. onze oplossing: TV uit, doosje voor de nintendo zetten zodat mijn ouder niet zagen dat hij nog aan stond.. volgende dag uit school direct weer verder. Tientallen keren uitgespeeld :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NintendOwnd

    • 14 oktober 2018 10:49
    Ik weet nog dat ik voor mijn vierde verjaardag een NES met dit pareltje kreeg, vanaf dat moment ben ik hooked geweest. Hoewel die boze zon me nog nachtmerries geeft…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dokter Caspari

    • 14 oktober 2018 10:49
    De eerste wereld uit deze game kan ik serieus wel dromen. En blijft voor mij de hoofdherinnering wanneer ik aan deze zeer toffe game denk. De waterwereld ook btw, met zn hypnotiserende melodietjes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coolharry

    • 14 oktober 2018 11:00
    Da's wel opmerkelijk aangezien je het in een uur of 4 uit kan spelen als je alle levels volledig doorloopt. Met fluitjes kan het binnen een uur en waarschijnlijk nog veel sneller. Blijft een goed spel. Via de switch kun je wel saven tegenwoordig, maar alleen voor dit spel een online abo nemen is wat overdreven ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 14 oktober 2018 11:55
    Ik had destijds geen nes en speelde dit pas voor 't eerst echt serieus in super Mario Allstars. Waar je wel kon saven. Ik weet nog dat ik 'm echt grijs heb gespeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BertThaBest

    • 14 oktober 2018 15:57
    Vetste spel op de NES, in mijn ogen. Ik vond het jammer dat in Oddesey op de Switch geen blaadje zat zodat je kon vliegen..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ph4ge

    • 14 oktober 2018 23:02
    @BertThaBest Het probleem van dat soort power ups is dat het dan al snel te makkelijk wordt. In odessey was het vaak zoeken en puzzelen om op een plek te komen waar je met een baaldje of veertje zo naartoe zou kunnen vliegen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BertThaBest

    • 15 oktober 2018 14:45
    @ph4ge True, true… Toch had ik het heel tof gevonden haha.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SevenEight

    • 14 oktober 2018 17:09
    Wat een heerlijke game was dat zeg. Op de SNES nog eens over gedaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Oxymorphone

    • 14 oktober 2018 17:27
    Machtig spel, dat met Mario All Stars in huis kwam!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • obi-twan kenobi

    • 15 oktober 2018 00:35
    Wat mij betreft nog steeds de beste Mario game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 15 oktober 2018 07:59
    @obi-twan kenobi sluit ik me bij aan

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kleinekoosjer

    • 17 oktober 2018 12:47
    In mijn optiek de beste game ooit gemaakt. Dit is het eerste spel waar ik echt naar uitkeek. Dit kwam volgens mij door dat Nintendo blad waar al reclame werd gemaakt. Mario 1 + 2 hadden we al vaker uitgespeeld en alles wees er op dat deze veel grotere levels zou krijgen, meerdere werelden en veel meer vijanden. Ik kreeg hem gelukkig day1 (mijn ouders begrepen heel goed dat het oorlog zou worden als mijn broer en ik zouden moeten wachten op een verjaardag al dan niet Sint of kerst ;-) ). We konden direct aan de slag!

    Het was even apart dat er na Mario 2 maar 2 speelbare karakters waren (pas later kwam ik achter het geheim van Mario 2 = doki doki panic), maar toen bleek dat je naast de vuurbloem vele andere powerups kon pakken werd het spel epischer en epischer. Het spel kent de beste learning curve ooit. Hij is vaak pittig maar altijd eerlijk door de goede controle over Mario en zijn broer. De kastelen brachten extra spanning en de tussenbazen waren vaak pas na een paar pogingen goed te doen (patronen waren soms ver te zoeken). Knokken tot aan de laatste wereld, waar het echt 'Nintendo Hard' werd. . Afgrijselijk als je weer door zo'n handje een veel te moeilijk level werd ingetrokken terwijl je levens bijna op waren.. en was je eenmaal bij het laatste level moest je, net als in Mario 1, de juiste volgorde achter zien te komen.. bizar dat dat ooit zonder cheats gelukt is. .

    Later werd de game dankzij Nintendo magazine een stuk makkelijker:
    - Ik had een poster op mijn kamer hangen met alle Memory mogelijkheden.
    - Wij kende alle geheimen (door witte blok vallen zodat je achter het level kwam: awesome!
    - Na ieder level een ster scoren was inmiddels standaard.
    - Alle fluitlocaties weet ik tot op de dag van vandaag ook al heb ik het 15 jaar niet gespeeld.
    - Zelf ontdekken dat je in wereld 7 unlimited lives kon scoren in dat kasteel (nee die methode in level 1.2 ontdekte ik pas vele jaren later .. ) zodat ook wereld 8 een eitje werd.

    Al op al top game!! Vooral de pakkies.. en fuck de zon en de grote vis.. GRRRR!! :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nicekenny

    • 17 oktober 2018 14:42
    Mario - het is de beste game, ongeacht welke is gemaakt.
    Bedankt dit spel werd ik succesvolle UI / UX-ontwikkelaar. Mijn eigen project was https://onlinecasinobox.nl
    Nu leer ik C ++ en in de toekomst wil ik iets als Mario creëren. Ik hoop dat het mogelijk is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.