Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond

Reload: Super Mario Bros 3

Mariomania

Geschreven door Thijs Barnhard op

Terwijl de camera steeds verder uitzoomt, zien we een steeds groter wordende massa mensen eenzelfde naam constant herhalen. ‘Mario, Mario, Mario, Mario’. De camera trekt zich verder terug en we zien de hele wereld juichen, en dat niet alleen: de gehele mensheid staat zo gepositioneerd dat ze een gigantische afbeelding van Mario’s hoofd vormen. Deze hypnotiserende reclame voor Super Mario Bros. 3 vatte de Mariomania vlak voor het verschijnen van het derde deel goed samen.

Het is voor de jongste gamers onder ons misschien bijna niet voor te stellen, maar Mario was bijna dertig jaar geleden al een icoon. De voor zijn tijd ongekende hype voor een derde Super Mario Bros uitte zich niet alleen in de eerdergenoemde reclame, maar ook in de als film verpakte promotie The Wizard (die Nederland gelukkig bespaard is gebleven).

Do believe the hype

Het bijzondere is dat Super Mario Bros. 3 zo’n zeldzame game was die alle verwachtingen waar kon maken. In veel opzichten was te merken dat het spel alles uit de NES wist te halen. Helemaal vergeleken met het eerste deel was Super Mario Bros. 3 een gigantische vooruitgang.

Met een wereldkaart, een slim gekozen toneelstukmotief en een reeks aan creatieve power-ups was dit het vervolg op Super Mario Bros. waar men zo lang op zat te wachten. De nieuwe kracht die absoluut de show stal is Mario’s tanookipak, waarmee hij dankzij een wasberenstaart even kan vliegen. 

Super Mario Bros 3

Vliegen in een Mario-game is in de loop der jaren eigenlijk doodgewoon geworden, maar vergis je niet: in Super Mario Bros. 3 gaf het ineens een onnoemelijke hoeveelheid vrijheid. Ieder level dat voorheen gewoon bestond uit van links naar rechts wandelen kon nu ineens vanuit een heel ander perspectief bekeken worden. Misschien zat er ergens bovenin wel een geheime buis die je naar een heel ander deel of een heel ander level op de kaart kan transporteren. Op zijn minst kon je zo op meerdere plekken een extra 1-UP vinden.

Mario’s Mysterie 

Super Mario Bros. 3 introduceerde een gevoel van mysterie. Door levels alternatieve routes te bieden en door jou op de wereldkaart zelf te laten bepalen welke levels je wilde doorlopen, had je ineens meer vrijheid om zelf te onderzoeken hoe je een level het beste kon doorlopen. Kleinere vernieuwingen, zoals de mogelijkheid om terug te lopen in een level, spoorden deze vorm van verkennen nog meer aan. Super Mario World deed het misschien nog beter, maar deel drie daagt je al uit om vooral verder te kijken en niet alleen maar de makkelijkste route te nemen.

Het spel benadrukt tegelijkertijd het belang van geheimen door goed verstopte delen ook echt waardevol te maken. De absolute kroonprijs is daarbij natuurlijk de magische fluit die als een afsnijding dient naar een nieuwe wereld. Zo’n object is cruciaal voor een game als deze, want je voortgang opslaan was er niet bij. De fluit zorgde ervoor dat je in een klap een heel groot stuk van het spel kon overslaan.

Super Mario Bros 3

Kuribo’s shoe

Hoewel veel aspecten van Super Mario Bros 3 inmiddels een standaard onderdeel van Mario zijn geworden, valt het meer dan 25 jaar na de release ook op dat zoveel andere gave elementen niet de overstap hebben gemaakt naar nieuwe delen. Kuribo’s shoe heeft pas dankzij Super Mario Maker weer wat herwaardering gekregen, maar ook Mario’s kikkerpak is jarenlang afwezig geweest.

Zoals de meeste Mario platformers heeft ook Super Mario Bros. 3 de tand des tijds uitstekend doorstaan. Dat is knap, maar lang niet zo indrukwekkend als de blijvende impact die dit spel op de industrie heeft. De visuele stijl van Mario 3 is daarnaast nog steeds springlevend, of het nu om Super Mario Maker of de bij elkaar gehackte en bizar lastige Kaizo Mario-levels gaat. Super Mario Bros. 3 in zo’n zeldzame game die zelfs nu nog indruk maakt.    

Dit artikel delen:

Lees meer

#TeamBlauw - Gamer.nl Podcast 74 Pokémon Go in Nederland uitgesteld door serverproblemen
9

Reacties op: Reload: Super Mario Bros 3

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • haastnooit

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Dat was mijn favoriete mario game, helemaal grijs gespeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NintendOwnd

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Ik vergeet nooit meer het moment dat ik voor mijn 4e verjaardag een NES met mario bros 3 kreeg… Ik was compleet hooked, ook al kwam ik vaak niet verder dan wereld 2. Letterlijk nachtmerries gehad van die boze zon, maar damn wat heeft deze game mij vermaakt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Taken NL

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Deze game is tijdloos, ik heb deze game samen met Super Mario World rond 2008 nog opnieuw uitgespeeld met mijn vriendin.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • XtraLinkUK

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Zeker de beste Mario van die tijd. Natuurlijk, Super Mario World heeft de tijdloze graphics en een grotere wereld. Maar wat SMB 3 zo goed maakte is dat het klopte van a tot z. Geen één level deed onder voor de andere! Ik kan me het spook kasteel nog goed herinneren, één van de moeilijkere levels.

    Je kunt het vergelijken met Half-Life 1 en 2. Allebei fantastisch, deel 2 veel uitgebreider. En toch heb ik deel 1 in 1 adem uitgespeeld, en verkies ik die game ook boven 2.

    Qua platform spellen komt deze op een podiumplek samen met Super Metroid, twee van de allerbeste games die ik in die tijd gespeeld heb.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Inforza

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    voor mij was dit het beste spel van de NES :) games als deze worden niet meer gemaakt tegenwoordig.. SMB3 kon je blijven spelen en het verveelde nooit

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • hulstpower

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    @Inforza super Mario maker laast van iemand geleend en New super Mario bros wii en wii u zijn heel goed

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tektwo

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Dat was Dé Mario game voor mij. Super Mario world heb ik ook veel gespeeld en Mario 64 idem. Toch heeft geen enkele andere Mario game mij dusdanig weten te vermaken. Toegegeven, ik heb wellicht te weinig Mario games gespeeld om te ervaren wat de beste Mario game ever is. Want de Nintendo 64 was de laatste Nintendo console in mijn woonkamer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • woutzorz

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    De beste platformer aller tijden samen met Mario World voor mij persoonlijk. Zal ook een hoop met jeugdsentiment te maken hebben denk ik, maar dit is echt een spel wat ik altijd op kan starten en er van kan genieten

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kleinekoosjer

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Durf toch wel te zeggen dat ik dit het beste spel ooit vind.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.