Reload: Super Mario Bros 3 | Gamer.nl

Reload: Super Mario Bros 3 | Gamer.nl

Terwijl de camera steeds verder uitzoomt, zien we een steeds groter wordende massa mensen eenzelfde naam constant herhalen. ‘Mario, Mario, Mario, Mario’. De camera trekt zich verder terug en we zien de hele wereld juichen, en dat niet alleen: de gehele mensheid staat zo gepositioneerd dat ze een gigantische afbeelding van Mario’s hoofd vormen. Deze hypnotiserende reclame voor Super Mario Bros. 3 vatte de Mariomania vlak voor het verschijnen van het derde deel goed samen.

Het is voor de jongste gamers onder ons mi chien bijna niet voor te stellen, maar Mario was bijna dertig jaar geleden al een icoon. De voor zijn tijd ongekende hype voor een derde Super Mario Bros uitte zich niet alleen in de eerdergenoemde reclame, maar ook in de als film verpakte promotie The Wizard (die Nederland gelukkig bespaard is gebleven).

Super Mario Bros. 3

Do believe the hype

Het bijzondere is dat Super Mario Bros. 3 zo’n zeldzame game was die alle verwachtingen waar kon maken. In veel opzichten was te merken dat het spel alles uit de NES wist te halen. Helemaal vergeleken met het eerste deel was Super Mario Bros. 3 een gigantische vooruitgang.

Met een wereldkaart, een slim gekozen toneelstukmotief en een reeks aan creatieve power-ups was dit het vervolg op Super Mario Bros. waar men zo lang op zat te wachten. De nieuwe kracht die absoluut de show stal is Mario’s tanooki-pak, waarmee hij dankzij een wasberenstaart even kan vliegen.

Vliegen in een Mario-game is in de loop der jaren eigenlijk doodgewoon geworden, maar vergis je niet: in Super Mario Bros. 3 gaf het ineens een onnoemelijke hoeveelheid vrijheid. Ieder level dat voorheen gewoon bestond uit van links naar rechts wandelen kon nu ineens vanuit een heel ander perspectief bekeken worden. Mi chien zat er ergens bovenin wel een geheime buis die je naar een heel ander deel of een heel ander level op de kaart kan transporteren. Op zijn minst kon je zo op meerdere plekken een extra 1-UP vinden.

Super Mario Bros. 3
Super Mario Bros. 3
Super Mario Bros. 3

Mario’s Mysterie

Super Mario Bros. 3 introduceerde een gevoel van mysterie. Door levels alternatieve routes te bieden en door jou op de wereldkaart zelf te laten bepalen welke levels je wilde doorlopen, had je ineens meer vrijheid om zelf te onderzoeken hoe je een level het beste kon doorlopen. Kleinere vernieuwingen, zoals de mogelijkheid om terug te lopen in een level, spoorden deze vorm van verkennen nog meer aan. Super Mario World deed het mi chien nog beter, maar deel drie daagt je al uit om vooral verder te kijken en niet alleen maar de makkelijkste route te nemen.

Het spel benadrukt tegelijkertijd het belang van geheimen door goed verstopte delen ook echt waardevol te maken. De absolute kroonprijs is daarbij natuurlijk de magische fluit die als een afsnijding dient naar een nieuwe wereld. Zo’n object is cruciaal voor een game als deze, want je voortgang opslaan was er niet bij. De fluit zorgde ervoor dat je in een klap een heel groot stuk van het spel kon overslaan.

Kuribo’s shoe

Mario Bros. 3

Hoewel veel aspecten van Super Mario Bros 3 inmiddels een standaard onderdeel van Mario zijn geworden, valt het meer dan 25 jaar na de release ook op dat zoveel andere gave elementen niet de overstap hebben gemaakt naar nieuwe delen. Kuribo’s shoe heeft pas dankzij Super Mario Maker weer wat herwaardering gekregen, maar ook Mario’s kikkerpak is jarenlang afwezig geweest.

Zoals de meeste Mario platformers heeft ook Super Mario Bros. 3 de tand des tijds uitstekend doorstaan. Dat is knap, maar lang niet zo indrukwekkend als de blijvende impact die dit spel op de industrie heeft. De visuele stijl van Mario 3 is daarnaast nog steeds springlevend, of het nu om Super Mario Maker of de bij elkaar gehackte en bizar lastige Kaizo Mario-levels gaat. Super Mario Bros. 3 in zo’n zeldzame game die zelfs nu nog indruk maakt.

Meer Reloads:

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou