Reload - Spelunky | Gamer.nl

Reload - Spelunky | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Sinds vorige week is Spelunky via PlayStation Plus gratis te spelen op de PlayStation 3, 4 en Vita. Een ideaal moment om weer eens de vervloekte grottenstelsels van deze game in te duiken. Het maakt namelijk niet uit of je Spelunky eerder al op de pc of Xbox 360 hebt gespeeld, na iedere dood start je weer van voor af aan. Echt vooruitgang boek je alleen in je strategieën om de game te overleven.

Spelunky

Harde le en

Het maakt Spelunky haast oneindig herspeelbaar. Iedere keer dat je de mijnen binnenstapt zul je na vier levels in de ondergrondse jungle belanden, maar geen twee keer steken deze plekken hetzelfde in elkaar. Tientallen spinnen kunnen ineens aan het plafond van de smalle mijnschacht hangen of de jungle is ineens bezaaid met dodelijke vallen en baden gevuld met piranha’s.

De reusachtige Olmec verslaan is niet eens zo lastig, hem bereiken is de echte uitdaging. Dit standbeeld verslaan is echter nog maar een schakel van een ketting van acties die je naar de ultieme eindbaas brengt. Iets dat je alleen voor elkaar krijgt door een serie van ingewikkelde handelingen in bijna alle voorgaande levels uit te voeren.

Spelunky zelf doet weinig uit de doeken over het hoe of wat van dit echte einde. Alleen door de game heel veel te spelen, heel vaak dood te gaan en steeds een beetje meer te leren kom je erachter hoe je in de meeste gevallen zo efficiënt mogelijk de levels kunt doorlopen. Op vleesetende planten kun je beter niet springen, zorg dat je altijd een bom bij je hebt voor noodgevallen en probeer nooit een yeti met je zweep te raken.

Spelunky heeft een korte tutorial maar die is veel te kort om de echte diepgang van de game succesvol over te brengen. Spelunky doceert met harde le en. De kettingreactie van bommen, vallende rotsblokken en pijlen die je dood veroorzaakt is soms hilarisch, soms frustrerend, maar eigenlijk altijd je eigen schuld.

Spelunky

Streng maar rechtvaardig

Omdat je de willekeur van de game nooit echt de schuld kan geven van je zoveelste onfortuinlijke dood ga je al snel situaties in de game anders benaderen. Eerst aandachtig het patroon van de kruipende cobra’s bestuderen voordat je in de slangenpit springt of eerst een toorts naar beneden laten vallen voordat je zelf de afdaling maakt in een donker level. De strengheid van Spelunky wordt dan ineens niet alleen wreed, maar ook enorm belonend wanneer het je wel lukt.

Dat gevoel dat je het zelf voor elkaar hebt gekregen wil nog wel eens ontbreken in veel moderne games. Het is ongetwijfeld de reden dat games zoals Spelunky en Dark Souls de laatste jaren zo’n vaste schare fans hebben weten te verzamelen. Het zijn games die niet bang zijn om gamers zelf geheimen te laten te ontdekken en het zijn toevallig ook twee games die roekeloos gedrag genadeloos afstraffen.

Spelunky

Aubergines en Daily Challenges

Spelunky heeft bovendien ook geheimen die een enkele speler nooit zomaar zou ontdekken. Alleen met behulp van de hele community kon het raadsel van de mysterieuze aubergine in de game bijvoorbeeld opgelost worden. Dit compleet nutteloze voorwerp leek tot voor kort gewoon een grapje te zijn van de ontwikkelaars, maar is ondertu en ook hét wapen tegen de allerlaatste eindbaas. De paarse plant helemaal meeslepen naar de diepste krochten van Spelunky is echter ook een helse onderneming.

Vijfhonderd keer doodgaan zonder ook maar één keer de echte eindbaas te zien is geen schande in Spelunky. De game zit zo bomvol met andere geheimen dat het goed zou kunnen dat het verslaan van de eindbaas je niets kan schelen. De Daily Challenge is bijvoorbeeld een dagelijkse optie waarin iedere speler dezelfde serie van levels speelt. Je hebt echter maar één kans om zoveel mogelijk goud, juwelen en andere waardevolle spullen binnen te slepen want in tegenstelling tot de normale speelstand is de Daily Challenge maar één keer in de 24 uur te proberen.

Of je nu als een fanatiekeling Olmec en daarna Yama probeert te verslaan of simpelweg alleen de Daily Challenge speelt, Spelunky moet je een kans gegeven hebben. Geen andere indie-game weet het plezier van een spel helemaal zelf ontdekken, uitpluizen en meesteren zo perfect te creëren als Spelunky.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou