Achtergrond
Skate

Reload: Skate

Skating is not a crime

Geschreven door Thijs Barnhard op
Waarom weigert EA een nieuwe Skate te maken? Het is nog steeds een van de grootste raadsels uit de industrie, want met de jaren lijken de Skate-games alleen maar geliefder te worden. Smeekbedes voor een vierde Skate onder ieder nieuwtje over een EA-game zijn alledaags geworden en op YouTube doet Skate het nog steeds extreem goed. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat spellen die draaien om skateboarden samen met Skate van de aardbodem lijken te zijn verdwenen.

Dat lijkt op het eerste gezicht niet zo’n enorme ramp, want hoeveel games over andere extreme sporten zie je vandaag de dag nog? Skateboarden heeft echter een bepaalde tijdloze kwaliteit die ervoor zorgt dat het nooit echt uit de mode raakt. De vraag om een nieuwe Skate voelt daarom volledig gegrond. Er is een gapend gat dat EA al heel lang geleden had moeten opvullen met een manual, grind en kickflip.

Skate

Nog steeds uniek

Tot die tijd moeten de eerste drie Skate-games maar weer gespeeld worden en dat is eigenlijk geen straf. Skate is namelijk zo’n zeldzame game die maar niet gaat vervelen. Dat heeft grotendeels te maken met de besturing, die nog steeds erg uniek aanvoelt.

Met de linker stick stuur je je zelfgemaakte of echt bestaande skater de juiste richting op. De echte ster is de rechter stick op de controller, die gereserveerd is voor het uitvoeren van tricks. Met snelle bewegingen – een halve cirkel, een korte tik van onder naar boven – doet je skater een ollie of een ander trucje. Gecombineerd met verschillende knoppencombinaties, bestaat er een bijzonder veelzijdig systeem waarin je indrukwekkende combo’s kunt uitvoeren en waar je daadwerkelijk moeite voor moet doen.

Skate draait veel meer om het perfectioneren van die ene spot.

Écht skaten

Hoe anders was dat bij de grote concurrent van Skate destijds. De Tony Hawk-games lieten je de meest bizarre stunts uitvoeren via knoppencombinaties die zo in een vechtspel hadden kunnen zitten. Het was tof en onmiskenbaar geïnspireerd op skateboarden, maar met ieder melig en maf nieuw deel begon het steeds minder op het echte werk te lijken. Skate bracht wat meer realisme terug naar de straatsport. Gigantische combo’s die je in een onafgebroken truc door een heel level brengen zitten er niet in. Skate draait veel meer om het perfectioneren van die ene spot.

Niet voor niets emuleert Skate kundig skatevideo’s. Deze filmpjes – vaak gefilmd met een groothoeklens – zijn in feite montages van de momenten waarin lastige tricks na veel proberen succesvol worden uitgevoerd. Skate heeft ongeveer hetzelfde perspectief en daagt je ook geregeld uit om een specifieke plek te overmeesteren met een minstens zo specifiek trucje. Fijn hierbij is dat je je zelfgemaakte skatevideo gemakkelijk even terug kunt spoelen. Op die manier hoef je niet helemaal terug een heuvel omhoog te skaten om een mislukte stunt nog een keer te proberen. Het draait uiteindelijk allemaal om de goede beelden die je schiet op deze plekken.

Skate

Skatecultuur

Mislukte stunts spelen ook een rol. Met wat lompe ragdoll physics en een scoretabel die bijhoudt hoeveel botten je hebt gebroken bij een val, ontstaat er een heel nieuw onderdeel van de gameplay. Zo hard mogelijk onderuit gaan is misschien ondergeschikt aan het uitvoeren van geslaagde tricks in het spel, maar het is eigenlijk minstens zo leuk. Dat weet Skate ook en daarom zijn er speciale uitdagingen waarin je zo ongelukkig mogelijk op het asfalt terecht moet zien te komen. De wereld biedt er genoeg mooie plekken voor.

De skatezandbak waar je doorheen rolt steekt namelijk uitstekend in elkaar. De open wereld is gebaseerd op een paar echte steden, zoals San Francisco en Barcelona, en is daarmee overtuigend genoeg. Uiteindelijk is San Vanelona vooral een speelplaats vol schansen en rails om op te grinden, maar omdat ieder gebied aan elkaar vast zit, voelt het toch als een geheel in plaats van een serie van skateparken. De beste opnames maak je namelijk op relingen van trappen, moderne kunstwerken en stoepranden.

Skate weet het gevoel van een Do-It-Yourself skatecrew geweldig na te bootsen. Het gaat niet zozeer om de X-Games – al kun je daar in dit spel wel aan deelnemen – maar om je creativiteit met de beperkte middelen die je hebt: je skateboard en een stad vol beton om de meest zieke tricks te doen. Het is schandalig dat EA niet beseft dat daar nog steeds goud in zit.

Meer Reloads:

Dit artikel delen:

Lees meer

'Resident Evil 2 is leuk maar niet baanbrekend'- Gamer.nl Podcast 212 Nieuws van de week: Metro exclusief en lootbox-verbod
4

Reacties op: Reload: Skate

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • bigds9fan

    • 3 februari 2019 10:46
    Tsja een Skate game uitbrengen is iets waar geld EN moeite in gestoken moet worden.

    Een van de twee is al lastig bij EA maar allebei? Dat is onmogelijk.

    En troost jezelf want maakt EA Skate 4 dan moet je weer een hele boel erbij kopen on de vorm van DLC.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Floks

    • 3 februari 2019 11:57
    Skate 4, je zou hem bijna kopen, maar wat @bigds9fan zegt: DLC's
    En stiekem hoop ik op de game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • EnkiEridu

    • 3 februari 2019 14:25
    Skate 3 op de X1X draait in 4K@60fps door die update voelt het als een redelijk nieuwe game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BertThaBest

    • 3 februari 2019 20:57
    Tja, EA is een kampioen in het verpesten of stopzetten van franchises, dus ik denk dat er weinig hoop is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.