Reload: Red Faction Guerrilla | Gamer.nl

Reload: Red Faction Guerrilla | Gamer.nl

THQ deed altijd hard zijn best, maar tot echte grote hits kwam het maar zelden. Toen de uitgever in 2013 heenging werden er daarom vooral veel schouders opgehaald. De noemenswaardige franchises kwamen al snel bij andere bedrijven terecht en daarmee was de kous eigenlijk wel af. Saints Row bestaat nog steeds en over een nieuwe Darksiders zijn er al enige tijd geruchten, maar rond Red Faction is het sindsdien eigenlijk angstvallig stil.

Gezien het verschrikkelijke Red Faction: Armageddon is het niet zo vreemd dat uitgevers niet staan te springen om deze serie nieuw leven in te blazen, maar dan gaan ze helaas wel aan het bijzonder vooruitstrevende Guerrilla voorbij. Weinig games weten namelijk de lol van vernielen zo goed om te zetten naar een vermakelijk spel.

Niet lullen, maar slopen

Dat Guerrilla het hoogtepunt van de serie is, is te danken aan de enorme hoeveelheid manieren die het spel biedt om Mars te slopen. Het verhaal over de kolonisatie van de rode planeet, de rebellen die strijden tegen hun onderdrukkers en het lot van de oorspronkelijke inwoners is suf en zo clichématig als het maar kan. Ook de open wereld is leeg en beperkt gevuld.

Je kunt het zien als een ernstige tekortkoming, maar tegelijkertijd weet Red Faction: Guerrilla prima waar wel zijn sterke kanten liggen. Alle bouwwerken op Mars moeten de symbolen van de bureaucratie en onderdrukking op de kolonie voorstellen, maar in feite zijn het vooral lege hulzen die het beste functioneren als blokkentorens.

Die torens moeten natuurlijk omgegooid worden om die vervelende onderdrukkers een lesje te leren. Om meer draait Guerrilla eigenlijk niet. Er zijn natuurlijk wel gedeeltes waarin je het tegen vijandelijke soldaten opneemt of in een voertuig rondrijdt, maar uiteindelijk staat alles in dienst van het slopen. En dat slopen leuk is, snapt Guerrilla als geen ander.

Die soldaten kun je bedelven onder een instortende muur, zo’n voertuig is een prima middel om een wachttoren omver mee te rammen en eigenlijk alle wapens zijn stukken gereedschap om het afbreken van Mars wat makkelijker te maken. Het begint nog allemaal vrij simpel met een flinke sloophamer, maar uiteindelijk zijn bommen met een timer, raketten en kleine zwarte gaten onderdeel van je arsenaal. Ze zorgen er stuk voor stuk voor dat je bouwwerken op de meest creatieve manieren kunt neerhalen.

Niet kapot te krijgen

Door de grote hoeveelheid opties valt het spel minder snel in herhaling dan je mi chien zou verwachten. Explosieven plaatsen op kritieke punten en vervolgens vanaf een afstandje toekijken gaat nooit vervelen. Geen twee basi en storten door de indrukwekkende physics engine op dezelfde manier in elkaar. Door de speciale Wrecking Crew-modus is het zelfs mogelijk om dezelfde mi ie steeds opnieuw te blijven spelen om uiteindelijk de perfecte manier te vinden om een gebouw op te blazen. Op die manier ontdek je bijvoorbeeld dat het je minder explosieven kost om een strategisch geplaatste bom te plakken op een uitzendmast, die vervolgens bovenop het doelwit valt.

Zeven jaar later is de techniek achter Red Faction Guerrilla nog steeds indrukwekkend en het is daarom best wel vreemd dat er geen andere games zijn die destructie op een vergelijkbare manier benaderen. Battlefield doet al enige jaren een poging, maar de vernieling is zelden zo gedetailleerd en gebaseerd op physics als in Guerilla. Dat een spel uit 2009 nog steeds de absolute koning is wat betreft indrukwekkende in elkaar stortende gebouwen is een knappe prestatie. Een game die Red Faction Geurrilla op dit gebied kan overtreffen is er nog steeds niet.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou