Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond

Reload: Pokémon Snap

Voorganger van Pokémon Go

Geschreven door Thijs Barnhard op
Met meer dan 18 miljoen views voor de onthullingstrailer alleen al kan wel gesteld worden dat de eerste beelden van Pokémon Go een gevoelige snaar raakte bij veel mensen. Het spelidee dat er overal in de wereld zakmonsters verstopt zitten die je met de camera van je smartphone moet vinden spreekt natuurlijk ook enorm tot de verbeelding. De role-playing games van Pokémon draaiden vooral om de gevechten en het vangen van alle beesten, maar voor Pokémon Go was er al een game die zich realiseerde hoeveel plezier er uit het ontdekken van Pokémon in het wild te halen was.

In Pokémon Snap worden de wezens niet gevangen of bevochten, maar alleen gefotografeerd. In een speciaal karretje dat via een vaste route door de habitat van verschillende soorten Pokémon rijdt is het de bedoeling om de wilde beesten zo goed mogelijk op de gevoelige plaat vast te leggen.

Pokémon in het echt

Dat gegeven klinkt misschien wat suf, maar Pokémon Snap weet met beperkte middelen een verrassend verfrissende kijk op het fenomeen Pokémon neer te zetten. Als natuurfotograaf is de interactie die je in het begin met de Pokémon hebt nog beperkt. Rijdend in het wagentje kun je eigenlijk alleen maar toekijken hoe de fantasiewezens hun eigen gemoedelijke gang gaan.

Geen andere Pokémon-game weet de uit het brein van Satoshi Tajiri ontsprongen personages echter zoveel leven te geven. Pokémon Snap dwingt de speler eigenlijk om steeds dezelfde levels door te spelen waarin de Pokémon eigenlijk steeds dezelfde patronen herhalen, maar toch voelen ze voor het eerst als meer dan alleen statische monsters om te vangen en te trainen.

De bemoeizuchtige observator

De verschillende levels waarin je op een vaste route doorheen kart bezoek je zo vaak dat je ze uiteindelijk wel kunt dromen. Iedere Pokémon die erin voorbijkomt zo goed mogelijk vastleggen vergt namelijk nogal wat van een natuurfotograaf. Met de punten die de speler met goede kiekjes verdient zijn er weer nieuwe vaardigheden vrij te spelen die goed van pas komen bij het vastleggen van de wat schuchtere Pokémon.

Op een gegeven moment kan de speler bijvoorbeeld appels gooien die bepaalde Pokémon uit hoog gras lokken. Voor een iets directe en iet minder ethische aanpak is het zelfs mogelijk om het fruit direct op de Pokémon te gooien waarna ze boos om zich heen kijken. De perfecte pose voor geslaagde foto.

Poké-paparazzi

Achter het simpelweg foto’s schieten schuilt namelijk een complex beoordelingssysteem van Professor Oak, die iedere foto van de speler bekijkt en beoordeelt op de fijnere esthetische aspecten. Omdat er maar een beperkte selectie van beelden voorgelegd mag worden, moeten er na iedere ronde door een gebied lastige keuzes gemaakt worden. Welke foto’s vallen af en welke gaan mee naar het beoordelingsproces?

Naarmate je meer opties krijgt om de aandacht van de pocket monsters te trekken worden je foto’s ook steeds beter. Door op de juiste momenten een voorwerp te gooien is het zelfs mogelijk om complete kettingreacties te starten die ervoor zorgen dat verder op de route Pokémon ineens verschijnen of Pokémon evolueren. Als Poké-paparazzi moet je best ver gaan voor de ultieme foto. Tientallen keren hetzelfde level doorlopen om net die ene Pokémon vast te leggen of een eerder gemaakte actiefoto te overtreffen horen allemaal bij het vak.

De eerste generatie Pokémon die in dit spel meedoet is niet in zijn volle 151-koppige glorie aanwezig en dat zorgt ervoor dat je net iets te snel ieder beest uit de eerste Pokedex vastgelegd hebt op een foto. Dat er nooit meer Pokémon Snap is verschenen is een raadselachtig fenomeen, maar wie goed oplet ziet in Go misschien al iets van de ziel van deze eigenzinnige N64-game. Net zoals in Snap zien we de beestjes hier weer een beetje in hun natuurlijke habitat en moet de speler ze als een ware voyeur bespieken vanachter de lens van een camera. In zekere zin mag Pokémon Go daarom gerust een spiritueel vervolg genoemd worden. 

Dit artikel delen:

Lees meer

PlayStation 4 vanaf 21 oktober afgeprijsd naar 349 euro Transformers Devastation
4

Reacties op: Reload: Pokémon Snap

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Epicness

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Had destijds niet genoeg geld voor pokemon stadium dus werd het deze maar, teleurgesteld was ik maar toch helemaal kapot gespeeld goede tijden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • worms_master

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    haha mooi verhaal :P andere tijden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • vladimirr

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    spellingsfoutje ontdekt

    Voor een iets directe en iet (iet was de spellingsfout) minder ethische aanpak is het zelfs mogelijk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • AGxKiiNG

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Geweldige game was dat zeg. Heb hem laatst nog geprobeerd te spelen op me PC m.b.v. een emulator maar helaas werkt deze game niet :(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.