Reload: Monkey Island 2: LeChuck's Revenge | Gamer.nl

Reload: Monkey Island 2: LeChuck's Revenge | Gamer.nl

In een van de grootste releases van dit jaar werd een standbeeld opgericht ter ere van Guybrush Threepwood. Voor fans een bijzonder moment, want sinds de matige remasters (vooral van deel één) was er weinig contact met de klunzige net-nietpiraat Guybrush Threepwood. De held belichaamt al vanaf 1990 klunzig doch kundig het gevoel van ontdekking en avontuur in adventuregames. Vooral Monkey Island 2: LeChuck's Revenge maakte indruk en vormde de inspiratiebron voor veel nieuwe games in het genre.

In het begin van de jaren negentig liepen film- en gameproducties bij Lucasfilm kris kras door elkaar. Regi eurs George Lucas en Steven Spielberg vielen geregeld binnen bij de gamedesigners en gaven tips of zelfs hele scriptwijzigingen door. In onze Reload van Indiana Jones and the Fate of Atlantis schreven we al over de mooie vermenging van film en games bij de studio, wat bij Monkey Island niet anders was. Na het succes van de eerste drie games was er zelfs sprake van een heuse Monkey Island-film, hoewel het helaas bij concepttekeningen is gebleven. Saillant detail: scriptschrijver Ted Elliott zou bij dat project betrokken zijn en schreef jaren later het script voor Disney’s Pirates of the Caribbean. Toeval?

Wilde ritten en boeken

Ron Gilbert was een groot fan van On Stranger Tides, een fantasynovelle over zombiepiraten, wilde achtervolgingen in de caraïben en schermutselingen tu en piraten. Het boek vormde de inspiratiebron voor het verhaal in de Monkey Island-spellen, Disney’s attractie Pirates of the Caribbean gebruikte hij als inspiratie voor de visuele sfeer van de games.

Het verhaal in Monkey Island staat echter volledig los van het boek, met als uitzondering de link tu en zombiepiraten en spookpiraat LeChuck. Samen met Tim Schafer en Dave Gro man pende Gilbert een kolderiek verhaal over apirant piraat Guybrush Threepwood, die tegen alle verwachtingen in de titel van piraat wist te bemachtigen.

Monkey Island 2 was een belangrijke ontwikkeling voor LucasArts, want hier experimenteerde het team voor het eerst met vloeiende overgangen tu en muzikale composities (iMUSE) en perfectioneerden Schafer, Gro man en Gilbert het SCUMM-werkwoordensysteem voor puzzels. Net als bij Indiana Jones and the Fate of Atlantis bood Monkey Island 2 bovendien verschillende paden om uit te kiezen. De gemakkelijke optie werd schertsend de 'reviewers-versie' genoemd omdat je de moeilijkste puzzels kon overslaan. Maar juist de obscure combinaties van objecten en vergezochte raadsels, zoals het mengen van drankjes voor een spuugwedstrijd, maakten de game zo aantrekkelijk. En avontuurlijk.

Filmisch perspectief

Wat opviel bij Monkey Island 2 was het wi elende, filmische perspectief. Guybrush wandelde geregeld een scène binnen waarop het beeld uitvergroot werd, zoals in het begin van het spel op het strand. In een sfeervolle close-up bij een kampvuur vertelde Guybrush wat hij in deel één van de reeks meemaakte; een handig narratief middel om de game speelbaar te maken voor nieuwkomers. Het in- en uitzoomen per scène werkte bijzonder goed en gaf altijd het idee van vloeiende overgangen tu en spel en tu enfilmpjes. LucasArts wist zo met beperkte animaties een filmische sfeer neer te zetten.

De drie opdrachten uit The Secret of Monkey Island maakten in Monkey Island 2 plaats voor het vinden van vier kaartdelen, verspreid over drie eilanden. Het gaf een hoop bewegingsvrijheid, want je reisde van eiland naar eiland op zoek naar objecten. De game werd er bijzonder moeilijk door, want zoeken naar een hengel op het ene eiland voor het opvi en van een object op een ander eiland deed soms het hele overzicht wegvallen. Monkey Island 2 was net als Grim Fandango het type game waarbij je aantekeningen moest maken, heel veel heen en weer moest rennen en alles om je heen in je op moest nemen. Hamer nodig? Je kon gerust alle gebouwen die je in het spel aantrof doorzoeken. En hoe leidde je dan de eigenaar van de hamer af zodat je deze kon jatten?

De cirkel is rond

Designers Gilbert, Schafer en Gro man doorbraken in Monkey Island constant de vierde wand, wat hilarisch uitpakte op momenten waarop Guybrush recht de camera inkeek. De grappige dialogen, gecombineerd met het wi elende perspectief, leenden zich perfect voor een film, wat het jammer maakt dat deze nooit is gemaakt. Aan de andere kant is het leuk om te bedenken dat terwijl Gilbert leende van Disney, deze weer leende van LucasArts bij het produceren van Pirates of the Caribbean. Tenslotte is het terugzien van onze held in 'dat andere grote piratenavontuur dit jaar' een prachtige inlo ing van zijn grootste belofte: Guybrush is een echte piraat geworden.

Monkey Island 2: LeChuck's Revenge is verkrijgbaar als Special Edition via Gog.com en Steam.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou