Reload: Metal Gear Solid | Gamer.nl

Reload: Metal Gear Solid | Gamer.nl

De Metal Gear-reeks is niet meer weg te krijgen uit het collectieve gamergeheugen, maar nu geestelijk vader Hideo Kojima bij licentiehouder Konami is vertrokken lijkt de interesse in de franchise een dieptepunt te hebben bereikt. Of het deze week verschenen Metal Gear Survive daar verandering in kan brengen is nog maar de vraag. Tijd om terug te blikken op de game die de Metal Gear-mania naar ongekende hoogtes bracht: Metal Gear Solid.

Toen Metal Gear Solid in 1998 voor de PlayStation verscheen, had de franchise er al heel wat jaren op zitten. De eerste Metal Gear richtte zich in 1987 al op het rondsluipen in vijandelijke kampen met een doorgewinterde soldaat die de codenaam Solid Snake aanhield. Ook het vervolg, dat net als het origineel in eerste instantie op de MSX2 verscheen, hield dit concept aan.

Maar het was Metal Gear Solid dat de serie introduceerde aan een nieuw, groter publiek. Gaming was populairder dan ooit dankzij de immens succesvolle eerste console van Sony. De realistische, grauwe graphics van de sluipgame spraken veel gamers, die inmiddels gewend waren aan volwa en, virtuele ervaringen, enorm aan. Er werden meer dan zes miljoen exemplaren van de game verscheept, critici waren in jubelstemming, de game werd grotendeels verantwoordelijk voor de populariteit van het stealth-genre en er zijn sindsdien diverse overzettingen, een remake, vier vervolgen en flink wat spin-offs verschenen.

Metal Gear Solid

Game of film?

Zelfs wanneer Metal Gear Solid nu wordt opgestart, is het niet moeilijk om te zien waarom de game zo in de smaak viel. Kojima’s liefde voor Amerikaanse cultuur en films stroomt uit alle poriën van het product. Het verhaal, waarin de afgematte en cynische soldaat Solid Snake een nucleaire basis infiltreert om de terroristische groepering Foxhound op te sporen, wordt met veel in-game filmpjes – die soms langer dan een kwartier duren – verteld.

Metal Gear Solid was een absolute trendsetter. Met uren aan dialoog en strak geregi eerde cutscenes, bewees de game dat het medium filmwaardige verhalen kon vertellen. Naast de vele filmpjes zijn er ook talloze CODEC-gesprekken, een radiocommunicatiemiddel tu en Snake en zijn companen – en een middel om diverse personages van de nodige diepgang te voorzien. Enkele belangrijke plotwendingen worden tijdens deze statische gesprekken onthuld, waardoor ze onlosmakelijk verbonden zijn aan de totale MGS-beleving.

De balans tu en verhaalvertelling en speelplezier raakt nergens zoek. Spelers zijn vrij om te bepalen hoe ze de vele kamers en andere locaties binnen en buiten het complex doorlopen, ruimtes die Kojima overigens bedacht door ze van tevoren vorm te geven met Lego-blokken. Vijanden kunnen een voor een uitgeschakeld worden door rond te sluipen en ze van achter aan te vallen, of Snake kan guns blazing iedereen om hem heen neerschieten.

Camera’s die de boel in de gaten houden kunnen tijdelijk worden uitgeschakeld met een EMP-granaat en zoekende patrouilles kunnen worden ontweken door in dozen te kruipen. Vijanden volgen zelfs de voetstappen die Snake in de sneeuw achterlaat, en de heldhaftige soldaat kan met een sigaret normaliter onzichtbare laserstralen vinden… maar dat kost hem wel wat levensenergie natuurlijk. Het gevoel van realisme was voor die tijd ongeëvenaard.

Metal Gear Solid

Duizelingwekkende reeks

Hoe realistisch de gameplay en het acteerwerk in de filmpjes ook aanvoelen, Kojima’s intere e in onverklaarbare situaties en ingewikkelde complottheorieën sijpelt tijdens het spelen al snel door de voegen van de game. Snake stuit op mystieke leden van Foxhound, zoals de in leer uitgedoste en zwevende Psycho Mantis, die en pa ant de controller en geheugenkaart van spelers leest. Door de controller in de tweede port van de PlayStation te stoppen, kun je hem verra en.

De plotwendingen later in de game doen het hoofd soms duizelen. Het ene verraad volgt het andere op en een plot over genetisch ontwikkelde supersoldaten loopt steedfs verder uit de hand. Gelukkig houdt het verhaal de spanning en emotie er goed in. Zo spatten de scenes tu en Snake en de onervaren soldaat Meryl van het scherm en weten diverse conclusies op eindbaasgevechten – denk aan Sniper Wolf – zelfs de meest bevroren gamersharten te doen smelten.


Metal Gear Solid

Die balans in goed uitgewerkte gameplay en duizelingwekkende verhaalvertelling heeft Kojima eigenlijk nooit meer weten te recreëren in de Metal Gear-reeks. Hoe sterk bepaalde verhaalelementen of gameplaysegmenten in games als Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty of Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots ook zijn, ze weten altijd wel bepaalde elementen door te draven of juist andere elementen onderbelicht te laten. Sons of Liberty bijvoorbeeld offert gedeeltelijk het speelplezier op om een gigantische plotwending tot stand te brengen, en Metal Gear Solid 4 bevat filmpjes die los van elkaar langer dan anderhalf uur kunnen duren. Daarbij helpt het niet dat Kojima na bijna elke Metal Gear Solid-titel besloot dat het de laatste in de reeks moest zijn. Daardoor moest hij bij elke nieuw aangekondigde Metal Gear-titel Snake en het steeds ingewikkelder wordende plot in allerlei ongemakkelijke bochten wringen om het allemaal te laten pa en.

Ongeacht de complexiteit van latere delen in de reeks en Kojima’s vertrek bij Konami, staat de kwaliteit en het nalatenschap van Metal Gear Solid als een huis. De game is zonder twijfel een van de grondleggers van volwa en verhaalvertelling in games, Snake is zo mogelijk de coolste gameheld ooit en het spel is na al die jaren nog altijd een genot om te spelen. Dat neemt niemand van ons af, zelfs Konami zelf niet.

Meer Reloads:

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou