Reload: Mario Paint | Gamer.nl

Reload: Mario Paint | Gamer.nl

Super Mario Maker lijkt misschien een op zichzelf staande spin-off van de betere 2D-platformers, maar in zekere zin is het vooral ook een spiritueel vervolg op het vaak vergeten Mario Paint. In het lange lijstje van Mario’s andere hobby’s naast prinsessen redden (karten, tennissen en feesten om er maar even een paar te noemen) staat namelijk ook creatief bezig zijn.

In Mario Paint geen vijanden of competitie voor Mario, maar een leeg canvas die de speler naar eigen inzicht mag invullen. Mario Paint is namelijk nog het beste te omschrijven als een vreemd samenraapsel van kleine applicaties die op het eerste gezicht weinig te maken hebben met Mario. Uniek aan dit spel is de manier waarop je de teken-, stempel- en muziekspeelstanden bestuurt. Speciaal voor de SNES werd er door Nintendo een muis ontwikkeld compleet met harde plastic muismat. Een paar andere games (waaronder DOOM en Wolfenstein 3D op de SNES) zouden later ook van dit acce oire gebruikmaken.

Media has no description

Tand des tijds

Vandaag de dag klinkt dat mi chien compleet achterhaald, maar in 1992 waren pc’s met MS Paint niet zo alom aanwezig als nu. De vrij simpele applicaties om te tekenen of simpele pixelfiguurtjes te maken op een beeldscherm waren destijds dus hoogst vermakelijk. Helaas hebben ze vandaag de dag toch iets van hun charme verloren. Online je creaties delen is er op de SNES namelijk niet bij, waardoor je creaties in Mario Paint nooit het grote publiek kunnen krijgen dat ze verdienen.

Toch valt niet te ontkennen dat Mario Paint anno nu nog zo zijn charme heeft. Zo wordt het spel nog vaak genoemd als inspiratiebron van veel ontwikkelaars. Mario Paint gaf spelers namelijk de mogelijkheid om simpele animaties te maken. Hoe basic dat ook mocht zijn, voor de designer in de dop (zoals Takumi Hatakeyama, die later het soortgelijke WarioWare D.I.Y zou maken) was Mario Paint de eerste stap in een carrière als gameontwikkelaar bij Nintendo.   

Dat Mario Paint op zijn eigen manier een invloedrijk product is geweest wordt wel bewezen door de manier waarop de game op allerlei manieren is terug te vinden in andere games van Nintendo. WarioWare D.I.Y, een DS-game waarin de speler zelf korte WarioWare-microgames moet maken, leent heel veel elementen van Mario Paint. Veel geluidseffecten uit Earthbound vinden ook rechtstreeks hun oorsprong uit de creatiesoftware en de verborgen minigame Super Fly Swatter heeft een glansrol in Game & Wario. Super Mario Maker spant echter de kroon. De laadschermen waarin twee figuurtjes elkaar helpen met sit-ups of de icoontjes tijden het maken van levels die bestaan uit raketten, honden en kikkers zijn eigenlijk rechtstreeks overgenomen uit Mario Paint.

Media has no description

Muzikale Mario

Hoewel Mario Paint dus op een aantal manieren is terug te vinden in andere games, is er één onderdeel van het spel dat boven de rest uitstijgt. In Music Mode componeer je met behulp van bekende Mario-icoontjes en een notenbalk ware muziekstukken. Menig muzikant zal er zijn neus voor ophalen, maar de paddenstoelen, varkens en honden die in deze mode geluidseffecten representeren vormen samen een toegankelijke manier om muziek in elkaar te sleutelen.

Die uit geknor, gekrijs en getoeter bestaande nummers hebben online een tweede leven gekregen door het gratis te downloaden programma Mario Paint Composer. Deze voor de computer gemaakte kopie van de Mario Paint-modus geeft spelers dezelfde middelen om te musiceren. Door de combinatie van toegankelijkheid en idiote geluiden zijn deze muziekstukken behoorlijk populair op het internet geworden. Mario Paint-versies van Daft Punks Get Lucky of Europe’s The Final Countdown zijn zo goed voor miljoenen views op YouTube. Het eigenzinnige Mario Paint, dat in veel opzichten voorbijgestreefd is door modernere software, leeft op die manier toch nog door in het heden.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou