Achtergrond

Reload: Geoff Crammond’s Grand Prix

Met F1 2015 in het vooruitzicht

Geschreven door Sander Hölsgens op
F1 2015 zou aanvankelijk in juni verschijnen, maar Codemasters stelde de game uit tot 10 juli. Het was een tijdelijk gemis, nu het Formule 1-seizoen in volle gang is. Tegelijkertijd is het de uitgelezen mogelijkheid om terug te blikken op een van de meest geliefde F1-series: Geoff Crammond’s Grand Prix.

Hoewel het uitstel van F1 2015 niet ideaal is, bewerkstelligt Codemasters iets waar maar weinig ontwikkelaars in zijn geslaagd: een Formule 1-game uitbrengen tijdens het lopende seizoen, met de juiste licenties. Dit unicum is lovenswaardig, maar er valt ook genoeg te zeggen voor Geoff Crammonds keuze om met Grand Prix terug te grijpen naar een eerder seizoen. Grand Prix 3, dat in 2000 verscheen, maakt bijvoorbeeld gebruik van de licenties uit 1998.

De reden hiervoor ligt voor de hand, maar getuigt desondanks van inzicht. Door te kiezen voor de teams, coureurs en circuits uit 1998 hadden Crammond en zijn team de tijd en ruimte om de ervaring zo echt mogelijk te maken. Niet alleen visueel, maar ook qua wegligging, afstelmogelijkheden en motorkarakteristieken neigen de Formule 1-bolides uit de game naar het echte werk. Ook het rijgedrag van coureurs kon zo beter geanalyseerd worden, wat een nog overtuigendere race-ervaring teweegbrengt.

Toegegeven, voor F1 2015 is een dergelijke benadering niet noodzakelijk. Codemasters richt zich vooral op een speelbare game, die weliswaar uitdagend, maar zeker niet realistisch is. Bovendien kan de ontwikkelaar de game gaandeweg aanpassen, bijvoorbeeld door Max Verstappens wagen betrouwbaarder te maken als de Renault-motoren het in de tweede seizoenshelft langer uithouden. Maar het oog voor detail uit de Grand Prix-serie hebben we tot dusver niet meer in een Formule 1-game gezien.

Mods, mods, mods

Een andere kenmerkende eigenschap is de mogelijkheid om de game zelf onder handen te nemen. Met name voor Grand Prix 4 zijn talloze mods en uitbreidingen te downloaden. Als je de Formule 1-geschiedenis kunt dromen, zijn hier mogelijkheden te over. Of je nu met Schumachers Benetton uit 1994 wilt racen of wilt ervaren hoe het nu is om als Ayrton Senna naar een pole position te rijden, dan is Grand Prix 4 (nog steeds) een goede keuze.

Het is bovendien veelzeggend dat de community Grand Prix 4 nog steeds ondersteunt. Sinds begin juni is bijvoorbeeld een volledige 2015-mod te downloaden – en er worden nog steeds de nodige online races gereden. In die zin vertoont Grand Prix 4 meer overeenkomsten met een community-based game als Project Cars dan met F1 2015. Als we Codemasters’ eerdere delen als uitganspunt mogen nemen, hoeven we niet al te veel te verwachten als het gaat om mods en updates, die van Codemasters zelf daargelaten. 

Grand Prix 5

Ondanks de actieve community is de kans nihil dat er binnen een afzienbare tijd een vijfde deel van Gran Prix verschijnt. Ten eerste is Codemasters er met de Formule 1-licenties vandoor. Dit contact loopt nog tot 2016 en het Britse bedrijf heeft al laten doorschemeren dit te willen verlengen.

Minstens zo belangrijk is dat ontwikkelaar MicroProse nog voor de release van Grand Prix 4 ophield te bestaan. Waarschijnlijk is om die reden de Xbox-versie geannuleerd. En wat ontwikkelaar/programmeur Geoff Crammond zelf zegt, is eveneens weinig hoopgevend. In een relatief recent interview met communitywebsite VirtualR geeft Crammond bijvoorbeeld aan dat hij de Formule 1 meerdere jaren links heeft laten liggen en maar af en toe naar een race kijkt. Op een meer directe vraag of we een vijfde deel kunnen verwachten, reageert hij als volgt: “Ik wilde GP 5 [Grand Prix 5 – red.] maken. De omstandigheden voorkwamen dat. De realiteit is dat je niet altijd kunt krijgen wat je wilt”.

Het is bovendien de vraag of de komst van een vijfde deel wel gewenst is. Het lijkt erop dat andere games het gemis van Grand Prix (deels) hebben opgevuld. De meest voor de hand liggende titel is het eerder genoemde Project Cars, dat eveneens een zeer actieve community kent, met de nodige mods en updates tot gevolg. Misschien nog wel belangrijker: vooralsnog is het mogelijk om ergens halverwege het seizoen een mod te downloaden die Grand Prix 4 inhoudelijk en visueel up-to-date maakt, zonder in te boeten aan diepgang en kwaliteit.

In Reload houdt Gamer.nl elke zondag games van toen tegen het licht van nu. Grand Prix 3 verscheen in 2000, Grand Prix 4 in 2002. Beide games verschenen enkel voor pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nintendo verrast door succes Splatoon E3 2015: Battleborn (hands-on)
5

Reacties op: Reload: Geoff Crammond’s Grand Prix

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • ShadowX

    • 5 juli 2015 12:22
    Een game die ik toen der tijd vele uurtjes mee bezig bent geweest, soms twijfel ik nog of ik F1 2015 zou halen of niet, reden van twijfel is dat ik dit soort games vandaag de dag maar hooguit een uurtje speel en dat is niet eens dagelijks.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gemer319

    • 5 juli 2015 12:40
    Vergeet Assetto Corsa niet, hier zijn ook enkele geweldige F1 mods voor gemaakt. Persoonlijk kies ik meer voor Assetto Corsa dan Project cars omdat AC meer neigt naar simulatie dan PC.
    Een van mijn favoriete is een mod voor de mclaren mp4-13, de auto waarin Hakkinen in 1998 reed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • marco300

    • 5 juli 2015 17:59
    Mooie herinneringen aan deze serie. Hotseat modus gedurende een seizoen is nog steeds mooie gameplay welke ik zeer mis in de nieuwe F1 series van codemaster. Ook de managers waren subliem van Micropose

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Charles_Cash

    • 5 juli 2015 18:05
    Trackmania PS4, heuj, heuj, heuj.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tektwo

    • 7 juli 2015 07:53
    Ik denk dat pCars bewijst dat je met een sim racer toch een behoorlijk bereik kan hebben. Marketing is the key. Semi sims als Forza en GT hebben ook een gigantische fanbase. Hoe dat komt is dat het rijden in dergelijke games een stuk lekkerder en preciezer aanvoelt en de leer curve enorm is. Arcade racers voelen qua rijgedrag goedkoop en krakkemikkig. Ik vind dat de F1 licentie beter verdient.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.