Reload: Far Cry 3 | Gamer.nl

Reload: Far Cry 3 | Gamer.nl

Far Cry 5 komt op 27 maart uit. Dat geeft ons een prima excuus om terug te blikken op het best gewaarde deel uit de franchise, Far Cry 3. Deze shooter geeft spelers een ogenschijnlijk eindeloze lijst aan opties om de aanval in te zetten, maar vergeet daarbij vooral niet het belangrijkste element voor de backpackgeneratie: een flinke dosis plezier.

De Far Cry-reeks dreigde na het succesvolle eerste deel, waarmee ontwikkelaar Crytek zichzelf op de kaart zette, in vergetelheid te raken. Ubisoft bracht de ontwikkeling van het tweede deel onder bij zijn Montreal-studio, terwijl Crytek verderging met het technologische hoogstandje dat we kennen als Crysis. Far Cry 2 had met zijn Afrikaanse steppes een prachtige setting en ook het realisme waarmee elementen op elkaar reageerden (zoals het snel verspreiden van vuur) maakte indruk, maar de steeds terugkerende en erg volhardende vijanden en eentonige mi iestructuur gooiden roet in het eten. Het leek alsof Ubisoft zelf ook niet wist wat het nou precies moest doen met de franchise.

Far Cry 3

Take me to the beach

Met Far Cry 3 vond Ubisoft Montreal de perfecte balans tu en de arcadelol uit het origineel en het realisme uit deel twee. Spelers kruipen in de huid van Jason Brody, die met een groep vrienden aan het backpacken is op de Rook Islands. Dat gaat al snel mis wanneer ze op een eiland arriveren waarop piraten een drugsimperium runnen. Brody zet de hulp in van de inheemse bewoners en magische krachten die van hem gedurende het spel een soort supermens maken, om zo zijn vrienden te redden en voor eens en voor altijd af te rekenen met de slechteriken.

Far Cry 3 neemt zichzelf niet te serieus en weet daardoor precies de juiste toon te zetten voor een game die spelers vooral de tijd van hun leven wilt geven. De sfeer op het grote, met jungle bedekte eiland is ongeëvenaard en personages en situaties houden het midden tu en cartooneske karikaturen en realistische wake-up calls. Een scène vroeg in de game, waarin Jason de trip van zijn leven krijgt door de plaatselijke flora te consumeren, is even lollig als dat het een goede weergave is van hoe het voelt om aan de paddenstoelen te zitten.

Far Cry 3

Daar staat het geweld van de piraten en hun leider Vaas tegenover. Vaas is een van de meest iconische vijanden die we ooit in een moderne game hebben gezien. Zijn onvoorspelbaarheid houdt je constant op het puntje van je stoel. Vaas dient als de tegenpool voor de zorgeloze instelling van de groep jongeren en laat spelers regelmatig weten dat al dat plezier dat tu en de ontploffingen en moorden levensechte gevolgen gaat hebben.

Wat deze mix tu en plezier en realiteit betreft, lijkt de ontwikkelaar Danny Boyles film The Beach, met Leonardo DiCaprio in de hoofdrol, als flinke inspiratiebron te hebben gebruikt. Dat gaat verder dan alleen de soortgelijke setting. Ook in die film staat het plezier en de achteloosheid van een backpackgeneratie in sterk contrast met de harde realiteit van het met criminaliteit doorwrongen dagelijks leven op toeristische hotspots.

De game wi elt een grote variatie aan verhalende mi ies en ontdekkingstochten door de jungle af met het overnemen van vijandelijke kampen. Hier komt het arcade-element van Far Cry 3 om de hoek kijken. Gedurende het spel bouwen spelers de skilltree van Jason dusdanig uit dat hij na tien uur capriolen uithaalt die nog nauwelijks menselijk te noemen zijn. Hij springt van grote afstanden op vijanden en weet met allerlei speciale krachten flink wat chaos aan te richten in de vijandelijke kampen. Door de vele opties krijgen spelers de keuze of ze met geweer in de hand hele kampen neermaaien, of al rondsluipend systematisch vijanden een voor een de keel doorsnijden.

Far Cry 3

Inkakkertje

Ondanks deze fijne combi van een verhaal met high stakes en puur plezier in de gameplay, laat Far Cry 3 hier en daar steken vallen. Dat het team achter Far Cry 3 leentjebuur heeft gespeeld bij andere studio’s van Ubisoft, wordt al snel duidelijk. Net als in de A a in’s Creed-reeks vult de map zich gestaag met vele icoontjes die naar zijmi ies wijzen. En net als in de AC-games krijgen spelers meer zicht op die map door hoge torens te beklimmen en aan de top de omgeving te scannen. Het werkt, maar rond de release van Far Cry 3 werden gamers langzaam een beetje moe van het uitgemolken spelprincipe.

Een ander probleem is dat Far Cry 3 in het midden van het spel behoorlijk inkakt. Spelers hebben er dan al zo’n vijftien a twintig uur op zitten. Vaas laat vervolgens het leven en een nieuw eiland dient zich aan dat qua uiterlijk en structuur bij lange na niet kan tippen aan de eerste locatie. Far Cry 3 had mi chien sterker geweest als het rond dat punt zijn einde had ingezet, in plaats van onnodig de boel op te rekken.

Spelers zullen de game dan ook vooral voor zijn ijzersterke eerste helft herinneren, waarin de fijne, luchtige gameplay en een spannend, semi-realistisch verhaal elkaar in balans houden. De setting, de personages en de gameplay werken op elk moment zo goed samen dat het van Far Cry 3 een vakantie om nooit te vergeten maakt.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou